Sari la conținut
News Alert

C. T. Popescu, despre importanța profesorilor la ore: „E ca în dragoste”

Mai întâi ar trebui să vedem cam cum s-a reflectat în presă, mă rog, pe Internet, ceea ce a spus domnul profesor Solomon Marcus. Titluri! 'Academicianul Solomon Marcus, în conflict cu Cristian Tudor Popescu!' Nenumărate site-uri și săitulețe au titrat în acest fel. De ce? Ca să se citească. Să fie conflict! Mai am puțin și mă iau la bătaie cu domnul academician, cam asta și-ar dori cei care titrează în felul acesta. Nici vorba de așa ceva, nu există un diferend. Avem niște opinii complementare, domnul profesor Marcus și cu mine”, a spus Cristian tudor Popescu.

Dânsul spune că manualele sunt nepotrivite, că sunt încărcate de prea multe date, că nu sunt structurate bine și ne oferă această posibilitate a contactului cu Internetul pentru a ameliora performanța manualului în raport cu elevul. În consecință e necesară o reformă a manualelor. De acord! Am spus eu vreo clipă că sunt împotrivă? Eu pun accentul diferit de domnul profesor. Spun că, făcându-se o reformă a manualelor și uitându-se elevul și pe net și cu manualul, dacă nivelul actual al profesorilor din România rămâne ăsta care este în clipa de față, e inutilă, sau aproape inutilă, această reformă a manualelor”, a adăugat jurnalistul.

Cel care intră în contact cu elevul este profesorul, cel care-l întreabă, cel care-i cere, cel care-i pune nota. Deocamdată, notele nu le pun manualele și nici Internetul nu pune note. În ultimă instanță profesul este cel care poate să decidă ce anume din manual trebuie să fie utilizat și ce nu. Există profesori foarte buni în țara asta care știu ce să ceară elevilor, nu le spun să citească de la pagina 25 la pagina 32 și după aia le dă extemporal. Manualul este un obiect de referință, nu-l citești neapărat pe tot, te uiți când ai nevoie să înțelegi ceva, cauți și încerci să înțelegi. E ca un DEX, trebuie să știi să cauți în ordinea din DEX și să găsești ce ai nevoie pentru procesul tău de gândire. Ăsta este sensul unui manual, care l-ar face mai puțin agresiv”, a mai spus jurnalistul.

Ce ar face Cristian Tudor Popescu

Dacă aș fi responsabil cu învățământul din România, aș pune accentul pe profesori, pe pregătirea lor pedagogică. Asta este o hibă fundamentală. Sunt absolvenți care au niște studii formale, de umplutură, de cele mai multe ori de foarte proastă calitate, pedagogice. Această disciplină a pedagogiei este foarte puțin sprijinită în România. Aș investi foarte mult în învățarea profesorilor cum să lucreze cu elevii. De asemenea, le-aș mări salariile și, în același timp, aș crește nivelul sancțiunilor”, a spus Cristian Tudor Popescu.

Jurnalistul a mai spus că „inspecțiile la ore să nu mai fie formalități în care vine inspectorul și se bate pe burtă cu profesorul”. „Să fie cu adevărat inspecție”, a subliniat el, exemplificând prin faptul că profesorul poate să pună doar 10, tuturor elevilor, dar inspectorul să vină să verifice.

Știți câți copii am vindecat eu de-a lungul timpului? Copii stricați de profesori la matematică. Acel profesor l-a stricat. E ca în dragoste, dacă primul contact este greșit, este brutal, este aberant, există șanse să fie blocat respectivul pe toată viața lui. Profesorul care nu știe nici el știți ce face? Vorbesc de matematică. Recită formule! Fie epsilon mai mare ca 0... recită! Profesorul care știe cu adevărat nu se ferește să folosească imagini, expresii sugestive, să folosească niște scenarii, povești, în care să includă respectiva teoremă, pentru că stăpânește materia și modul de a preda”, a menționat Cristian Tudor Popescu. 

Citiți și

DEZBATERE. Cum văd trei profesori, de istorie, de informatică și de psihologie, noua reformă a educației

Solomon Marcus îi răspunde lui Cristian Tudor Popescu

C. T. Popescu: Profesorul este responsabilul cu povestea. Informația se fixează când e inserată bine într-o poveste