Editorial Viitorul politicii europene

Data actualizării: Data publicării:
Vlad Botoș
Vlad Botoș
Europarlamentar USR
Vlad Botoș este europarlamentar USR PLUS din luna mai 2019, vicepreședinte al Comisiei pentru Dezvoltare Regională (REGI), vicepreședinte al Delegației pentru Albania, membru în Comisia pentru Piață Internă și Protecția Consumatorului (IMCO). Este membru al Biroului Național USR.
Drapelul Uniunii Europene.
Foto: Gettyimages

Deciziile luate la nivel european afectează realitățile economice și sociale ale tuturor Statelor Membre, însă fiecare dintre aceste decizii sunt îndelung dezbătute, negociate până în cel mai mic detaliu și agreate cu reprezentanții fiecărei țări. Toate directivele și regulamentele sunt acceptate la Bruxelles înainte de a fi implementate în țară, ceea ce este deosebit de important pentru că punerea în aplicare este datoria fiecărei țări, a fiecărui guvern.

Acesta este unul dintre cele mai importante lucruri pe care trebuie să le știe fiecare cetățean. Vorbim despre negocieri la toate nivelele politice europene: negocieri în interiorul Parlamentului European în cadrul grupurilor politice și între grupurile politice, negocieri între Statele Membre în cadrul lucrărilor și grupelor de lucru din cadrul Consiliului European și negocieri între Parlament și Consiliu, iar acești pași sunt urmăriți activ și susținuți de Comisia Europeană.

Avem, așadar, la final, texte legislative larg agreate de toți actorii politici și de personalul tehnic din domeniul respectiv, dar și de experți și de reprezentanți ai diferitelor sectoare economice și sociale afectate.

Este adevărat că sunt state care se implică mai mult și altele care se implică mai puțin spre deloc în procesele de negociere. O pierdere majoră pentru acele țări care nu vor să se implice, pentru că ratează șansa de a contribui la crearea unei Uniuni Europene adecvate și pentru cetățenii și realitățile din țara respectivă, însă, întotdeauna, la toate nivelurile de negociere, se ține cont de respectarea drepturilor omului, de crearea unui mediu social - economic echitabil.

Propunerile legislative pornesc de la strategia și prioritățile pe care și le asumă Comisia Europeană, unde trebuie menționat, că fiecare țară din Uniune are câte un reprezentant, dar și de la liniile pe care le dau statele mai implicate și grupurile politice din Parlamentul European.

Urmărind politica europeană și fiind direct implicat, în calitate de europarlamentar, în creionarea direcțiilor politice ale Uniunii Europene, consider că este important să comunic aceste informații celor care au mai puțin timp sau pasiune pentru a urmări tot ce se întâmplă la nivel european.

Una dintre cele mai importante schimbări în politicile europene va fi redirecționarea atenției și fondurilor spre autonomia industrială cuprinzând aici reindustrializarea tuturor statelor Uniunii, dar și promovarea de noi parteneriate care să limiteze dependența de un singur furnizor.

Criza de sănătate urmată de cea economică a scos în evidență slăbiciunile unei economii bazate pe servicii și a arătat importanța unui puternic sector de producție în interiorul Uniunii. Nu va fi suficient ca sediul companiilor să fie în Europa, ci se urmărește relocarea punctelor de producție care în ultimii ani au migrat spre Asia.

Acest deziderat va fi atins prin intermediul mai multor acțiuni sau chiar printr-o legislație adaptată fără a ignora, desigur, importanța reducerii poluării și decarbonizarea industriei. Avem deja posibilitate de a finanța investiții în proiecte din domeniul producției pentru a reduce consumul de energie, pentru decarbonizare, iar aici vorbim despre faptul că în acest exercițiu financiar 37% din proiecte trebuie să se îndrepte spre măsuri verzi, ecologice.

Sigur că există tentația unei forțe de muncă extrem de ieftine, pe care o aduce cu sine plata foarte proastă și condiții proaste de muncă a muncitorilor din țări terțe, dar și tentația unor costuri de producție mai scăzute favorizate de nerespectarea condițiilor de mediu stricte impuse pentru actorii economici europeni.

