Traian Băsescu: USL nu se va rupe, Crin Antonescu are șanse la Cotroceni. PDL are doi prezidențiabili, intelectual superiori

Data publicării:
12032013 20nepot-54461

Preşedintelea refuzat să facă nominalizări, dar a vorbit deschis despre PDL, arătând că nu se va întoarce într-un partid care stă cu mâinile în sân şi aşteaptă să se rupă USL. Preşedintele nu a ascuns că visul său este să reconstruiască dreapta, dacă PDL nu mai poate. Elena Udrea poate fi o soluţie pentru PDL, iar Monica Macovei rămâne un simbol al luptei anticorupţie. Preşedintele şi-ar fi dorit ca la şefia PDL să fi candidat şi Cristian Preda, fostul său consilier prezidenţial, în prezent europarlamentar.

Președintele Traian Băsescu explică de ce a mers cu un mesaj de politică externă în Parlament| Digi24

Traian Băsescu s-a declarat surprins de plecarea la PNL a unui alt fost consilier prezidenţial, Mihai Stănişoară. Prin Stănişoară şi Frunzăverde actualul lider al Senatului, Crin Antonescu, are cel mult susţinerea masoneriei şi nicidecum acces la serviciile de informaţii,a mai asigurat Traian Băsescu.

Cele mai importante declarații ale președintelui, la Digi24:

„Am vrut să țin discursul pentru că impresia mea, poate nu e a tuturor, e că parcă ne-am pierdut direcția. Există sentimentul ăsta la mulți oameni cu care am vorbit. Discursul a arătat că avem obiective, că mare parte din etapele pentru a ne atinge obiectivele au fost parcurse și trebuie să finalizăm, ne mai trebuie acea voință politică”.

„Mulți vorbesc despre integrare, dar nu am auzit spunând că înseamnă cu prioritate: Schengen, euro, stat de drept”. El a spus că ne aflăm la un pas de Schengen, la doi pași de euro și ne mai trebuie puțin pentru a fi un stat de drept consolidat.

Președintele a recunoscut că în timpul guvernelor precedente a fost necesar să se manifeste „mai puternic”, pentru că era o coaliție guvernamentală mai eterogenă. Însă acum, spune Traian Băsescu, majoritatea e confortabilă și poate purta singură steagul. „Fără falsă modestie, eu o pot ajuta cu experiență și credibilitate”, a punctat președintele.

E mai puțin important dacă liberalii au fost sau nu în sală”, a comentat președintele.

Mingea, în terenul politicienilor

Politicienii trebuie să înțeleagă că dincolo de lege există standarde cerute lor. Nu poți să stai cu un dosar penal în instanță și să spui nu-i nimic, când ești susceptibil că prin funcția ta poți influența o decizie. Sunt convins că și ambasadorul Germaniei ar fi spus: Aaa, dacă a fost declarat nevinovat de instanță, îl puteți pune în Guvern. Dar până atunci, de ce e de neînlocuit un astfel de politician?”

„Sunt mai multe semne de întrebare. Ultimul raport MCV pune sub semnul întrebării toate structurile politice. Constată progrese la DNA, Înalta Curte, ANI, la CSM, dar când e vorba de Parlament și Guvern ridică acest set de probleme: cum e cu incompatibilitățile, cu standardele politice. În Cabinetul lui Merkel au fost doi oameni suspecți de plagiat, la interval de un an, dar au plecat imediat din Guvern. În Spania, avem atacul legat de moralitatea partidului de guvernământ cu fonduri prin Elveția. De aceea, CE a spus: Hai să facem un mecanism pentru întreaga Europă. Cred că trebuie să-l accepte țările, până la urmă avem un PE, decizia nu mai e strict a Consiliului European și s-ar putea să ne trezim cu un proiect aprobat de Parlament”.

„A apărut raportul ce dădea țări din zona euro mai corupte decât noi. M-am dus cu el în Consiliu: De acord, ne-am asumat MCV, dar sunt două state în care percepția despre corupție e mult mai puternică decât la noi”.

„Nu am nimic cu Fenechiu, dar mă uit doar cum putem sta blocați pentru un om și câțiva parlamentari, blocați în atingerea intrării în Schengen”.

