Tesla a pierdut într-o singură zi 80 miliarde de dolari din capitalizarea bursieră, după avertismentul lui Musk privind vânzările

Data publicării:
Elon Musk gânditor
Noile fabrici Tesla pierd miliarde de dolari, spune Elon Musk. Foto: Profimedia

Acţiunile Tesla au scăzut joi cu 12%, la 182,63 dolari, după ce directorul general Elon Musk a avertizat că anul acesta se aşteaptă la o încetinire a creşterii vânzărilor de vehicule electrice (EV), în pofida reducerilor de preţuri, care afectează deja marjele de profit la cel mai valoros producător auto mondial. Totodată, Musk se declară îngrijorat de avansul companiilor chinezești de profil, care au reușit să-l depășească la vânzări.

Titlurile Tesla au înregistrat joi cea mai mare pierdere pe parcursul unei zile de mai mult de un an, pierzând 80 miliarde de dolari din capitalizarea bursieră, astfel încât luna aceasta declinul acţiunilor a şters aproximativ 210 miliarde de dolari din capitalizarea bursieră a Tesla, potrivit Reuters, preluată de Agerpres.

Investitorii sunt îngrijoraţi de cererea slabă pentru mașini electrice şi de concurenţa din partea producătorii auto chinezi.

Elon Musk a declarat că avansul vânzărilor „va fi semnificativ mai scăzut”, deoarece Tesla se concentrează pe viitoarea generaţie de vehicule electrice, mai ieftine, care vor fi fabricate la fabrica sa din Texas în semestrul doi din 2025, şi care ar urma să stimuleze livrările EV în viitor. Dar el a avertizat că majorarea producţiei noului model va fi dificilă, deoarece implică tehnologii de vârf.

„Problema Tesla este că orice încercare semnificativă de a-şi majora vânzările de acum înainte va fi probabil realizată la un cost care va reduce şi mai mult marjele de profit, deoarece va trebui să concureze cu BYD în China, deşi concurenţa va creşte peste tot”, a apreciat Michael Hewson, analist la CMC Markets.

Musk, îngrijorat de ascensiunea producătorilor chinezi de vehicule electrice

Elon Musk a avertizat că producătorii auto chinezi „îşi vor demola” rivalii mondiali dacă nu vor fi impuse bariere comerciale, ceea ce indică problemele cu care se confruntă liderul pieţei de vehicule electrice (EV) din SUA în urma eforturilor grupurilor chineze de a se extinde pe plan global.

„Companiile de maşini chineze sunt cele mai competitive companii auto din lume. Aşadar, cred că vor avea un succes semnificativ în afara Chinei, în funcţie de ce fel de tarife sau bariere comerciale sunt stabilite”, a spus Musk la apelul Tesla privind veniturile, de miercuri.

„Sincer, cred că, dacă nu sunt stabilite bariere comerciale, acestea vor demola aproape majoritatea companiilor din lume”, a prezis Elon Musk.

Declaraţiile lui Musk vin după ce grupul chinez BYD a depăşit Tesla pe segmentul vânzărilor trimestriale de vehicule electrice. În ultimele trei luni din 2023, compania americană a livrat 484.507 EV, în timp ce analiştii se aşteptau la 483.173 unităţi.

BYD a vândut 526.409 vehicule complet electrice în trimestrul patru din 2023, devenind lider pe acest segment, în special datorită modelelor mai ieftine vândute în China, cea mai mare piaţă auto din lume.

Comisia Europeană a declanșat o anchetă

Analiştii consideră că Musk are motive să fie îngrijorat.

El a demarat anul trecut un război al preţurilor pentru a-i tenta pe consumatorii afectaţi de creşterea dobânzilor să cumpere vehicule electrice, dar astfel au fost afectate marjele de profit ale Tesla, ceea ce-i îngrijorează pe investitori. Musk a avertizat că Tesla a ajuns „la limita naturală a reducerii costurilor cu actuala gamă de produse”.

Tesla intenţionează anul viitor să înceapă producerea unui crossover compact mai ieftin, denumit „Redwood”, pentru a concura cu modelele ieftine ale rivalilor, au declarat pentru Reuters surse care au dorit să-şi păstreze anonimatul. Musk a confirmat că Tesla se aşteaptă să înceapă producţia viitoarei generaţii de EV la fabrica sa din Texas în semestrul doi din 2025.

Dar producătorii EV chinezi se mişcă rapid. În condiţiile concurenţei strânse şi ale excesului de capacitate din China, mulţi se extind rapid peste hotare, după ce în ultimii ani subvenţiile de stat i-au ajutat să-şi majoreze vânzările pe plan intern.

Şi Comisia Europeană a lansat în octombrie o anchetă prin care caută să stabilească dacă vehiculele electrice mai ieftine produse în China beneficiază în mod incorect de subvenţii de stat. China a denunţat ancheta pe care a calificat-o drept un „protecţionism pur” şi a subliniat că este probabil să dăuneze relaţiilor comerciale sino-europene.

China s-a extins în Europa

BYD, care a vândut mai multe maşini alimentate cu baterii decât Tesla în trimestrul al patrulea din 2023, şi-a extins vânzările pe pieţele din Europa, Orientul Mijlociu şi Asia de Sud-Est.

Startupuri chineze, inclusiv Nio şi Xpeng, şi-au lansat maşinile şi în Europa.

Producătorii chinezi de vehicule electrice şi-au prezentat anul trecut produsele la una dintre cele mai mari expoziţii auto din Europa.

La acea vreme, analiştii spuneau că aceste companii ar putea reprezenta o provocare pentru firmele auto tradiţionale.

Nu este prima dată când Musk laudă producătorii chinezi de vehicule electrice. Anul trecut, miliardarul a numit firmele chineze de vehicule electrice „cele mai competitive din lume” şi a spus că probabil că acestea vor fi printre cele mai importante companii auto din lume.

„Dacă ar fi să ghicesc... probabil că o companie din China este cea mai probabilă să fie a doua după Tesla”, a spus Musk.

Partenerii noștri