Sari la conținut

Se încheie era zahărului?

Cererea globală de zahăr e sub semnul întrebării fiindcă ţările bogate consumă tot mai multe produse sănătoase, iar cele sărace consumă mai mulţi îndulcitori artificiali. Din septembrie anul trecut, preţul zahărului a scăzut cu o treime şi, chiar dacă în cotaţii sunt şi multe efecte temporare, producătorii se tem că anii de glorie s-au dus.

Din anii 60 și până astăzi, consumul de zahăr pe cap de locuitor aproape că s-a dublat. Creșterile însă par să fi ajuns acum la final. Și asta fiindcă tendințele de consum s-au schimbat, iar multe dintre guvernele occidentale au introdus taxe pe produsele dulci.

Coca Cola, care cumpăra 14% din zahărul tranzacţionat la nivel global, lucrează la 200 de reţete sărace în zahăr, iar Pepsi vrea ca până în 2025 două treimi din băuturile vândute să aibă mai puţin de 100 de calorii la doză.

Miliarde de dolari merg către dezvoltarea unor alternative sănătoase, iar Nestle, de pildă, a găsit o modalitate de a modifica structura zahărului astfel încât un Kit Kat, spre exemplu, să fie la fel de dulce, dar cu 40% mai puţin zahăr.

Nu sunt iniţiative care să-i bucure pe producători. Bloomberg arată că zahărul este materia primă cu cea mai mare scadere a cotaţiilor, iar perspectivele nu arată deloc bine.

De facto, consumul aproape că stagnează şi există temerea că ar putea s-o ia curând înapoi. Estimarea pe 2017 e o creştere de sub 1% şi ar fi al doilea an la rând când procentele bat spre zero. E o întoarcere la 180 de grade, după decenii întregi în care cererea globală de zahăr înregistra creşteri solide fără oprire.

Piaţa deja cade în ţările cele mai dezvoltate. Norvegia şi Canada înregistrează scăderi la consumul de zahăr, iar analiştii spun că aceeaşi tendinţă se va observa şi în Franţa, Germania şi în Marea Britanie.

Dincolo de schimbarea comportamentelor de consum însă, e şi o schimbare a atitudinii guvernelor. Cel puţin 17 ţări au introdus taxe speciale pe dulciuri şi răcoritoare, a calculat Reuters, iar alte 11 urmează să o facă.

În momentul de faţă, producătorii îşi pun toate speranţele pe ţările în curs de dezvoltare. Şi asta fiindcă acolo pătura de mijloc creşte şi, odată cu ea, şi apetitul pentru dulciuri. Pe de altă parte însă, lumea în dezvoltare preferă momentan îndulcitorii artificiali, tocmai fiindcă sunt mai ieftini. În China, îndulcitorul din porumb a înlocuit 3,3 milioane de tone de zahăr numai în 2016, iar în India se estimează că cererea de zahăr va scădea în acest sezon.