Sari la conținut

Alianța Creștin-Liberală întâmpină dificultăţi în a strânge bani pentru campania lui Klaus Iohannis

Pe hârtie lucrurile par simple: statul susţine financiar partidele politice parlamentare, membrii de partid pot cotiza lunar în limita a 43.000 de lei, companiile şi oamenii de afaceri pot contribui cu bani, mai ales că donaţiile sub 9.000 de lei sunt confidenţiale. Mai mult, partidele pot face bani din seminarii, cărţi publicate sau din evenimente culturale.

Sursele de venit ale partidelor

Subvenții de la stat - 10%

Cotizații - 24%

Donații - 51%

Alte surse - 10%

În realitate însă, comparativ cu parlamentarele, în campania prezidenţială nu mai există interesul local de a investi bani, ceea ce face ca în prezent ACL să se confrunte cu o criză. Foștii candidați la parlamentare sau locale nu par dispuși să contribuie financiar ca să susţină candidatura lui Klaus Iohannis la Cotroceni, spun surse din PDL și PNL.

„Există mari dificultăți pentru că în principal resursele de finanțare ale unui partid sunt cotizațiile, contribuțiile finaniciare și donațiile. Se vor dovedi insuficiente pentru o campanie electorală modernă care să fie la un nivel foarte ridicat”, spune Ioan Oltean, vicepreşedinte PDL.

Cei de la PNL au trecut la măsuri de urgență.

„Consilierul local sau județean, viceprimar sau primar, membru al Parlamentului, sau parlamentar european să susțină campania electorală a candidatului cu o indemnizație. Ea diferă de la consilierul local din comunele de sub o 1.000 de locuitori - care diferă de la 100 de lei, până la indemnizația europarlamentarului - care e de câteva mii de euro”, spune Teodor Atanasiu, trezorier PNL.

Această idee nu ar fi îmbrățișată de PDL. Unii lideri județeni se arată însă optimiști.

„Noi, la fiecare campanie electorală, am făcut un buget pe care am încercat și uneori am reușit ca să-l aducem la 100.000 de dolari. Acum există ACL, acei aproape 100.000 de dolari se vor transforma în 100.000 euro”, susține Răducu Filipescu, preşedinte PNL Călăraşi.

„100.000 de euro este o sumă foarte frumoasă, dar mă îndoiesc că există multe organizații care să poată aduna o asemenea sumă”, consideră Ioan Oltean, vicepreşedinte PDL.

Banii de campanie sunt folosiţi, în special, pentru publicitatea electorală. Practica a demonstrat însă că, de cele mai multe ori, candidaţii depăşesc bugetul. În 2009, Traian Băsescu a dispus de venituri de 9,6 milioane lei, dar a cheltuit 14,9 milioane. Social-democratul Mircea Geoană a raportat venituri de 7,5 milioane lei şi cheltuieli totale de 12,4 milioane, iar liberalul Crin Antonescu a menționat venituri de peste 5 milioane lei, dar a ajuns cu cheltuielile la 10,7 milioane.

Bugetul, bătaia de cap a oricărui prezidențiabil în 2009

Traian Băsescu

- venituri: 9.603.934 lei

- cheltuieli: 14.900.927 lei

Mircea Geoană

- venituri: 7.554.958,18 lei

- cheltuieli: 12.458.690,03 lei

Crin Antonescu

- venituri: 5.065.852,9 lei

- cheltuieli: 10.725.860,99 lei

Depășirea bugetelor de campanie a dus la datorii istorice. În cazul PNL, numai datoriile către Mihai Volintiru și Relu Fenechiu ar ajunge la 3.000.000 euro. Banii ar fi fost folosiţi pentru susţinerea în 2009 a lui Crin Antonescu.