Sari la conținut

Gările, oful românilor. O comparație între Timișoara și Milano

Cea mai vestică staţie feroviară a României, poarta de intrare în ţară a celor mai importante trenuri internaţionale, Timişoara, ne întoarce cu zeci de ani în urma ţărilor din vestul Europei. „Bine aţi venit în România, daţi-vă ceasurile în urmă cu 50 de ani!” E mesajul pe care îl transmitem celor ce vin să ne viziteze ţara. Ca să vă faceţi o idee despre cum ar trebui să arate o gară ca să-i atragă pe turişti, în al doilea episod al campaniei „România cu încetinitorul” facem o paralelă între gara din Timişoara şi cea din Milano.

Cătălin Bălan, reporter Digi24: „După câte vedeţi, principala poarta de intrare în ţară este aproape goală. Aici ar trebui să fie un flux permanent de trenuri, dar şi de turişti, bineînţeles! Vorba melodiei celebrei formaţii Phoenix: Nu pot să cred, suntem în Timişoara!

Prima gară din Timişoara a fost construită acum 118 de ani. Anii 70 au adus actuala înfaţişare a gării şi tot atunci s-au făcut şi ultimele investiţii capitale aici.

Cătălin Bălan, reporter Digi24: „Pare o adevarată aventură să aştepţi pe acest peron. Se pot desprinde în orice moment bucaţi din acest acoperiş!”

Marcela Păcurariu locuieşte din 1973 în blocul din vecinătatea gării. S-a obişnuit cu zgomotul trenurilor, iar acum devine nostalgică, pentru că îl aude tot mai rar.

„Pe vremea aceea, fără gară, fără trenuri, parcă nu exista viaţă. Timişoara aduna foarte multă lume. Acum vezi foarte rar călători, nu de la toate trenurile, gara am văzut că începe să se folosească şi la altceva. De exemplu casa de bilete unde mergeam, linia Reşiţa, acum este un magazin”, spune Marcela Păcurariu.

În 2014, Regionala de Călători CFR Timişoara a început reabilitarea din fonduri proprii. Cătălin Bălan, reporter Digi24:  „Reparaţii clădire călători şi pardoseli şi holul caselor de bilete, staţia CFR Timişoara Nord. Lucrările trebuiau terminate în septembrie 2017. Aţi văzut cum s-a lucrat şi în ce stadiu sunt! Urmează nişte scări... pe uşa asta nu ştiu cum ar putea să intre cineva! Sau să urci aşa? În urmă cu jumătate de oră i-am întâlnit pe muncitori, acum pleacă! Aici e sala de aşteptare! Nu lucrează nimeni. Aţi văzut muncitorii, au plecat. Doar schele şi e un spaţiu de depozitare”, spune Cătălin Bălan, reporter Digi24, aflat la fața locului.

4 mil. lei s-au cheltuit pentru reparaţii ale faţadelor, igienizare şi holurile caselor de bilete.

Cătălin Bălan, reporter Digi24: „Cum sunt spălate vagoanele aşa se face şi renovarea gării din Timişoara Nord! Tot acest peron este stricat, nu s-a mai lucrat deloc la reabilitarea lui, însă se fac lucrări de suprafaţă: se dă o mână de var, se mai pune un geam!”

„Cam dificil, aşa, accesul de la o linie la alta”, spune un călător.

„Nu prea e aşa grozavă. Ar trebui ca Timişoara să fie unica din ţară de la noi”, spune un altul.

Guvernul anunţa în primăvară un program european de reabilitare pentru gările din ţară. „Optzeci şi şapte de milioane pentru 46 sau 47 de staţii, în funcţie de mărimea lor”, precizează Alexandru Simu, directorul Regionalei de Călători CFR.

Proiectele sunt ambiţioase, deşi până acum nu s-a schimbat nimic. Clădirea gării va fi îmbrăcată în sticlă, promite şeful regionalei CFR. În 2021, Timişoara va fi capitală culturală europeană.

„Până în 2021, fiind Capitală culturală, sper să îi schimb faţa. Toate peroanele să fie înălţate la scara vagonului, se schimbă tot, totul va fi nou. Nu poţi să ai gară care să spui că e "wow" dacă nu o faci de nouă! Cum de nouă nu se poate face, încercam sa o upgradăm”, spune Alexandru Simu, directorul Regionalei de Călători CFR.

Cum arată o gară „Wow”

De exemplu, Gara din Milano, a doua ca marime din Italia, este cu adevarat "wow".

Sergiu Balaban, corespondent Digi24 în Italia: „Mă aflu în una din cele mai mari şi mai importante gări din Europa, sunt în gara centrală din Milano. Ca să vă puteţi da seama cât de circulat este acest loc, imaginaţi-vă că în fiecare zi, toţi locuitorii oraşului Timişoara, plus încă 60.000 de persoane, trec prin acest loc. În fiecare an, 120 de milioane de persoane trec pe aici, prin gara centrală din Milano. Asta înseamnă de două ori populaţia Italiei”.

600 de trenuri circulă zilnic prin gara din Milano, aflată chiar în centrul oraşului. Staţia feroviară este legată de aeroporturi, metrou şi transport extraurban.

„După cum vezi, călătorii vin aici şi îşi iau bilete, apoi compania noastră îi duce la aeroport. Orio Al Serio, Linate şi Malpensa. Trei aeroporturi. De obicei aici este destul de aglomerat, pentru că oamenii îşi încep călătoria cu noi”m explică un angajat.

Sunt şi români în gara din Milano, dar nu toţi călătoresc.

- Ce muncă faceţi voi?

- Cerşim, foarte frumos! Deci, ne ducem la oameni, îmbrăcate frumos, machiate, rujate şi le cerem bani pentru bilet, înţelegi?

- Câţi bani?

- 70-80 de euro, putem cere şi 100.

- Şi nu se iau turiştii de voi?

- Nu, ia vino!

Etichete: gari , transport feroviar , căi ferate , Gara de Nord Timișoara , gara timisoara , gari din romania , gara din milano , renovare gara timisoara , modernizare gara timisoara , reabilitare gari

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale