Sari la conținut

Pod de nevoie peste râul Olt. În lipsa unui pod, localnicii ocoleau 20 de kilometri

Podul de peste Olt unea localităţi din două judeţe: pe malul drept Aita Mare, din judeţul Covasna, iar pe malul stâng Apaţa, din judeţul Braşov. Szabo Zoltan este şofer de autobuz, locuieşte în Aita Mare şi ştie poate cel mai bine ce înseamnă naveta pentru cei aproape 130 de consăteni care treceau râul zi de zi, în drum spre serviciu. Este şi motivul pentru care, pe 20 septembrie, omul a pus umărul la construirea unui podeţ din lemn.

"Într-o sâmbătă, când eram mai mulţi navetişti, când erau liberi ne-am apucat şi am făcut.  Cum e cum nu e, dar totuşi e mai bine", spune Szabo Zoltan, localnic.

"Am tăiat buştenii şi fiecare om unde a avut de lucru a pus mâna şi dă-i cu ciocanul, dă-i cu cuiul, taie, măsoară aşa că, cu forţă comună, de dimineaţă şi până seară s-a făcut podeţul", spune un alt localnic.

Capetele de pod sunt chiar grinzile din beton cu care autorităţile au blocat circulaţia pe vechiul drum. A mai fost nevoie de patru buşteni solizi, câţiva metri cubi de lemn, sârmă, cuie şi puţină pricepere. Ce n-au reuşit autorităţile să facă în câteva luni, au făcut localnicii pe banii lor, în opt ore de muncă.

Vechiul pod peste Olt avea peste 60 de ani. Consiliul Judeţean Covasna a stabilit prin expertiză că nu mai putea fi folosit în siguranţă şi, la începutul lunii august, a angajat o firmă care să se ocupe de construirea unui nou pod. Vechea construcţie a fost demolată, dar lucrările s-au oprit imediat după această operaţie. Au avut de suferit localnicii din Aita, care fac naveta la firmele din judeţul vecin, dar şi sute de oameni din Apaţa, care treceau râul să-şi lucreze pământurile din Covasna.

"Dimineaţa, ne-am apucat la ora 8:00 şi cam la ora 19:30 era gata. Au fost 18 persoane, de la primărie am fost cinci persoane", a precizat Bihari Edomer - primarul comunei Aita Mare. 

Cu şantierul noului pod închis, sutele de localnci din zonă aveau de făcut un ocol de peste 20 de kilometri, până la primul pod deschis.

"Era nevoie, că trebuie să facem 40 de kilometri roată", spune o localnică.

Costul reconstruirii podului peste Olt este de trei milioane de lei. Autorităţile dau vina întârzierii pe modificări făcute în proiectul tehnic, de specialiştii care au făcut studiile geologice.

"După discuţiile noastre cu antreprenorul general, ei sunt în întârziere de vreo şase zile, s-a acceptat proiectul şi de săptămâna viitoare se începe pilonarea, care va ţine o lună", spune Hening Laszlo - vicepreşedinte Consiliul Judeţean Covasna.

Înainte ca localncii să-şi facă podul lor peste Olt, autorităţile covăsnene au cerut chiar sprijinul armatei, pentru instalarea unei construcţii provizorii. Reprezentanţii unităţilor militare din Alba Iulia şi Brăila, specializate în lucrări de infrastructură, le-au cerut peste 2,5 milioane de lei pe an, pentru montarea, închirierea şi demontarea podului. Adică cu 500.000 de lei peste valoarea întregului buget al comunei Aita, pentru un an.