Sari la conținut

BUSINESS CLUB. Cum se negociază salariul

Atunci când sunt întrebaţi ce salariu vor, mulţi candidaţi pentru un post nu ştiu ce să răspundă. Pentru că nu îşi cunosc valoarea. Iar valoarea unui angajat nu este dată neapărat de meritele sale personale, ci de condiţiile din piaţă, arată o analiză a platformei The Muse. Îndeletnicirile unui angajat contează, însă cel mai probabil nu este singurul care le are. Aşadar, salariul este dat de valoarea de piaţă a îndemânărilor pe care le are candidatul.

Desigur, companii diferite apreciază în mod diferit aceleaşi aptitudini, dar asta îl poate ajuta pe candidat în timpul negocierilor. Dacă este întrebat ce salariu a avut la vechiul loc de muncă, poate veni cu argumentul că era plătit sub media pieţei. Dar ca să dea acel răspuns, trebuie, din nou, să ştie care sunt salariile în domeniul care lucrează.

În România, din păcate, nu există prea multe platforme care să colecteze date privind salarizarea. Iar informaţiile publicate de Institutul Naţional de Statistică se referă mai mult la domenii de activitate şi mai şi mai puţin la meserii.

În timpul negocierii salariului sunt şanse mari ca angajatorul să refuze suma cerută de candidat. Ceea ce nu ar trebui să pună capăt discuţiilor, ba din contră, este momentul din care negocierile încep cu adevărat.

Cei de la The Muse le recomandă candidaţilor să îi convingă pe angajatori că postul scos la concurs este suficient de important pentru un salariu mai mare decât salariul maxim alocat. Şi, dacă nu reuşesc să fie convingători, măcar să încerce obţinerea unor bonusuri de performanţă.

Cea mai importantă lecţie de pe piaţa muncii este că salariaţii nu sunt remuneraţi cu banii pe care îi merită, ci cu salariul pe care l-au negociat. Teoriile economice clasice se bazează pe faptul că angajatul îşi oferă serviciile şi angajatorul este cel care le cumpără. Şi cu această atitudine trebuie să îşi negocieze un candidat salariul. Trebuie să fie foarte bine informat înaintea interviului de angajare. Pe lângă valoarea muncii sale, candidatul trebuie să ştie care sunt nevoile şi temerile angajatorului.