Sari la conținut

Jaguar nu mai vrea să fie o maşină scumpă

Jaguar îşi schimbă maşinile, îşi schimbă imaginea şi ideologia. Noul sedan XF va ajunge pe piaţa americană la un preţ de aproape 53.000 de dolari. Faţă de modelul precedent clienţii primesc practic o reducere de aproape 10%. Ieftiniri mari vor fi si la celelalte modele. E viziunea conducerii pentru viitorul Jaguar - directorii au explicat că nu vor să mai producă printre cele mai scumpe maşini din piaţa premium. Se ţinteşte spre medie, acolo unde sunt şi cei mai mulţi clienţi, dar şi cei mai mulţi producători.

În paralel, Jaguar pregăteşte două modele complet atipice pentru marca britanică. Sedanul XE e construit cu un altfel de şofer în minte - nu directorul de bancă şi nici omul de afaceri de succes, ci şoferul tânăr fără prea multă experienţă în piaţa premium. XE va costa circa 35.000 de dolari iar Jaguar speră că preţul îi va aduce mulţi clienţi. Astfel, Jaguar coboară spre piaţa BMW şi Audi. E un segment cu vânzări mai mari şi dinamică mai bună.

Ingredientul magic al transformării însă e F-Pace - primul SUV din istoria de aproape 100 de ani a Jaguar. F-Pace poate fi pentru Jaguar ce a fost Cayenne pentru Porche - un generator de vânzări pentru companie, dar o dezamăgire pentru purişti. Faţă de Cayenne însă, SUV-ul celor de la Jaguar va fi destul de ieftin pentru piaţa luxului. Se estimează că va veni cu un preţ de pornire de 45.000 de dolari.

În vremuri cu petrol ieftin ca acestea, consumatorii, mai ales cei americani, s-au întors la vechea pasiune pentru SUV-uri. Însă dincolo de problema de identitate a celor de la Jaguar, englezii riscă să îşi canibalizeze marca soră - Land Rover.

Producătorul de SUV-uri şi-a crescut vânzările cu 20% în America din ianuarie până în august, timp în care Jaguar a scăzut pe piaţă. Riscul mare e să le strice pofta vechilor săi clienţi care plăteau în plus pentru a conduce un Jaguar, nu un Audi. Sub patronajul indienilor de la TATA însă, Jaguar spune acum că se vrea o marcă mai accesibilă, dar fără a-şi pierde statutul superior în piaţa de lux. Cel puţin în teorie însă, cele două deziderate se exclud.