Munții Himalaya și Tibetul s-ar putea rupe în două. Cercetătorii au descoperit un fenomen neobișnuit

peisaj cu muntii himalaya
Experții au descoperit că placa tectonică de sub Oceanul Indian se ciocnește de cea Eurasiatică. FOTO: Shutterstock

Cercetătorii au descoperit că Munții Himalaya și Tibet s-ar putea rupe în două, din cauza faptului că placa tectonică de sub Oceanul Indian se ciocnește de cea Eurasiatică, transmite Insider.

Coliziunea plăcilor tectonice a început acum 60 de milioane de ani și încă are loc, ceea ce înseamnă că placa Eurasiatică este zdrobită, iar Munții Himalaya continuă să „crească”. Însă, până acum oamenii de știință nu au fost siguri unde se îndreaptă exact placa de sub Oceanul Indian.

Noi cercetări prezintă o imagine haotică în care se întâmplă ambele lucruri: placa indiană se desprinde, cu crusta superioară plutitoare desprinzându-se și ea de stratul său inferior dens. Mai mult, acest proces creează o ruptură verticală în placa de sub Tibet.

Asta nu înseamnă că o fisură uriașă va apărea în Tibet, ci mai degrabă se pare că se întâmplă mult mai multe sub suprafață decât și-au dat seama oamenii de știință.

Totuși, această „ruptură” sub Tibet ar putea duce la cutremure periculoase în regiune.

„Nu știam că continentele se pot comporta în acest fel”, a declarat Douwe van Hinsbergen, de la Universitatea din Utrecht, care nu a fost implicat în cercetare, pentru revista Science.

Simon Klemperer, geofizician la Universitatea Stanford, a lucrat cu colegii de la trei instituții de cercetare chineze pentru a pune cap la cap această imagine a plăcilor. Ei au studiat undele seismice care au trecut prin straturile adânci de dedesubt, au examinat locațiile cutremurelor de sub Tibet și au analizat gazele care se ridică în izvoarele termale de deasupra.

Oamenii de știință au crezut mult timp că acest tip de rupere ar putea avea loc atunci când plăcile se ciocnesc, dar acum este pentru prima dată când au fost martori la un astfel de eveniment.

Editor : B.C.