Sari la conținut

Piaţa auto în mişcare. Graniţa dintre clase devine tot mai incertă

Pe piaţa europeană mărcile de volum cu tradiţie sunt lovite pe două flancuri. În partea de jos a pieţei nu pot face faţă concurenţei cu Dacia şi cu maşinile din Asia. În partea de sus a pieţei pierd tot mai des bătălia cu mărcile premium.

Între ianuarie 2006 şi ianuarie 2015 cota de piaţă a celor de la Opel, a grupului Peugeot-Citroen, a alianţei Fiat-Chrysler şi a celor de la Renault a scăzut în Europa cu 10%, potrivit datelor colectate de Financial Times. Sunt producători de volum pentru care contează fiecare procent.

Sunt însă segmente pe care producătorii premium, precum BMW, Mercedes şi Audi, au ajuns să facă legea. De exemplu, pe piaţa europeană, vânzările de modele coupe au crescut cu 6,9% anul trecut, arată Automotive News Europe. Creşterea a fost generată în totalitate de mărcile premium care au ajuns să controleze două treimi dintr-o nişă care aparţinea cândva mărcilor de volum.

Pe nişa decapotabilelor, vânzările mărcilor premium au stagnat anul trecut. Au vândut 81.000 de maşini. Însă producătorii mărcilor de volum au vândut doar 65 de mii de maşini decapotabile, în scădere cu 20% faţă de 2013. Este pentru prima oară când producătorii premium depăşesc mărcile de volum pe acest segment.

Ca să îşi sporească vânzările, BMW, Audi şi Mercedes au acceptat să îşi reducă marja de profit generată de fiecare maşină în parte. Au investit foarte mult în diversificarea ofertei cu modele noi, care pot fi încadrate cu greu la categoria maşinilor de lux.

Sunt însă şi mărci scumpe care încearcă să îşi menţină vechea strategie.

În cadrul grupului Volkswagen, Audi este o marcă premium care încearcă să îşi sporească volumul vânzărilor, în vreme ce Porsche este marca de lux care încearcă să îşi limiteze vânzările.

Directorul financiar al companiei le-a declarat celor de la Wall Street Journal că, dacă toată lumea ar avea un Porsche, atunci marca nu ar mai fi una exclusivă. Iar exclusivitatea este cea care îi permite unui producător să ceară foarte mulţi bani pentru un automobil.

Ţinându-şi vânzările sub control, Porsche a reuşit să îşi menţină marja profitului la 16%, mult peste BMW, Audi şi Mercedes a căror marjă a intrat sub 10%. Totuşi, deşi le este greu să recunoască, chiar şi cei de la Porsche au avut tendinţa de a miza pe volum. Faţă de 2002, vânzările mărcii sunt de trei ori mai mari. Însă Porsche încearcă să menţină o graniţă bine definită între maşinile sale foarte populare, precum SUV-ul Cayenne şi modelele sale sport, cu adevărat exclusiviste.