Citiți și:

Primul mesaj în noul Legislativ. Ce le-a spus președintele parlamentarilor. Mai mult de jumătate au absentat

Traian Băsescu: „Este necesară îndepărtarea miniştrilor cu dosare penale în instanţă”

Băsescu despre Elena Udrea: Nu vă uitați că e blondă, e pragmatică, știe că epoca Băsescu s-a încheiat

T. Băsescu: Antonescu ar putea avea susținerea masoneriei pe linia Stănișoară, Frunzăverde

T. Băsescu despre numirea procurorilor: „Să vii cu un băiat frumos care miroase a Dior e ușor”

Legarea Schengen de MCV, da, un abuz, dar ce pot să fac?

Întrebat dacă nu i se pare un abuz că celelalte state din Consiliu au legat MCV de Schengen, președintele a răspuns categoric că „da” și a reamintit că o spune de mai mult timp.

„Pe de altă parte, a întrebat retoric președintele: Ce puteam să fac? Puteam fi mândri, dar la ce ne folosește? Nu pot să zic nu ne interesează, până la urmă nu ni se cer lucruri extraordinare”, a punctat Traian Băsescu.

El a subliniat că statele care au ridicat obiecții sunt cele în care premierul obține mandat de la Parlament și a dat exemplul Germaniei și al Olandei.

„Frontiera Schengen se termină la frontiera noastră de vest. Când devin membru Schengen, devin frontieră care protejează dinspre est și nord toate statele UE”.

„Frontiera noastră e la fel de sigură ca frontiera Olandei prin portul Rotterdam, pe unde intră containere cu țigări, cu whiskey. Sunt riscuri asumate. Nu puteți spune că nu e niciun risc pe frontiera olandeză, italiană, franceză. Deocamdată, m-am uitat cu mare atenție, am capacitatea de a sesiza lucrurile fine, e categoric că toată opoziția la intrarea în Schengen s-a oprit la MCV. Nimeni nu reproșează că ar putea fi trafic de țigări din Ucraina. Sunt vechi state membre pe unde se face trafic, dar se luptă împotriva acestui lucru”.

Când 13 state te susțin, trei vorbesc și restul tac, la ce te gândești? Știm cert că 13 state ne-au susținut. Dacă se supunea la vot, nu știi ce ieșea. Trei s-au expus direct, au spus „nu”, iar restul, până la 26, mai era drum”, a spus președintele, vorbind despre consiliul justiție-afaceri externe de săptămâna trecută.

Olanda a trebuit să corecteze comunicatul MAE român

Președintele a afirmat că Olanda a trebuit să facă o corecție la comunicatul MAE român care anunța, după vizita lui Titus Corlățean la Haga, că Olanda nu mai condiționează aderarea la Schengen de MCV. „Trebuie să ai lângă tine oameni care să înțeleagă ce se întâmplă”, a comentat președintele.

Întrebat dacă aceste țări care au obiecții la aderarea României la Schengen nu au și motivații interne, președintele a negat și a spus că nu i-ar vedea pe cancelarul Merkel sau pe premierul olandez sau pe cel finlandez ca, având un MCV curat, să spună nu României în Schengen.

„Toți puradeii, la școală!”

Președintele a arătat că problema romilor nu este una a României sau care să țină de extinderea Schengen pentru că romii nu vin din alt spațiu decât din cel european. De aceea e nevoie de o politică europeană pentru integrarea romilor, a subliniat președintele reamintind că anii trecuți a cerut așa ceva Comisiei Europene.

El a arătat că problema romilor care pleacă în Germania ar putea fi rezolvată, de pildă, prin educație. „Trebuie întrebați: Cât stați, fraților aici? Șase luni! Bun, toți puradeii la școală!”

Președintele consideră că Italia a găsit soluția pentru ca „romii să nu mai fie violent în ochii comunității”.

Totodată, președintele a spus că noi nu ne derobăm de responsabilități și am făcut tot ce ni s-a cerut. De exemplu, Franța ne-a cerut polițiști și i-am trimis.

