Sari la conținut

BONTON. Ce să scriem în SMS-urile de sărbători?

Românul s-a născut poet, dar asta nu înseamnă neapărat că este un poet original sau talentat. Și asta se vede și de sfintele sărbători, când ne întrecem în SMS-uri pompoase, cu concept-standard luat de pe Internet. Cea care ar trebui sa fie o simplă și sinceră urare abia se mai distinge între „razele de lumină” și „dansul fulgilor de nea”, iar maniera de a o transmite prinde contur în versuri și rime dintre cele mai ancorate în actualitate.

„Moș Crăciunii cu pletele ninse”, „cozonacii pufoși” si „bradul împodobit” sunt texte pe care fiecare român le-a primit cel puțin o dată. Ca o ironie, de curând, SMS-ul a împlinit 20 de ani, iar primul mesaj trimis de pe un telefon mobil a fost: „Crăciun fericit!”. Acum sunt milioane de urări și de maniere de a le face. Iată câteva exemple:

„Cățeluș cu păru' creț/să ai jeepu' în coteț/și o vilă cu piscină/Andreea Marin ca vecină/o lopată pentru bani/La Anu' și La Mulți Ani!”

„Bani, mașină, tot ce vreți.../sănătate,'nalți nămeți,/nu-i de-ajuns să le dorești./țipă, luptă, dă-ți din coate/așa le obții pe toate”.

„Pe la geamuri cad steluțe,/iar pe foc sunt sărmăluțe,/bradul e la locul lui,/Moșul e la treaba lui,/să ne fie nouă bine,/iacă și Crăciunul vine”.

Ce spun specialiștii

„Românii, ca aspirații, ar fi în stare să locuiască în mașină, dacă ar putea să își ia un BMW”, comentează Dan Vîrtopeanu, specialist SMS marketing. „Dacă discutăm despre valoarea pe care un astfel de mesaj preluat o are, cred că o putem judeca din două unghiuri diferite: primul ar fi un răspuns clasic: gestul contează. Celălalt unghi ar fi - evident, dacă chiar îți pasă de persoana aia - măcar să faci un efort de a-l personaliza, adică macar pui un nume, faci o referire la ceva anume, la ce știi că i-ar face plăcere și îl pui în contextul mesajului respectiv”, spune Dan Vîrtopeanu.

„Crăciunul evident că e despre altceva. Dar în contextul în care comunitățile din ziua de azi sunt în bună măsură comunități virtuale, eu când agreez faptul că sunt într-o rețea de telefonie mobil, atunci agreez și faptul de a primi mesaje sau telefoane de dimineață până seară”, este de părere lectorul dr. Darie Cristea, de la Facultatea de Sociologie și Asistență Socială, Universitatea București.

Companiile și SMS-urile

Iată și un alt exemplu de SMS:„Moș Crăciun e supărat, /Că-i de criză afectat! /Sania-i la-nregistrat, /Taxa auto s-a triplat!”

Este o urare prin SMS care te va face sigur să zâmbești. Există însă și mesaje trimise de sărbători cu mai puțin haz. Ele vin de la unele companii, pentru care Crăciunul înseamnă doar bilanțul sfârșitului de an și contorizarea facturilor neplătite. Într-un SMS trimis clienților fideli!

„Companiile, de sărbători, din păcate , multe dintre ele nu le urează nimic prin SMS. Există și companii care fac acest lucru, care își aduc aminte și când e data ta de naștere, dar există și companii financiare care îți aduc aminte că nu ai plătit rată la credit, că îți expiră nu știu ce document sau furnizorul de utilități că ești în întârziere de plată”, spune Dan Vîrtopeanu.

1 miliard de SMS-uri pe lună. Cum se trăia fără mobil?

Telefonul mobil a revoluționat viață noastră. Anul trecut, în România s-au trimis 1 miliard de sms-uri în fiecare lună. 8,5 milioane doar în Ajunul Crăciunului. Viața înainte de SMS, cu toată simplitatea și puritatea ei, este de mult uitată.

„Nu știu câți își aduc aminte cum vorbeau bunicii noștri la telefon. Telefonul stătea undeva pe hol, de obicei pe o chestie mai ridicată și când vorbeai la telefon stăteai în picioare, nu stăteai așa, picior peste picior, cu cafeaua lângă ține și cu telecomandă în mână. Era un tip de respect”, arată lect. dr. Darie Cristea, Facultatea de Sociologie și Asistență Socială, Universitatea București.

Crăciunul este pentru noi, românii, un prilej de a ne bucura că suntem cu cei dragi. Și chiar dacă nu suntem în același loc, ne gândim la ei și, virtual, intrăm în contact.

„N-au cum să-și amintească cei tineri cum era înainte de 89 când de Anul Nou toată lumea punea mâna pe telefonul fix pe care-l avea acasă. Centralele nu prea făceau față”, își aduce aminte Dan Vîrtopeanu.

Bunele maniere în...SMS-uri

Urările prin SMS nu au nevoie de timbre poștale sau centraliste, dar au totuși câteva reguli...

„Citeam astăzi un articol în care se spunea că în 2012 este puțin absurd să mai credem că într-o adunare e nefiresc să îți scoți telefonul și să verifici dacă ai primit un mesaj sau să vezi ce oră e. Poți să faci asta, nu încalci nicio regulă. Însă nu poți să întrerupi conversația pe care o ai față în față cu cineva răspunzând la telefon sau trimițând un mesaj fără să ceri voie. De asememena, la masă este recomandabil să nu folosim telefonul și să nu abuzam de folosirea lui”, explică Alina Constantinescu, blogger de bune maniere.

Alina Constantinescu recomandă să folosim un ton adecvat, să respectăm, desigur, regulile gramaticale, să nu folosim abrevierile, pentru că sunt considerate nepoliticoase și, de asemenea, să evităm folosirea unui text predefinit. Este politicos să răspunzi întotdeauna, indiferent că primești un mesaj pe telefon sau un mesaj pe e-mail. Se recomanda să trimiți înapoi un răspuns de mulțumire. De regulă, e bine să păstrăm decența orelor de comunicare, care sunt de la sine înțelese - nu foarte târziu, nu foarte devreme.

„Dacă-l facem cu copy-paste și trimitem la toată agenda, e clar că rămâne o simplă formalitate. Nu mai discutăm de onestitate, discutăm de bifatul unui task”, este de părere Dan Vîrtopeanu.

„Dacă lucrezi cu persoane care nu sunt foarte educate, în această categorie socio-educațională e frecventă povestea asta cu kitchul, cu imitația, luăm mesaje de pe internet... Bun , asta este nivelul acelui tip de populație. Dacă lucrezi într-o zonă cu persoane foarte educate, foarte pretențioase, cu anumite abilități lingvistice, aceștia vor încerca să inventeze ei o poezie, un mesaj, o să facă o referire la niște experiențe pe care le-am avut”, explică lect. dr. Darie Cristea.

Bip, Bip, Bip! De sărbători, SMS-urile ne arată cât suntem de iubiți: primim zeci de urări din partea rudelor, colegilor, prietenilor, cunoscuților. Chiar dacă legile nu sunt încă scrise, SMS-ul își are și el, momentul, stilul și tonul potrivit. Și de multe ori un sms sincer, pornit din inimă, de sărbători, este mai cinstit decât unul tipizat, luat de pe net. Chestie de bună manieră!

„Bunele maniere sunt destul de clasice, dar, de la un punct încolo, îți permit să faci o grămadă de lucruri, dacă păstrezi decența lucrurilor pe care vrei să le faci”, spune Alina Constantinescu.

Etichete: Bonton , Craciun , sms-uri

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale