Sari la conținut

Traseul elicopterului prăbușit în Siutghiol fusese aprobat cu o seară înainte

Duminică seară, la 20:59, traseul elicopterului prăbuşit în lacul Siutghiol a fost trimis către ROMATSA, pentru aprobare. Potrivit protocoalelor, acest lucru trebuie făcut cu o zi înainte de zbor. Luni, după ce a lăsat pacienta la Spitalul Judeţean Constanţa, echipajul a mers să alimenteze pe Aeroportul Mihai Kogalniceanu.

Acuzaţii extinse. Procurorii fac cercetări şi pentru omor din culpă în cazul elicopterului prăbuşit în lacul Siutghiol

„Uitați, de la Kogălniceanu, se poate deplasa către Tuzla, iar cu aprobare se poate modifica oarecum zborul și pe deasupra lacului, la o înălțime de așa natură să îi permită aterizarea pe sol”, a spus Paul Constantinescu, fost pilot militar.

După ce rezervorul a fost umplut cu kerosen, la ora 16.07, elicopterul SMURD 348 a decolat de pe Aeroportul Mihail Kogălniceanu. Destinaţia finală era Tuzla. Pilotul anunţase turnul de control de decolare şi urma ca la 16:20, când avea să fie deasupra localităţii Agigea, să dea următorul raport de zbor. La 16:16, conform ROMATSA, elicopterul se prăbuşeşte în apele reci ale lacului Siutghiol.

Potrivit specialiştilor, elicopterul trebuia să zboare la peste 200 de metri. Urmează să se stabilească ce anume s-a întâmplat de s-a apropiat atât de mult de apă.

O înălțime care să îi permită autorotația, dacă aveau un caz special. Adică peste 150-200 de metri, se putea zbura și la 300 de metri”, a spus Paul Constantinescu.

Într-un comunicat de presă al ROMATSA, se arată că, la momentul decolării, condiţiile meteo erau bune, iar vizibilitatea era de peste şase kilometri. Având în vedere că elicopterul nu era destinat intervenţiilor de salvare pe mare, în aparatul de zbor nu erau bărci şi veste, mai mult nu erau ataşate flotoare.

Zborul pe mare e zbor pe mare care se execută cu barca de salvare, cu veste de salvare, instalații de flotabilitate, și toate aceste costume speciale pentru așa ceva. Iar pentru zborul SMURD, aceste elicoptere erau pregătite sa execute zbor numai deasupra solului, atentie!”, a mai spus Paul Constantinescu.

Pilotul spune că şansele de supravieţuire scad cu fiecare secundă petrecută în apă. „Este foarte greu de gândit așa ceva având în vedere că după 10-15 minute intri în hipotermie. Se putea cu ajutorul acelei șalupe să se ajungă în timp util și probabil că cel puțin două persoane puteau fi salvate - părerea mea - puteau fi salvate”, a precizat Paul Constantinescu.

Ancheta în acest caz a fost preluată de procurorii Parchetului Militar.