Companiile mari, însă, odată cu acordul pentru Directiva privind diligența necesară în materie de durabilitate și drepturile omului, marile companii vor trebui să se asigure că furnizorii lor, din orice țară terță ar fi ei, vor respecta drepturile omului și condițiile de mediu. Avem, de asemenea, Mecanismul de Ajustare a Carbonului la Frontiere, care va impune respectarea condițiilor în ce privește emisiile de carbon pentru produsele provenite din afara Uniunii Europene.

A fost semnat Actul privind Producerea Cipurilor, care prevede finanțare pentru construirea de fabrici în Uniunea Europeană pentru producerea cipurilor pentru cercetare și inovare în domeniu, susținerea investițiilor publice și private în acest sector.

Energia regenerabilă a fost și ea prioritizată ca factor important în asigurarea autonomiei și chiar independenței energetice a Uniunii Europene. Susținând creșterea capacităților de producere și transport a energiei, Uniunea Europeană și Statele Membre își propun să creeze mediul propice pentru dezvoltarea de mari capacități industriale.

Avem câteva dintre reglementările necesare creării unei industrii curate europene foarte puternice, pe care să ne putem baza în orice moment, dar care asigură locuri de muncă de calitate pentru cetățenii europeni. Aceste aspecte sunt extrem de importante pentru că standardele de calitate ale produselor europene este unul ridicat, iar noi, ca cetățeni europeni, avem dreptul să ne bucurăm de acestea.
O altă direcție importantă în viitorul politicii europene, pe care o vedem deja aplicată, dar pe care va trebui să o susținem în mod constant, este statul de drept. Unul dintre cele mai importante subiecte în acest mandat, statul de drept, respectarea legii și a drepturilor omului a fost deja o condiție aplicată fondurilor europene, iar state ca Ungaria și Polonia au fost sancționate pentru derapaje antidemocratice prin sistarea fondurilor europene.

Importanța acțiunilor comune hotărâte în ce privește prevenția în domeniul sănătății a fost scoasă în evidență de criza de sănătate prin care am trecut, la fel și necesitatea de a acționa la nivel european pentru a lupta cu amenințări la adresa sănătății publice. Modul de acțiune comun a avut beneficii majore de care sănătatea s-ar putea bucura în continuare așa cum am văzut în cadrul Strategiei Europene împotriva Cancerului și cum vom vedea în cadrul Planului pentru Combaterea Bolilor Cardiovasculare.

Sănătatea ar putea beneficia de măsuri la nivel european în ce privește cercetarea și inovarea în domeniu, accesul tuturor europenilor la cele mai bune medicamente, protocoale inovative în vindecarea bolilor, dar și de standardizarea unităților medicale pentru a asigura condiții decente pentru toți pacienții, indiferent de locul în care aceștia sunt nevoiți să se trateze.

O Uniune Europeană socială, în care cetățenii să aibă nu doar drepturi, ci și un nivel de trai prosper, în care educația să asigure nu doar abilități teoretice, ci și o adaptare practică la noile tehnologii, inclusiv digitale, o gândire critică și valori democratice solide care să le dea posibilitatea să distingă informațiile false, manipularea și dezinformarea de adevărurile faptice.

Acestea sunt doar câteva direcții ale politicii Uniunii Europene, însă nici una dintre acestea nu se va putea păstra dacă nu ne asigurăm, prin votul nostru, că cei trimiși să conducă Uniunea nu sunt adevărați europeni, care pun valorile europene mai presus de naționalismul extremist, mai presus de izolaționism și de interesele susținute, de multe ori chiar și financiar, de țări terțe care-și doresc destabilizarea Europei.

Uniunea Europeană este și poate rămâne o construcție politică, economică și socială puternică ce asigură pace și prosperitate cetățenilor ei. Depinde doar de noi, de implicarea și votul nostru pentru a apăra interesele comune ale noastre, ale europenilor.

Partenerii noștri