„Dacă cineva vrea să sugereze că România ar trebui să interzică libera circulație a unei categorii de cetățeni ai ei să uite!”, a declarat Traian Băsescu. Întrebat dacă a primit astfel de sugestii, președintele nu a negat, dar a accentuat că „a crea precedente este extrem de periculos”.

„Tot timpul am fost în legătură cu Cabinetul lui Merkel, prin cei doi consilieri pe probleme europene”, a mai spus președintele, pe tema Schengen.

La noi se abordează balcanic lucrurile

„La noi încă văd politicieni abordând balcanic lucrurile, de genul: să vorbească Băsescu, are o relație bună cu nu știu cine, să aranjeze lucrurile. În UE nu funcționează. Poți vorbi când ești nedreptățit, cu argumente schimbi poziția oricui. Când vrei să spui: știi ceva, am eu niște miniștri, niste parlamentari, treceți cu vederea, dau de o bere, de un tronson de autostradă...Așa ceva nu se poate. Văzând MCV mi-am dat seama unde vor fi vulnerabilitățile și ce state vor avea sensibilități. M-am dus seara la Senat, înainte să apară forma finală a MCV, am spus hai să rezolvăm asta și asta. Nu s-a putut. S-a făcut un show, cum a venit președintele la Senat, etc. După ce a apărut raportul știam că mai avem două luni până la JAI, am spus hai să devenim proactivi, să rezolvăm”.

Scrisoarea către Pivniceru

„Nu sunt de acord cu ce a cerut CE, cu concurs, cu selecție. I-am scris lui Pivniceru o scrisoare înainte de primul exercițiu. Nu este în lege, noi avem foarte precis scris în lege că ministrul propune, CSM analizează, președintele decide. Filtrul era suficient. Un ministru al justiției care trebuie să-ți asume desemnarea unui om de bună calitate, profesional și moral. Cine îi cunoaște mai bine pe procurori decât CSM? Iar eu privesc opțiunea ministrului, raportul CSM și îmi iau informațiile din toate zonele din care pot culege informații. I-a scris lui Pivniceru: Aveți această variantă acceptată în discuțiile cu Comisia. Sunt gata să vă susțin dacă adoptați soluția legală. Suntem în fața unei exagerări. Nu poți să chemi procurorii și, când vei constata că nu își face treaba la DNA sau Parchet, ce spui? Pai așa a ieșit din concurs, la note a ieșit bine. Să vii cu un băiat frumos care miroase a Dior e ușor. Vreau să văd ce experiență are”

„Scrisoarea am trims-o și la CE. Mie nu îmi spune nimic un concurs când e vorba despre astfel de funcții, Vreau procurori care au dosare făcute, propuși procurori care au obținut condamnări și nu li s-au întors dosarele. Voi discuta cu premierul zilele acestea, să găsim o soluție. Nu suntem în deficit numai cu numirea procurorului general, a procurorului șef DNA sau DIICOT. Nu avem niciun adjunct la Parchetul general care să mai fie în mandat, șefii de secții sunt toți cu mandatele expirate, în DNA și DIICOT. Suntem într-o situație dificilă și ne jucăm de-a concursurile”.

În curând, am putea avea semnale de la Comisie: Alo, ce faceți?

„Premierul ar putea să înțeleagă și să-și asume gravitatea situației de la parchete. Eu cred că premierul ar putea debloca situația”.

Întrebat dacă ar fi de acord cu Tudor Chiuariu la Ministerul Justiției, președintele a răspuns: „Nu-i treaba mea, important e să înțeleagă gravitatea situației de la Parchete”.

Populația devine eurosceptică

Președintele a atras atenția că pozițiile antieuropene, antioccidentale ale unor lideri de partdide care au susținere electorală de 60-70% ar avea un impact cu atât mai mare asupra radicalizării populației, ar crește procentajul euroscepticilor. Deja există de un an acest val, iar România riscă enorm.

Cine ne-a spus să nu atragem fondurile? s-a întrebat Traian Băsescu. El a enumerat incompetența, corupția și birocrația în licitații ca factori care au înfrânat procesul.

Atragem 2,5 miliarde de euro din banii europeni până la sfârșitul anului, a estimat președintele, taxându-l ca fiind prea optimist pe actualul ministru al fondurilor europene, care estimase că vom ajunge la o rată de absorbție de 50%.

