Foto Adevărata culoare a planetei Neptun nu este cea popularizată de mai bine de 30 de ani. Cum arată de fapt „Gigantul albastru”

Screenshot 2024-01-07 182529
Planeta Neptun, cunoscută drept „Gigantul albastru”. Foto: Profimedia Images

Ideile oamenilor despre culorile planetelor Neptun și Uranus au fost greșite, arată o cercetare condusă de astronomi britanici, notează BBC.

Imaginile unei misiuni spațiale din anii 1980 arătau că Neptun este de un albastru intens, iar Uranus de un verde intens.

Însă un studiu a descoperit că cele două planete gigantice de gheață au nuanțe similare de albastru verzui.

S-a dovedit că imaginile anterioare cu Neptun au fost îmbunătățite pentru a arăta detalii ale atmosferei planetei, ceea ce a alterat adevărata sa culoare.

Combined_figures_crop
Cele două imagini de sus ale planetelor sunt surprinse de Voyager 2 în anii '80 iar cele de jos sunt reprocesate de oamenii de știință britanici.

„Au făcut ceva ce cred că toată lumea de pe Instagram va fi făcut la un moment dat în viața lor, au modificat culorile”, a declarat profesorul Catherine Heymans, astronom regal pentru Scoția și profesor de astrofizică la Universitatea din Edinburgh, pentru emisiunea Today de la BBC Radio 4.

„Au accentuat albastrul doar pentru a dezvălui trăsăturile pe care le puteți vedea în atmosfera lui Neptun și de aceea imaginea pare foarte albastră, dar, în realitate, Neptun este de fapt destul de asemănătoare cu Uranus”.

Astronomii știu de mult timp că majoritatea imaginilor moderne ale celor două planete nu reflectă cu exactitate culorile lor reale, potrivit profesorului Patrick Irwin de la Universitatea din Oxford, care a condus cercetarea.

„Chiar dacă culoarea saturată artificial era cunoscută la vremea respectivă printre oamenii de știință planetari - iar imaginile au fost publicate cu legende care o explicau - această distincție s-a pierdut în timp”.

Dr. Robert Massey, director adjunct al Societății Astronomice Regale (RAS), a explicat că îmbunătățirea imaginilor era o procedură normală în cercetarea astronomică.

„Ar fi o prostie să te uiți la o imagine astronomică și să nu crezi că a fost îmbunătățită. Ele trebuie să fie, pentru că așa sunt procesate pentru a vedea lucrurile.

Nu că ar fi existat vreo conspirație pentru a o ascunde de public!".

Profesorul Irwin și echipa sa au procesat datele originale pentru a produce ceea ce se pretinde a fi „cea mai precisă reprezentare de până acum” a culorii atât a lui Neptun, cât și a lui Uranus.

Concepția inițială greșită a apărut din cauza faptului că imaginile surprinse de nava spațială Voyager 2 a NASA au înregistrat imagini ale celor două planete în trei culori diferite.

Culorile adevărate

Imaginile au fost recombinate pentru a crea imaginile color compozite, care nu au fost întotdeauna echilibrate cu acuratețe. De asemenea, contrastul a fost puternic îmbunătățit pentru a scoate în evidență detaliile norilor, benzilor și vânturilor planetelor. În cazul lui Neptun, ambele procese au făcut ca acesta să fie mai albastru decât era în realitate.

În cadrul studiului recent, cercetătorii au folosit date de la Hubble Space Telescope Imaging Spectrograph și de la Multi Unit Spectroscopic Explorer de pe Telescopul Foarte Mare al Observatorului European de Sud.

În ambele instrumente, fiecare pixel reprezintă un spectru continuu de culori, ceea ce le-a permis cercetătorilor să producă culorile reale ale celor două planete.

Analiza a arătat că Uranus și Neptun au o nuanță similară de albastru verzui, deși cercetătorii au descoperit o ușoară diferență. Neptun are o ușoară nuanță suplimentară de albastru, despre care modelul arată că se datorează unui strat de ceață mai subțire pe această planetă.

De asemenea, studiul a arătat că Uranus apare puțin mai verde în timpul verii și iernii, când unul dintre polii săi este îndreptat spre Soare. Dar în timpul primăverii și toamnei, când Soarele se află deasupra ecuatorului, are o nuanță mai albastră.

Cercetarea a fost publicată în Monthly Notices of the RAS.

Editor : A.C.