Sari la conținut

Lupta operatorilor low-cost

Bătălia pe piaţa zborurilor se duce acum pe biletele ieftine. Ryanair, cea mai mare companie aeriană low-cost din Europa, care operează și în România, estimează că cei mai mulți dintre rivalii săi de pe continent se vor restructura sau fuziona în perioada următoare.

Conform Bloomberg, în opinia irlandezilor acesta este un moment bun pentru dezvoltare prin preluarea clienților pe care-i vor pierde companiile care vor dispărea sau care vor fuziona. Această strategie ar putea să le aducă irlandezilor o creștere a numărului de călători de 50%, de la 81 de milioane la 120 de milioane pe an.

În acest moment piețele vizate sunt exact cele care au mai multe probleme: Italia, Grecia și Germania. Scandinavian Airlines, Alitalia și Air Berlin se numără printre companiile estimate să iși reducă operațiunile sau să fuzioneze în perioada următoare, în timp ce Olympic Airlines, portughezii de la TAP, Iberia și Aer Lingus Group vor trece printr-o perioadă de consolidare, marcată de tăieri de costuri.

Irlandezii dau exemplu operatorul francez Air France-KLM, care a anunțat recent că iși va reduce investițiile pe segmentul low-cost ca urmare a pierderilor de 330 milioane de euro generate de o grevă a piloților care s-au opus dezvoltării companiei pe segmentul low cost. Asta ar fi însemnat salarii mai mici pentru piloţii Air France- KLM şi muncă mai multă. Compania italiană Alitalia aflată pe pierderi de ani buni și în căutarea unui posibil cumpărător, își va revizui și ea planurile legate de zborurile scurte, potrivit șefului Ryanair.

Câteva dintre companiile catalogate drept vulnerabile au demarat deja programe de tăieri de costuri. Operatorul german Air Berlin a anunțat că își va reduce flota la 130 de avioane până în a doua jumătate din 2015, de la 170 de avioane la finele anului 2011.

Ryanair are toate motivele să se gândească la strategii de extindere. Irlandezii au revizuit în creștere, pentru a două oară anul acesta, estimările legate atât de profit, de la 750 la 770 de milioane de euro cât și numărul de pasageri transportaţi. Modificările vin pe fondul numărului de rezervări pentru iarnă, peste așteptări, și a reducerii cu până la 10% a biletelor în primăvară, cu scopul de a creşte vânzările în Europa, potrivit presei internaţionale.