Sari la conținut

Scăderea TVA nu a modificat costul transportului în comun

Reducerea taxei pe valoarea adăugată a trecut neobservată la casele de bilete pentru mijloacele de transport în comun.

Astfel, tramvaiele, trolebuzele şi metroul propulasate electric nu ţin cont de faptul că preţurile au scăzut cu peste 11% în doi ani. Înpreună cu reducerea TVA ului ar fi atras o scădere de aproape 15 %.

Părerile oamenilor sunt împărțite, unii vor scăderea prețului biletelor, în timp ce alții sunt mulțumiți de costul transportului în comun. Totuși, pentru mulţi călători raportul calitate-preţ este mai important decât preţul unei călătorii.

Metrorex, de exemplu, spune că prețul de cinci lei cartela cu două călătorii este oricum foarte mic şi va rămâne neschimbat anul acesta în ciuda ieftinirii energiei electrice.

„Metrorex primeşte de la bugetul de stat subvenţii. Astfel, politica tarifară a societăţii are în vedere menţinerea unor tarife accesibile, care să fie aplicabile, fără ajustări, o perioadă cât mai lungă în timp. În acest context, pentru acoperirea integrală a cheltuielilor, s-a avut în vedere ca tarifele actuale să nu fie modificate pe parcursul acestui an”, a fost răspunsul Metrorex.

De asemenea, carburanţii s-au ieftinit şi ei odată cu reducerea TVA şi prăbuşirea preţului la barilul de petrol. Ţiţeiul a ajuns la cel mai mic nivel din ultimii 12 ani fiind cotat sub 29 de dolari.

Faţă de iunie 2014 a scăzut cu 75%. În acelaşi interval, însă benzina s-a ieftinit cu doar 22 de procente. Chiar dacă luăm în calcul şi deprecierea leului în faţa dolarului, moneda în care se tranzacţionează petrolul, ieftinirea la pompă tot este nesemnificativă în raport cu cotaţia petrolului. Cât despre preţurile finale la transportul cu autobuzul sau autocarul, nu avem nicio diferenţă faţă de anii anteriori.

Cel mai mic preţ din România pentru un bilet la o călătorie cu transportul în comun este în Capitală. Doar un leu şi 30 de bani lei plătesc bucureştenii. Localnicii din Galaţi şi Constanţa plătesc un tarif apropiat, un leu şi 50 de bani. La polul opus sunt preţurile de la Oradea, duble faţă de cât achită gălăţenii, în timp ce majoritatea oraşelor au un cost de doi lei pe bilet. Nicio regie de transport nu a ieftinit tichetele odată cu reducerea TVA sau cu ieftinirea carburanţilor.

CFR Călători, în schimb, a anunţat scăderea preţurilor cu aproximativ 4 procente de la începutul anului.