Fenomenul kilonova: NASA a detectat ciocnirea a două stele neutronice care s-ar putea să fi creat aur în spațiul cosmic

Ilustrație cu ciocnirea a două stele neutronice
Această explozie cosmică rară este cunoscută sub numele de kilonova (sau macronova) și este atât de puternică încât poate crea aur, platină și uraniu în Univers. Foto: Profimedia Images

Telescopul Spațial James Webb (JWST) de la NASA a detectat două stele neutronice care s-au ciocnit atât de violent încât s-ar putea să fi creat aur în spațiul cosmic, scrie Insider.

Dacă evenimentul se confirmă, descoperirea ar fi prima dată când JSWT a detectat o explozie de acest tip.

O kilonovă are loc atunci când două stele neutronice – stele supermasive colapsate – gravitează una în jurul celeilalte și, ulterior, se prăbușesc.

Impactul produce o explozie puternică numită explozie de radiații gamma, urmată de un val de energie ultravioletă, infraroșie și cu raze X.

Energia degajată de explozie poate fi detecată de senzorii montați pe Pământ și de cei lansați în spațiu. Această explozie, numită GRB 230307A, a fost detectată inițial de Telescopul Spațial de Radiații Gamma Fermi de la NASA pe data de 7 martie 2023, potrivit Space.com.

Dar, oamenii de știință cred că au reușit pentru prima oară să observe semnalul provenit de la explozie cu ajutorul detectorului de raze infraroșii de care dispune JSWT.

Ei au descoperit și dovezi ale formării unor elemente grele eliberate în urma exploziei, ceea ce sugerează că aceasta a fost într-adevăr o kilonovă.

Practic, toate elementele au fost create într-o stea. Asta pentru că Big Bang-ul a creat doar heliu, hidrogen și litiu. Elemente mai complexe, precum carbon și oxigen, au fost create prin reacțiile de fuziune nucleară care au loc în interiorul stelelor la temperaturi de milioane de grade Celsius.

Dar elementele grele, precum aurul și uraniul, necesită condiții extreme și violente pentru a fi create. Acestea apar doar în anumite situații foarte rare, ca atunci când două stele neutronice se ciocnesc.