Sari la conținut

Problemele celei mai mari gări din România

Gara micului Paris pare să fi rămas încremenită în timp. Inaugurată în 1872, arată ca şi cum nu a mai fost nici modernizată, nici extinsă de atunci. Iar oficialii CFR nu răspund la întrebările referitoare la cea mai mare staţie feroviară din ţară: Gara de Nord din Bucureşti.


Cătălin Bălan, reporter Digi24: „Ne aflăm în faţa Gării de Nord din Bucureşti, cea mai mare staţie feroviară a României. De aici vin şi pleacă în fiecare zi peste 200 de trenuri. Din păcate, în afară de mărime, această gară nu are prea multe motive de mândrie. Spre exemplu, suferă foarte mult la capitolele curaţenie şi modernizare”.

Ultima restaurare a gării s-a făcut între 1997-1999. CFR caută fără succes finanţatori pentru modernizarea gării, în parteneriat public-privat.

Cătălin Bălan, reporter Digi24: „Din păcate, niciunul din aparatele de informare din Gara de Nord nu funcţionează. Cum este acesta: sistem interactiv de informare. Mai este şi aici unul, probabil pentru turiştii străini. Este al Ministerului pentru Afaceri Externe. La fel, un ecran care nu afişeaza nicio informaţie. Aşadar, turiştii trebuie să se adreseze Biroului de informaţii”.

Reporterul întâlnește o turistă străină. „Sunt din China. E foarte diferit aici faţă de cum este acasă. De exemplu, acesta (n.r. - panoul de plecări-sosiri). În China, ecranul este electronic! Nu am găsit nicio toaletă aici. În China avem multe toalete publice în gară”, mărturisește turista.

Reprezentanţii CFR nu au dorit să comenteze situaţia Gării de Nord. 

În ultimii ani, autorităţile au propus proiecte fanteziste: trafic feroviar subteran, trenuri de mare viteză.

Cătălin Bălan, reporter Digi24: „Priviţi cum arată acest trotuar rulant care ar trebui să lege Gara de Nord de Gara Basarab! O investiţie de 11 milioane de lei pe care a făcut-o compania CFR. Totul este lăsat în paragină, un adăpost pentru oamenii străzii, grafitti, mizerie peste tot”. (vezi video mai sus)

„Crede-mă că pasajul l-au făcut degeaba, bani investiţi degeaba!”, spune un călător.

Pe peroanele de așteptare, băncile ori nu există, ori au fost rupte, ori sunt într-o stare precară. „Exista soluţii şi pentru locurile unde băncile lipsesc. Călătorii le pot lua de aici și le aşeaza în spaţiile libere...”, spune Cătălin Bălan.

Costurile de modernizare a Gării de Nord depăşesc 200 de milioane de euro. În prima jumatate a anului s-au alocat doar 65.000 de euro pentru reparaţii în toată gara.

„Priviţi cum arată acoperişul peronului de la prima linie! Este tot mâncat de rugină”, constată repoterul Digi24.

Din 1990, traficul de călători a scăzut constant. Aproximativ 20.000 de oameni tranzitează în fiecare zi Gara de Nord. Numărul lor este însă în permanentă scădere. Un motiv ar fi confortul foarte scăzut pe care îl oferă acest loc.

- Arată ca o gară europeană?

- Nu... nu ai siguranţă! spune un călător.

Tarabele şi magazinele amplasate în gară fac ca acest loc să arate ca un bazar.

În noiembrie 2013, în gară au fost instalate patru dispozitive touchscreen pentru comandarea taxiurilor. Staţia de taxi a funcţionat pâna la sfârşitul anului 2016. De atunci s-au organizat nouă licitaţii pentru închirierea spaţiului, însă nicio firmă de taxi nu s-a prezentat.

Cătălin Bălan, reporter Digi24: „Aparatele care erau amplasate exact la ieşirea din gară, în acest loc, şi prin care oamenii îşi puteau chema taxiurile, au dispărut, iar în acest moment maşinile îşi aşteaptă clienţii în faţa gării, dincolo de barieră, ca în urmă cu zece ani!”

Gara de Nord a fost inaugurată în 1872 şi poartă acest nume din 1888.

Gara de Nord din Paris este cu doar opt ani mai veche decât cea din Bucureşti.

Sebastian Perju, corespondent Digi24 Franța: „Gara de Nord din Paris a devenit între timp cea mai aglomerată din Europa, fiind tranzitată anual de peste 214 milioane de călători. Practic, această gară leagă Parisul şi împrejurimile sale prin numeroasele linii de metrou şi de trenuri expres regionale care duc direct la aeroporturi, apoi leagă capitala Franţei de alte capitale europene cum ar fi Bruxelles sau Amsterdam”.

Traficul de călători din gara pariziană este de 30 de ori mai mare decât cel din Bucureşti. Cea mai mare gară din România are 14 linii. Gara din Paris are 36 de linii.