Sari la conținut

Telefoane scumpe, făcute cu bani puţini

Marja de profit pentru ultimul iPhone este de 70% din preţul de vânzare, arată datele companiei de cercetare de piaţă IHS. Practic, e cel mai profitabil produs din istorie. Costurile de producţie sunt între 200 de dolari, pentru cel mai ieftin iPhone 6, şi 263 de dolari, pentru cea mai scumpă versiune a lui iPhone 6 Plus.

Dintre componente, Apple plăteşte cel mai mult pe ecrane. 45 de dolari la modelul iPhone 6, deci un sfert din costul de producţie al telefonului. Prin comparaţie, procesorul costă numai 20 de dolari, nici jumătate din costul ecranului.

Şi Samsung tot pe ecrane cheltuie cel mai mult. Ecranul curbat de pe Samsung Galaxy D6 edge costă 85 de dolari, o treime din costul total de fabricaţie al telefonului. Practic, pe piaţă există foarte multe telefoane mai ieftine decât ecranul curbat al celor de la Samsung. Sud-coreenii dau pe acest ecran de două ori mai mult decât dă Apple pe ecranul montat pe iPhone 6 Plus. Componenta face ca telefonul de la Samsung să fie mai scump de fabricat decât iPhone 6 Plus. Însă la vânzare e mai ieftin.

Sacrificarea unei părţi din marja de profit vine să susţină creşterea Samsung în piaţa telefoanelor premium, după ce generaţia S5 s-a dovedit a fi un eşec.

Potrivit rapoartelor IHS, fabricarea unui Samsung Galaxy S6 edge de 64GB costă 290 de dolari, cu aproape 30 de dolari mai mult decât plăteşte Apple să fabrice cel mai scump iPhone. Preţul de vânzare însă nu e deloc mic. În Statele Unite costă circa 700 de dolari, iar în România a ajuns în jurul preţului de 4.400 de lei.

Dar preţul piperat nu-i ţine departe pe clienţi. Deşi modelul cu ecran curbat e cu aproximativ 100 de dolari mai scump decât Galaxy S6, reprezentanţii Samsung susţin că modelul aduce la fel de multe vânzări ca versiunea S6 standard.

În România, Galaxy S6 edge vine la un preţ de peste 4.000 de lei, iar versiunea cu aceeaşi memorie de la iPhone 6 Plus costă peste 4.600 de lei.

Practic, doar o treime din aceste sume sunt costurile de producţie. Dar la ele se mai adaugă preţul marketingului, costurile de operare şi investiţiile în cercetare şi dezvoltare care trebuie amortizate.

Însă aceste costuri se acoperă imediat. Se estimează că Apple a investit 150 de milioane de dolari în dezvoltarea celor două modele de iPhone 6. Dar în ultimele trei luni ale anului trecut a vândut aproape 75 de milioane de unităţi în valoare de peste 50 de miliarde de dolari.