Sari la conținut

Bicicleta, un vehicul la modă în România

Afacerile merg ca pe roate pentru producătorii autohtoni de biciclete. Anul acesta, România ar putea depăşi cifra de un milion de unităţi produse. Sunt firme care au vânzări şi de şase ori mai mari decât în anii trecuti, iar asta se vede cu ochiul liber mai ales în parcările de lângă clădirile de birouri.

Traficul aglomerat şi lipsa locurilor de parcare îi determina pe angajaţii din multinaţionale sa-si lase tot mai des masinile acasa si sa pedaleze pe drumul spre serviciu. Si asta chiar daca pistele dedicate biciclistilor sunt putine.

„Stăm relativ aproape. În partea asta de nord, e mai facil. Dacă vii din altă direcţie...”, ne explică un biciclist.

„E mai practic aşa! Nu stau în trafic!”, spune altul.

„Până la Băneasa de exemplu, de la Unirii fac cam 20 de minute”, susţine încă unul.

Cătălin Bălan, reporter Digi24: „Numărul de biciclete în România, raportat la 100 de gospodării, a crescut de la 30 la 32. Cele mai multe sunt în vestul ţării, acolo unde una din două familii are un astfel de vehicul cu două roţi.”

Chiar dacă în România nu se vând mai mult de 400.000 de unităţi anual, stăm mult mai bine în clasamentul producătorilor.

Topul producătorilor europeni de biciclete

Italia                    23%   2,7 milioane unităţi

Germania             18%   2,1 milioane de unităţi

Polonia, Bulgaria  8%   950.000 de unităţi

România, Olanda   7%   850.000 de unităţi

sursa: Confederation of the European Bicycle Industry

Tara noastra a urcat pe locul cinci în topul ţărilor europene producătoare de biciclete, la egalitate cu Olanda. Anul trecut, cele două fabrici mari de la Reşiţa şi Deva au produs peste 850.000 de unităţi, iar anul acesta cifra ar putea depăşi 1 milion, în condiţiile în care chiar şi micii antreprenori au avut vânzări neaşteptat de mari.

Alexandru Manda, acţionarul unui producător de biciclete: „Anul trecut am încheiat anul cu 2.000 de unităţi vândute, anul acesta vrem să încheiem cu 13.000 de unităţi vândute. Există şi factorul de snobism. Cumpărăm biciclete full-suspension şi mergem cu ele pe trotuar.”

Vânzări mici de biciclete în România

(% din vânzările în UE) 

Germania           20%   4,1 milioane de unităţi

Marea Britanie   18%   3,6 milioane de unităţi

Franţa                 15%   2,9 milioane de unităţi

Italia                     8%   1,6 milioane de unităţi

România               2%   370.000 unităţi

sursa: Confederation of the European Bicycle Industry

Lucian Contraş, vicepreşedinte Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Biciclete: „Avem creşteri în fiecare an de peste 10% la piaţa de biciclete. De asemenea, vedem o creştere a calităţii bicicletelor care se cumpără de către români.”

Peste 70% din producţie merge la export, în special către Germania şi Franţa.

Preţul mediu al unei biciclete

Olanda 844 euro

Germania 520 euro

Suedia 458 euro

Romania 125 euro

sursa: Confederation of the European Bicycle Industry

În România, se construiesc şi biciclete electrice, care ajung să coste chiar şi 2.000 de euro, însă românii sunt în a doua parte a clasamentului când vine vorba de banii pe care îi plătesc pe o bicicletă. La noi, preţul mediu este de 125 de euro, faţă de peste 800 de euro în Olanda. În Slovenia se cumpără cele mai ieftine biciclete: 110 euro, potrivit unei statistici europene.