Sari la conținut

Registrul Auto Român nu investighează cazul Volkswagen

Datele RAR arată că pe drumurile din România circulă aproximativ 100 de vehicule Volkswagen fabricate în perioada 2007-2015 și cumpărate din afara Uniunii Europene. Nu se ştie însă dacă aceste autoturisme au fost dotate cu softul incriminat, nici dacă ele provin din Statele Unite, potrivit Registrului Auto Român.

„Atribuţia unei asemenea investigaţii este a autorităţii care a acordat omologarea de tip europeană. Registrul Auto Român va putea investiga acest caz, dacă autoritatea germană care a emis omologarea va solicita acest lucru”, arată Registrul Auto Român într-un comunicat.

Punctul de vedere al R.A.R. referitor la situația generată în SUA de neregulile constatate la unele vehicule Volkswagen:

„1. Monitorizarea emisiilor de gaze poluante, în afara ciclului oficial de măsurare, este un subiect care a intrat în atenția Comisiei Europene de mai mulți ani. Drept urmare, mai multe comisii tehnice la nivelul UE au studiat impactul și au concluzionat că este necesară o modificare legislativă pentru a evita depășirea excesivă a nivelului de emisii la funcționarea în regim real, în afara ciclului. Modificarea legislativă a trecut de avizele CE, se află în discuție la nivelul UE și presupune o metodă alternativă de măsurare cu echipamente ambarcate în vehicul și în funcționarea reală, pe șosea. Metoda previne riscul de a avea situații echivalente cu cele din SUA, și anume ca producătorii să programeze calculatoarele motoarelor pentru o funcționare avantajoasă pe ciclul oficial de măsurare, față de funcționarea reală a vehiculelor. Noul set de măsuri poartă denumirea generică de RDE (Real Drive Emission).

2. Principiul de admitere pe piață pentru vehiculele noi, între UE și SUA, diferă fundamental, procedurile având la bază alte principii:

  • în Uniunea Europeană se aplică principiul omologării de tip acordată de o autoritate independentă, de terță parte, care presupune:

  • încercarea tipului de vehicul înainte de punerea pe piață;

  • acordarea unui certificat de omologare;

  • supravegherea conformității producției; 

  • în Statele Unite ale Americii se aplică principiul auto-certificării (self-certification), prin care:

  • producătorul efectuează el singur încercările;

  • producătorul declară autorității că respectă cerințele;

  • autoritatea acordă dreptul de vânzare pe baza declarației;

  • autoritatea verifică ulterior îndeplinirea cerințelor.

Ca și în cazul de față, dacă se constată neconformități, autoritatea ia măsuri și sancționează producătorul.

Din diferența celor două principii de admitere pe piață se poate trage concluzia că varianta UE are un grad de prevenție mai mare pentru punerea pe piață a unor vehicule cu probleme. În același timp, varianta americană permite ulterior depistării unor probleme aplicarea unor sancțiuni mai drastice.

3. Menționăm că vehiculele marca Volkswagen pentru Europa dețin omologarea comunitară acordată de autoritatea germană, și nu de către Registrul Auto Român. Conform legislației europene, răspunderea pentru asigurarea conformității producției revine autorității care a emis omologarea”.

Citiți și:

Valoarea de piaţă a Volkswagen s-a prăbușit. Directorul companiei își cere scuze
Scandalul Volkswagen. Vicecancelar: Reputația mașinilor germane, în pericol
Scandalul Volkswagen ia amploare mondială