Experții străini puși la dispoziție de CE ar putea fi o soluție. Ei au fost respinși în timpul guvernului Boc, din cauza diverselor Autorități de Management, care au spus că se pot descurca singure.

„Nu am spus că mă întorc în politică la PDL”

„Se vânzolesc ba Blaga, ba Udrea. Eu nu am spus că în PDL, voi vedea cum evoluează PDL. Într-un partid care își îngroapă singur șansele, nu pot. Mă voi ocupa să reconstruiesc dreapta, dacă PDL nu mai poate”.

„Mă uit cu câtă ușurință și-ar negocia partidul, cu liberalii, cu nu știu cine. Partidul ăsta a dat României de două pri președinte, de trei ori primar general. A dat guverne, a trecut țara printr-o criză cumplită, și-a sacrificat voturile ca să iasă rapid din criză țara, în 2011 am avut creștere economică”.

„Nu aș vrea să văd PDL-ul să pribegind. Îmi vine să râd cum văd povestea asta, așteptă să se rupă USL. Îmi vine să le spun Sunteți serios? Ce interes are USL să se rupă? Oricând s-ar certa, a fost o alianță de mare succes. Îl vor susține pe Antonescu în 2014, beneficiile sunt uriașe. Își mai asigură o guvernare, dacă rămân uniți, dacă PDL nu se modernizează rapid”

Despre Udrea: E pragmatică, știe că epoca Băsescu s-a terminat

„Cred că, în raport cu soluția actuală, Udrea poate fi o soluție, poate avea un potențial mai mare. Și Monica poate fi o soluție. Am făcut declarația legată de Udrea când erau numai doi competitori. Am apreciat că a avut curaj. Cred că e un politician realist, nu vă uitați că e blondă, e pragmatică, știe că epoca Băsescu s-a terminat. Ea are cel mai mare potențial de creștere. Monicăi îi dau o șansă bună dacă va da sentimentul că e atașată de partid și va rămâne în el.

„Am fost alături și de Blaga, țin la el, dar îi spun: Stop, pentru că îngroapă PDL. Fiecare avem o limită până la care putem tracta un partid. Nu mai poate fi tipul de lider care să tracteze partidul. Aș fi vrut să candideze Cristi Preda, ar fi fost o candidatură binevenită. El s-a atașat mult de partid în ultima perioadă, a încercat să înțeleagă mecanismul. Emblema anticourpție rămâne însă Monica”.

„M-a surprins chestiunea cu Mihai Stănișoară, nu l-am înțeles, nu am înțeles de ce a plecat. Eu am lucrat bine cu el. Chiar m-am așteptat la un moment dat să depună el o moțiune. Poate fi vorba despre un acces la serviciile de informații? Exclus. Poate o susținere a masoneriei, asta e altceva. Frunzăverde, Stănișoară...pe linia asta. Eu nu cred că am beneficiat de ea vreodată. La Antonescu văd altceva, el adună fiecare picătură, ceea ce nu a fost în modul meu de a lucra.

„Dacă va fi trucată algerea din PDL, partidul se va rupe. Unii candidați de asta cereau 10.000 de oameni, ca să diminueze riscul. Există această posibilitate”.

Regionalizarea urma să fie asumată de guvernul Boc

Președintele a dezvăluit că stabilise cu Emil Boc să-și asume răspunderea pe legea regionalizării, care avea două variante, cu 12 și respectiv 14 regiuni, dar niciuna cu Ținutul Secuiesc. A fost și motivul pentru care nu s-a făcut asumarea, pentru că UDMR nu era de acord și guvernul risca să cadă.

Traian Băsescu a explicat că legea nu stabilea capitale de regiuni, ci își propunea mai întâi infrastructura. Regionalizarea presupune costuri și electronizarea țării, a spus președintele.

De pildă, înmatricularea mașinilor putea fi lăsată pe județe, dar ar fi fost de mutat baza de date. Trebuiau comasate și electronizate arhivele.

Legea urma să fie dată, având un termen de patru ani pentru a o face funcțională, ar fi fost organizate alegeri pe ea în 2016 și apoi s-ar fi trecut la alte etape.

