Sari la conținut

Amenzi de aproape 1.000 de euro după ce a vândut maşina

Mare atenţie la vânzarea unei maşini! Un orădean s-a trezit cu amenzi de aproape 1.000 de euro din Franţa, la câteva luni după ce a renunţat la autoturism. Cumpărătorul nu a radiat maşina şi toate demersurile făcute de vânzător până acum au fost inutile: bazele de date din România nu sunt legate cu cele din străinătate.

O maşină vândută în ianuarie cu 5200 de euro i-a adus numai probleme unui orădean. Deşi a făcut un contract de vânzare-cumpărare şi a scos maşina din evidenţele fiscale ale primăriei, cumpărătorul nu a radiat-o pentru a o transcrie pe numele său. Rezultatul?

"După câteva luni am primit amenzi de circulaţie de circulaţie chiar din Franţa, care nu sunt mici şi care nu pot fi stinse decât prin instanţă", povesteşte păgubitul.

În total, 1000 de euro, adică aproape un sfert din valoarea maşinii.

"Radierea din evidenţa fiscală a mijloacelor de transport nu îi absolvă de eventuale consecinţe ce pot să apară ca urmare a faptului că nu a fost radiată din circulaţie maşina respectivă", a explicat Sorin Iacob, director adjunct al Direcţiei Economice din Primăria Oradea.

Circuitul birocratic din România pare să fie de vină, pentru că vânzarea unei maşini nu este însoţită automat de transcrierea ei pe numele cumpărătorului. Dacă acesta nu o radiază, toate amenzile vin pe numele proprietarului din acte, deşi acesta nu mai foloseşte autovehiculul.

"Între timp am depus o cerere la registrul de permise şi înmatriculări, de unde am primit un răspuns că o să-l treacă în baza de date pe cumpărătorul meu şi toate amenzile ce vin vor fi pe numele lui", spune păgubitul.

Nici acest lucru nu l-a ajutat foarte mult pe cumpărător, pentru că îl fereşte doar de amenzile din România.

"Dacă primeşte o amendă în alt stat, poliţia rutieră de acolo se orienteză după datele din certificat din talon şi acolo figurează vechiul proprietar. Dacă este în alt stat, amenda va veni pe vechiul proprietar, dar sistemul informatic nu este conectat cu cel al statelor din Europa. Dacă maşina circulă în România probabilitatea este extrem de mică să ia amenda", a precizat Ioan Mihaiu, prefectul de Bihor.

Astfel de situaţii sunt foarte frecvente. mai ales că mulţi proprietari ignoră radierea maşinii.

Aceste situaţii şi-ar putea găsi rezolvarea anul viitor, când va intra în vigoare o ordonanţă de urgenţă care transpune în legislaţia românească o directivă europeană. Aceasta prevede că dacă în trei luni de la achiziţie noul proprietar nu transcrie maşina cumpărată, dreptul de înmatriculare a maşinii se suspendă, iar cumpărătorul poate fi tras la răspundere inclusiv penal.

Reporter: Bogdan Costea
Operator: Gabor Szilagyi