Sari la conținut
News Alert

Business Club. Investigaţia Volkswagen în scandalul noxelor vizează doi ingineri

Ulrich Hackenberg și Wolfgang Hatz. Foto: Audi/Porsche

Ulrich Hackenberg - inginer şef Audi, și Wolfgang Hatz - inginer şef la dezvoltarea de motoare Audi şi Volkswagen, promovat apoi şeful de dezvoltare a maşinilor de curse Porsche. Ei sunt doi tehnicieni de top ai industriei auto germane, dar potrivit unor surse citate de Wall Street Journal, sunt în centrul scandalului şi posibil oamenii care au venit cu falsul.

Ei aveau sarcina de a dezvolta un motor care să respecte anumite standarde de poluare la un cost stabilit, iar sarcina era, spun sursele din companie, imposibilă.

Cei doi ingineri au fost promovaţi serios în interiorul grupului de fostul director Martin Winterhorn după ce a ajuns în fruntea companiei, ceea ce poate fi considerată o formă de premiere.

Întreaga conducere a Volkswagen era sub mare presiune să îndeplinească o ţintă de vânzări în Statele Unite, de 800.000 de vehicule. Producătorul avea şi încă are o prezenţă slabă pe piaţa americană şi singura nişă pe care se putea extinde era cea a maşinilor diesel puternice, fiabile, cu un consum redus şi promisiunea unor emisii de noxe reduse.

Povestea dieselului curat a început în urmă cu mai bine de zece ani. Divizia Volkswagen era condusă de Wolfgang Bernhard, adus de la Mercedes. El a fost cel care a venit cu ideea unui diesel cu emisii reduse, capabil să atragă clienţii de pe ambele maluri ale Atlanticului.

Însă inginerul a venit cu o idee care nu a fost pe placul şefilor săi - a propus folosirea unei soluţii tehnice, Blue TEC, pe care el o dezvoltase când lucra la Mercedes, împreună cu Bosch.

Însă inginerii lui Winterhorn nu au fost de acord şi au cerut dezvoltarea unui motor cu tehnologie proprie Volkswagen. Bernhard a mers cu soluţia sa până în 2006, când şeful cel mare al Volkswagen, Ferdinand Piech, nepotul lui Porsche a decis să-l dea afară.

După câteva luni, producătorul renunţa total la tehnologia împrumutată de la Mercedes pentru că nu voia să folosească ceva dezvoltat de un rival. A omologat motorul TDI, cel care s-a dovedit că avea un soft de falsificare a datelor.

Orgoliul şi o strategie dură de extindere au dus la scăderea capitalizării de piaţă a Volkswagen cu 42% şi la o campanie de rechemare în service a 11 milioane de automobile diesel.

Însă aşa cum susţin analiştii şi chiar oficiali ai grupului, acest scandal ameninţă chiar existenţa Volkswagen. Doar că este prea mare pentru economia Germaniei pentru a fi lăsat să pice.