El a refuzat să spună dacă îl vede guvernator pe Klaus Iohannis, dar a apreciat că e un primar bun.

Despre autonomie

Harghita și Covasna nu se pot autosusține economic, sunt dintre cele mai sărace județe. Ele depind de guvern. Din Ungaria au venit tot felul de SRL-uri cu 500 de dolari care n-au produs nimic.

Am insistat pentru infrastructura turistică și drumurile aici s-au făcut în guvernarea Boc.

„A nu lăsa copiii din Covasna și Harghita să învețe limba română le reduce șansele să obțină slujbe bine plătite, de exemplu la București, șansa de a învăța româna în școală nu trebuie pierdută. Problema e mai ales în mediul rural. Economia nu e foarte dezvoltată acolo. Lucrurile sunt mult mai complicate ca perspectivă, problema autonomiei e una falsă, cât nu e în Constituție, ea nu poate fi construită. Nu e definită nici măcar de ei”.

„În baza Constituției poți să fii și un președinte care să doarmă la Cotroceni, dar eu nu am avut șansa”.

„Insist pe rezultatele referendumului din 2009. Nu eu mă voi confrunta la referendumul pe Constituție cu cele peste 9 milioane care au vrut Parlament unicameral și 300 de parlamentari”.

„În proiectul trimis la Parlament în baza dreptului dat de Constituție, e materializat referendumul și sunt vreo 25 de formulări care în proporție de 90% își au izvorul în deciziii ale Curții Constituționale, care a clarificat interpretarea. Constituția e foarte bună în principiile ei, cum organizează instituițiile statului, cum garantează drepturile cetățeanului. Constituția avea unele neclarități, reglate de Curtea Constituțională. Atunci am luat deciziile Curții și am clarificat fiecare articol. Nu ne trebuie o nouă republică, ci păstrarea instituțiilor create de această Constituție, pentru că ea e una modernă, statul are o arhitectură funcțională. Recunosc că am împins Constituția la limita maximă constituțonală, am valorificat-o, pentru că nu se putea altfel. Sigur, în baza Constituției poți să fii și un președinte care să doarmă la Cotroceni, dar eu nu am avut șansa”.

Crin Antonescu are șanse la Cotroceni

Președintele Traian Băsescu îi acordă șanse lui Crin Antonescu de a deveni președinte, pentru că este convins că USL va rămâne, nu se va destrăma. Pe de altă parte, Traian Băsescu spune că e o șansă extraordinară pentru un PDL care se curăță și se relansează să dea un președinte pentru 2014. Testul va fi la convenția din 23 martie, dar și la europarlamentare.

Întrebat dacă PDL are candidați la președinție, Traian Băsescu a răspuns că există „mulți”, dar doi oameni - doi bărbați - se pot bate cu succes cu Crin Antonescu, fiindu-i superiori intelectual și ca experiență. Președintele a refuzat să facă nominalizări.

Perspectiva de a fi bunic, unul dintre puținele lucruri care îl mai emoționează

În final, președintele a fost întrebat cum se pregătește să devină bunic, dar a refuzat să răspundă cerând un răgaz de trei luni, pentru că sarcina fiicei sale este abia la început. „Este, însă, unul dintre puținele lucruri care mă mai emoționează”, a mărturisit președintele la Digi24.

Președintele a venit la Digi24 după discursul din Parlament

Șeful statului a venit la Digi24 la doar câteva ore după mesajul adresat Camerelor reunite ale Parlamentului României.

Președintele a cerut, săptămâna trecută, să vină în Parlament și s-a adresat aleșilor astăzi. Este pentru prima dată când șeful statului se adresează noii legislaturi.

Preşedintele Traian Băsescu a susţinut azi în fața camerelor reunite ale Parlamentului un discurs pe teme de politici europene. Pentru aderarea la spaţiul Schengen şi deplină integrare europeană, sunt necesari trei mari paşi în următoarea perioadă, a spus şeful statului: desemnarea şefilor de Parchete, îndepărtarea miniştrilor cu dosare penale şi un statut al parlamentarilor care să îi pună pe aceştia pe picior de egalitate cu oamenii de rând.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri