Sari la conținut

Gest extrem pentru libertate. Povestea bihorenilor care au deturnat un avion în 1971

Ideea deturnării unui avion de pasageri i-a venit în 1971 lui Adalbert Moka. Luni la rând a studiat cu atenție programul de zbor al curselor București-Oradea și organizarea trupelor de ordine de la bord.

Am stat pe scaun în rândul doi ca să văd în cabină. M-am uitat cum este așezată. Când am venit acasă am făcut o schiță și cum este (așezat) pilotul, copilotul, căpitanul, telegrafistul", a povestit Adalbert Moka pentru Digi24.

Timp de 10 luni,împreună cu alţi prieteni, Moka a avut cinci tentative de a pune în aplicare planul deturnării. De fiecare dată, o întâmplare de ultim moment i-a făcut să renunţe.

Însă pe 27 mai 1971 au reuşit. Tinerii l-au convins pe un şofer de taxi să intre în viteză pe pista aeroportului din Oradea.

„Noi care aveam armele de vânătoare am tras în aer. Nu mișcați! Mâinile sus!”, a povestit Adalbert Moka.

În haosul creat, pilotul și mai mulţi pasageri au reușit să fugă. Ceilalţi membri ai echipajului au fost obligaţi să pornească avionul şi să decoleze. Destinaţia: Viena.

Se pare că la vremea respectivă a fost primul act pirateresc la sol efectuat în Europa și reușit: să capturezi sub ameninţarea armei o navă cu 40 de persoane la bord şi să aterizezi în Viena”, spune colonelul în rezervă Ioan Petrică.

Au sfidat regimul comunist şi chiar dacă în gestul lor teribil au folosit armele, cei şase bihoreni au uimit o lume întreagă.

Nici ca terorişti, nici ca eroi nu au fost văzuţi, doar ca nişte oameni cu un curaj cu totul deosebit şi care au dorit să vadă cum ar fi lumea de dincolo de cortină, lumea liberă”, explică Gheorghiţă Lupău, directorul Universităţii „Vasile Goldiş", Filiala Marghita.

În Austria, cei şase au fost condamnaţi la câte 30 de luni de închisoare. După ce au fost eliberaţi şi-au găsit repede slujbe. Dar la scurt timp, Adalbert Moka s-a întors în România.

„Toți am fost condamnați la 23 de ani în lipsă și în 1975 am venit înapoi și am fost prins la sârbi, la Dunăre”, spune Adalbert Moka.

A executat doar jumătate din pedeapsă, grație legii amnistiei din 1988. După gratii au ajuns şi cei din echipajul avionului: conform procedurilor, erau obligaţi să se închidă în cabină.