Sari la conținut

Programe antiviolenţă în şcoli. Psihologii propun introducerea unui cursuri speciale pentru elevi

Cursuri pentru prevenirea agresivității în școli - este propunerea psihologilor din Oradea, în contextul deselor bătăi dintre elevi. Specialiştii propun să fie introduse programe destinate profesorilor și elevilor cu scopul de a-i ajuta să îşi rezolve problemele fără violenţă. Mai exact, psihologii propun ca încă de la vârste fragede elevii să facă ore de dezvoltare a personalităţii.

În urmă cu câteva săptămâni, la o şcoală din Baia Mare, o elevă de clasa a opta şi-a bătut fără milă colega. Totul, din răzbunare. Din păcate, nu este singurul incident de acest fel. Tocmai ca elevii să nu mai recurgă la violenţă atunci când au o neînţelegere, mai mulţi psihologi propun ca în şcoli să se facă special cursuri pentru ca adolescenţii să îşi rezolve problemele pe cale amiabilă.

Viorica Bogorin, directorul centrului de Resurse și Asistență Educațională Cluj: "Toţi ar trebui să beneficiem de nişte intervenţii foarte devreme, chiar din grădiniţă. Trebuie să fie o intervenţie integrată. Nu poate fi numai psihologul, trebuie să fie şi părintele şi cadrul didactic."

Simona Trip, Facultatea de Psihologie din cadrul Universității din Oradea: "Profesorii ar trebui să practice deprinderile socio-emoţionale şi să fie un model pentru elevi. Ar trebui să înveţe aceste programe în şcoală, astfel încât elevii învăţând de la ei şi din programele implementate în şcoală."

Andrei Crăciun, consilier al ministrului Educației: "În momentul în care tu, ca educator, vezi un comportament care nu este adecvat vârstei copilului încerci să îl corectezi, dar nu spunându-i copilului vezi că nu e bine. Ci vezi că nu e bine pentru că poţi să jigneşti sau să faci rău. Sunt foarte importante orele de dezvoltare pesonală încă de la vârste mici. Dar şi activităţile de dirigenţie care trebuie să fie ancorate în realitate."

În şcolile din străinătate, aceste cursuri există deja.

Prof. univ. Peter Smith, Universitatea din Londra: "Fenomenul de bullying și victimizare în România este foarte sus ! De regulă pe locul doi , sub Lituania și deasupra Ucrainei. Știm că programele (derulate în școli n.r) pot reduce numărul acestor incidente cu 50%."

Elevii şi părinţii sunt deschişi la această iniţiativă.

"Mă îngrijorează și agresiunea verbală. Te uiți la știri și vezi că se bat în clase și lovesc profesorii, se înjură reciproc."

"Am în clasă unii colegi care nu se înțeleg prea bine și atunci se confruntă."

80% dintre elevii din România sunt umiliţi sau agresaţi în şcoli. Sunt datele îngrijorătoare, adunate în ultimii şapte ani, de Asociaţia "Salvaţi Copiii".

Reporter: Bogdan Costea
Operator: Constantin Gheorghiță