Sari la conținut

Factorul „N”, salvarea șoferilor periculoși

Veste bună pentru şoferii imprudenţi, veste proastă pentru companiile de asigurări. ASF a impus o limită în preţul pentru poliţele RCA plătite de conducătorii auto cu un istoric de accidente şi contravenţii. „Factorul N” este formula salvatoare pentru şoferi atunci când ofertele de preţ de la trei companii sunt cu 36% mai mari decât preţul de referinţă.

Pentru şoferii care primesc poliţe RCA prea scumpe vor fi calculate oferte personalizate. Aceştia sunt consideraţi clienţi cu risc şi vor fi repartizaţi automat la o companie de asigurări aleasă de autorităţi. Scumpirea cu peste 200% a poliţelor RCA din perioada 2015-2016 a fost motivată prin daunele mari provocate de aceşti clienţi. De aceea, ASF a stabilit un indicator, numit Factorul N, care va impune o limită în preţul poliţelor plătite de şoferii cu risc. Iată ce trebuie să facă aceştia.

Primul pas este ca şoferul să ceară mai multe oferte pentru înnoirea poliţei RCA. Aşadar, dacă obţine trei oferte de la trei companii diferite şi toate sunt mai mari cu 36% decât preţul de referinţă, şoferul trebuie să se adreseze Biroului Asigurătorilor din România (BAAR)

Cererile vor ajunge în această instituţie, iar apoi vor fi postate şi pe site.

Luăm exemplul unui tânăr de 30 de ani, care conduce o maşină cu o capacitate cilindrică de 1,4 litri şi nu are istoric de incidente, adică are o clasă Bonus zero. Iată cum se calculează pragul care îl încadrează în categoria clienţilor cu grad ridicat de risc:

„Tariful de referinţă publicat este 464. La acest tânăr să spunem în exemplul a, dacă cumva ar obţine cel puţin trei oferte din piaţă peste 631,4 lei, ar fi îndreptăţit să se adreseze BAAR. Şi atunci BAAR va calcula o ofertă şi îl va repartiza prin cotă de piaţă către actorii care practică RCA”, explică Sorin Greceanu, director BAAR.

Cu alte cuvinte, tariful de referinţă publicat pe site-ul ASF se îmulţeşte cu 1,36, cât reprezintă factorul N, şi cu clasa de Bonus-Malus.

Pentru şoferii cu accidente, tariful creşte însă foarte mult.

Sorin Greceanu, director BAAR: „În exemplul doi am luat cel mai rău caz. Să spunem un tânăr care are istoric, din păcate încărcat de daune, ajuns în clasa Malus 8, cea mai mare, tariful de referinţă cu aplicarea unei sancţiuni de 80%, ar ajunge la 835,2 lei. În cazul lui, pragul ar fi, ori 1,36, ar ajunge pragul la 1136 de lei”.

„Companiile de asigurări, dacă nu înţeleg şi oferă un preţ mai mare constant unui client cu risc ridicat, tot la ele va ajunge acea ofertă de la BAAR”, spune Valentin Ionescu, director ASF.

Biroul Asigurătorilor face în termen de 20 de zile oferta finală. Clientul are la dispoziţie alte zece zile să încheie asigurarea cu firma la care a fost repartizat.

Tot mecanismul va intra în vigoare pe 21 august.