Al doilea caz de gemeni semi-identici din lume. Oamenii de știință spun că fenomenul este extrem de neobișnuit

ecografie gemeni

Un băiat și o fetiță, în vârstă de 4 ani, sunt al doilea caz de gemeni semi-identici descoperit până acum în lume și primul caz descoperit în timp ce mama era însărcinată. Cazul le-a dat bătăi de cap cercetătorilor, care nu au mai avut până acum de-a face cu un asemenea caz. Cei doi copii nu sunt nici gemeni identici (monozigoți), nici gemeni fraterni (dizigoți), ci mai degrabă ceva între cele două, scrie The Guardian.

ecografie gemeni

Descoperirea a fost făcută la o ecografie, în timp ce mama copiilor, în vârstă de 28 de ani. era însărcinată. Dacă prima ecografie de rutină sugera că gemenii sunt identici, împărțind placenta în uter, la a doua ecografie medicii au descoperit că bebelușii erau un băiețel și o fetiță.

Gemenii pot fi identici sau fraterni. În cazul gemenilor identici, ovulul este fertilizat de un spermatozoid și divide în două, rezultând frați cu material genetic identic. În cazul. gemenilor fraterni, două ovule sunt fertilizate fiecare de câte un spermatozoid. Gemenii fraterni au aceleași particularități genetice precum frații obișnuiți.

De aceea, având în vedere că gemenii descoperiți de oamenii de știință provin dintr-un singur zigot, ei ar fi trebuit să fie de același sex.

Michael Gabbett, de la Universitatea de Tehnologie Queensland, din Australia, a colectat mostre din cei doi saci amniotici, pentru a analiza genomul gemenilor, pe tot parcursul sarcinii.

„Când mama a revenit la control pentru o ecografie, la câteva luni după prima ecografie, am văzut că unul dintre gemeni era băiat, celălalt era fetiță. În acel moment am început să studiem particularitățile genetice ale celor doi”, spune el.

Rezultatul testelor genetice a confirmat că este vorba despre o pereche de gemeni semi-identici. Oamenii de știință cred că astfel de cazuri extrem de rare apar atunci când doi spermatozoizi fertilizează un singur ovul. În cazul de față, ovulul a fost fertilizat de un spermatozoid cu cromozomul X și de un spermatozoid cu cromozomul Y.

După fertilizare, cromozomii din cele două celule de spermatozoizi și din singurul ovul s-au îmbinat în trei „pachete genetice”: unul conține cromozomii din spermatozoizi - conținând două seturi de material genetic de la tată, dar niciunul din mamă. Celelalte două pachete conțin fiecare același set de cromozomi de la mamă, precum și material genetic din unul din cei doi spermatozoizi, dând naștere fie celulelor XX (feminine), fie XY (masculin).

Singurul caz de gemeni semi-identici care a mai fost înregistrat vreodată este cel al unor frați din SUA, în 2017. Descoperirea a fost făcută însă abia după nașterea gemenilor, când medicii au observat că unul dintre ei era de sex ambiguu, fiind născut atât cu organe genitale feminine, cât și masculine.

Cazul recent descoperit nu a fost lipsit de complicații. Gemenii au fost aduși pe lume prin cezariană și păreau sănătoși inițial. Cu toate acestea, fetița s-a născut cu un cheag de sânge format cu puțin timp înainte de naștere, așa că medicii au fost nevoiți să îi amputeze un braț patru săptămâni mai târziu.

Apoi, la vârsta de trei ani, fetiței i-au fost extirpate ovarele, deoarece nu erau complet formate, ceea ce creștea riscul apariției cancerului.

Gabbett spune că există posibilitatea să mai existe și alte cazuri de gemeni semi-identici care nu au fost încă descoperite. Cu toate acestea, rămâne un fenomen neobișnuit și extrem de rar ca doi gemeni să fie semi-identici.