Sari la conținut

Ford prezintă maşina care va fi produsă la Craiova

Americanii de la Ford au dezvelit la Los Angeles varianta facelift a modelului EcoSport, care va fi produs în uzinele de la Craiova. Este o maşină care încearcă încă din 2003 să îşi găsească un loc în piaţă, fără prea mult succes. Iar în 2018, la 15 ani de la lansarea primei generaţii, cei de la Ford vor încerca să împingă acest model la nivel mondial. De atunci va intra în joc şi fabrica din România. Pentru compania americană, EcoSport pare un pariu de pe urma căruia nu are prea multe de pierdut. Ford are suficiente modele deja populare, care îi aduc bani pe toate pieţele lumii. Însă pentru fabrica din Craiova lucrurile nu sunt aşa simple. A fost ţinută pe loc de eşecul modelului B-Max. Acum i se pregătește un model care nu are un succes răsunător al variantelor vechi.

Noul EcoSport va ajunge pe pieţele din Europa şi Statele Unite începând din 2018, însă Ford deja a început să promoveze această maşină. A prezentat-o la salonul auto din Los Angele și în curând o va prezenta şi în Germania, la Koln. Pentru piaţa europeană, noul model va fi produs la Craiova începând de anul viitor. Actuala generaţie a SUV-ului subcompact, care este asamblat deocamdată în Asia, America de Sud şi Rusia, a avut vânzări în creştere în Europa. Însă succesul său este greu de cântărit câtă vreme prezenţa sa pe această piaţă a fost limitată până acum.

„Anul acesta în Europa ne aşteptăm să vindem aproximativ 60.000 de maşini EcoSport şi piaţa este în continuă creştere, deci vom produce mai mult de atât la Craiova, dar nu putem spune un număr exact”, spune Jeremy Schofield-reprezentant Ford.

Fabrica Ford din Craiova are însă nevoie de ceva mai multă certitudine. Speranţe mari au fost şi pentru modelul asamblat în prezent acolo, B-Max. Însă acea maşină a avut o evoluţie atât de slabă încât a ajuns să tragă în jos întreaga investiţie Ford în România. În primele nouă luni din acest an, fabrica din Craiova a produs doar 33.000 de maşini, cu 14% mai puţine decât în aceeaşi perioadă a anului trecut.

Asta în condiţiile ar fi trebuit să ajungă încă din 2011 la o producţie anuală de 250.000 de maşini. Este un obiectiv care pare îndepărtat chiar şi în perspectiva sosirii celui de-al dolea model.

Vânzările dezamăgitoare ale Fordului B-Max i-au afectat şi pe angajaţi. Potrivit angajamentelor de la privatizarea fabricii din Craiova, 7.000 de oameni ar fi trebuit să lucreze acolo în prezent. Nu a fost atins niciodată acest număr, iar în momentul de faţă uzina nu are nici măcar 3.000 de angajaţi.

Ca o comparaţie, la fabrica Dacia lucrează cu 10.000 de oameni mai mult decât la cea din Craiova. Diferenţe sunt şi în ceea ce priveşte salariile. Angajaţii fabricii Ford din Craiova câştigă aproximativ 3.000 de lei brut, în vreme ce la Dacia operatorii câştigă în medie aproape 5.000 de lei brut.

Comparaţia dintre cele două fabrici va deveni şi mai relevantă în momentul în care modelul EcoSport va fi adus în România. Este o maşină va concura cu Duster, modelul pe care se concentrează în acest moment Dacia Mioveni.

Cele două maşini luptă deja pe piaţa indiană. Iar din 2014 Ford EcoSport are vânzări mai mari decât Renault Duster în India. Însă tot acolo, ambele maşini sunt depăşite la popularite de Hyumday Creta şi Suzuki Vitara. Însă piaţa europeană este complet diferită, iar EcoSport-ul produs la Craiova va avea alţi rivali decât cei de pe pieţele în care este vândută maşina în prezent.