"Oprește sau ești concediat". Cum a învins un român din Marea Britanie sistemul robotizat de HR de la Uber

Data publicării:
Un șofer ține ambele mâini pe volanul unei mașini.
Românul a fost sancționat pentru că a ocolit un tunel care era închis circulației. Foto: Profimedia Images

Alexandru Iftimie, un român care s-a stabilit în Marea Britanie și a lucrat ca șofer de Uber, a câștigat în instanță un proces împotriva companiei după ce a fost sancționat de sistemul robotizat de HR pentru că a ocolit un tunel care era închis în momentul în care efectua cursa, scrie The Guardian.

Procesul intentat de român aduce în discuție practica tot mai răspândită a companiilor mari de a lăsa decizii de management pe seama unor sisteme de inteligență artificială.

Alexandru Iftimie s-a mutat în Marea Britanie în urmă cu șapte ani. Pe timpul pandemiei își câștiga traiul ca șofer de Uber, iar în timpul unei curse a primit un mesaj neașteptat din partea aplicației.

"Am primit un avertisment: «Am detectat o activitate frauduloasă, prin urmare trebuie să oprești, altfel va trebui să te concediez»", a povestit românul.

"Mi-am zis că trebuie să fie vorba de o eroare, știam că nu greșisem cu nimic. Dar două săptămâni mai târziu, am mai primit un mesaj. Asemănător cu primul, dar de data aceasta zicea: «Este ultimul avertisment. Încă odată, s-a terminat»".

Alexandru Iftimie spune că a sunat la un număr de telefon unde șoferii de Uber pot solicita asistență pentru a înțelege de ce a fost sancționat, însă experiența s-a dovedit a fi una frustrantă.

Avertismentul venise după ce a luat-o pe o rută ocolitoare față de traseul de pe GPS, deoarece un tunel era închis.

"Vă puteți imagina cât de dificil este să explici unui operator Uber - nici nu știu de unde vorbea - că tunelul Blackwall era închis în timpul cursei, așa că am fost nevoit să fac un ocol mai lung?", a povestit românul, adăugând că, oricum, nu a primit mai mulți bani pe cursă, în ciuda ocolului.

Operatorii nu i-au putut explica și în ce a constat frauda menționată de sistemul robotizat de HR.

"Într-o companie normală, ai un departament de HR, iar astfel de probleme pot fi rezolvate într-un fel sau altul. Nu neapărat în favoarea ta, dar există o echipă specializată", spune Alexandru Iftimie.

Cazul a ajuns în instanță

Românul a apelat la sindicatul "App Drivers and Couriers" în încercarea de a afla ce date are Uber despre el și pe ce se bazează acuzația de fraudă, un demers care s-a concretizat, în cele din urmă, printr-un proces care a ajuns până la Curtea de Apel din Amsterdam, unde se află sediul central al Uber din Europa.

Curtea a decis că atât românul, cât și alți șoferi din Marea Britanie și Portugalia care s-au alăturat procesului, au dreptul de a primi mai multe informații despre felul în care se iau deciziile automate în cazul lor.

Chiar înainte ca acest caz să ajungă în fața instanței, Uber a recunoscut că a greșit și a prezentat scuze.

Alexandru Iftimie speră că decizia curții va ajuta și alți angajați să conteste deciziile de management luate de sisteme automate care le pun în pericol mijloacele de trai.

"Este vorba de principii. Trebuie să luptăm pentru principiile noastre", spune Iftimie.

"În România comunistă descrisă de părinții mei nu puteai scoate o vorbă. Nu puteai să zici nimic. Puteai fi arestat pentru că spuneai o glumă despre persoana greșită", spune românul.

"Nu am făcut această mare schimbare doar pentru a aduce comunismul aici, cu mine. Vreau ca copiii mei să fie britanici. Deci când cred că ceva nu este în regulă, lupt pentru asta", a spus Iftimie.

Românul de 39 de ani nu mai este în prezent șofer de Uber. Acesta va absolvi în curând o școală de drept și se pregătește pentru o slujbă nouă.

"Pentru mine este o poveste cu sfârșit fericit din orice perspectivă", spune el.

Uber a comentat cazul afirmând că incidentul a fost unul izolat, care nu reprezintă practicile obișnuite ale companiei.

"Suntem dezamăgiți că instanța nu a recunoscut procedurile noastre robuste, inclusiv revizuirea atentă de către oameni, atunci când este luată în calcul o decizie de deactivare a contului unui șofer suspectat de fraudă. Aceste decizii ale instanței se referă doar la câțiva șoferi din Marea Britanie ale căror conturi au fost dezactivate între 2018 și 2020 în circumstanțe foarte specifice", a declarat un purtător de cuvânt al companiei.

Editor : D.R.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri