Sari la conținut

Consiliul Concurenței: Firmelor Primăriei li se pot încredința contracte doar în unele situații

Primăria Municipiului Bucureşti (PMB) poate acorda firmelor proprii lucrări fără licitaţie, însă trebuie să fundamenteze foarte bine acest lucru, iar nivelul costurilor aferente să fie comparabil cu preţul pieţei.



Joi, patronatele din construcţii au anunţat că vor sesiza Consiliul Concurenţei şi Comisia Europeană faţă de intenţia Primăriei Municipiului Bucureşti de a încredinţa, în mod direct, lucrări către firmele pe care vrea să le înfiinţeze, susţinând că acest lucru ar putea însemna ajutor de stat, potrivit Agerpres.

Reprezentanţii Consiliul Concurenţei au precizat că legislaţia naţională din domeniul achiziţiilor publice şi al concesiunilor de lucrări şi de servicii, care transpune directivele europene în acest domeniu, prevede posibilitatea ca, în anumite condiţii, autorităţile contractante să încredinţeze propriilor companii furnizarea unor servicii/produse ori efectuarea unor lucrări cu resurse proprii pentru uzul intern ori pentru uzul comunităţilor pe care le reprezintă (aşa-numita operare internă).

Prin urmare, în prealabil atribuirii directe a unui contract de achiziţii publice/concesiuni operatorului propriu, este necesar ca autoritatea, respectiv Primăria Bucureşti, să verifice condiţiile prevăzute de legislaţie.

În acelaşi timp, potrivit prevederilor legii administraţiei publice locale 'Consiliile locale şi consiliile judeţene pot hotărî asupra participării cu capital sau cu bunuri, în numele şi în interesul colectivităţilor locale pe care le reprezintă, la înfiinţarea, funcţionarea şi dezvoltarea unor organisme prestatoare de servicii publice şi de utilitate publică de interes local sau judeţean, în condiţiile legii'.

Astfel, statul se poate implica în activităţi de interes public cu caracter economic, în condiţiile în care piaţa nu poate satisface nevoia identificată, respectiv activităţi economice în vederea asigurării nevoilor sale (în calitate de autoritate contractantă) prin
propriile firme, în condiţiile legislaţiei specifice, se mai arată în răspunsul Consiliului Concurenţei.

"În cazul în care Primăria Bucureşti are în vedere atribuirea directă către propriii operatori a unor contracte de servicii sau lucrări, trebuie să fundamenteze foarte bine această măsură, explicând cauzele care au determinat neaplicarea unei proceduri de achiziţie publică (de exemplu, 'eşec de piaţă' ori raţiuni de eficienţă economică, în speţă obţinerea unui raport calitate/preţ mai bun decât cel obţinut ca urmare a atribuirii contractelor prin licitaţie publică unor operatori de drept privat terţi)", spun oficialii autorităţii de concurenţă.

Astfel, din perspectiva Consiliului Concurenţei, în aceste situaţii ar trebui analizat în ce măsură această variantă conduce la minimizarea costurilor pe care le suportă autoritatea locală.

"Riscul este mai mic să fie încălcate regulile de concurenţă dacă acele contracte încredinţate direct firmelor proprii sunt pentru acţiuni reziduale / complementare, ce nu erau acoperite de companiile existente în piaţă, şi astfel nu se produce excluderea actorilor deja existenţi în piaţă. Încredinţarea directă nu ridică probleme din punctul de vedere al ajutorului de stat, dacă nivelul costurilor aferente activităţii încredinţate direct este comparabil cu preţul pieţei (benchmark), astfel încât să nu i se confere un avantaj economic companiei beneficiare", au mai arătat reprezentanţii Concurenţei.

Joi, preşedintele Asociaţiei Române a Antreprenorilor de Construcţii (ARACO), Laurenţiu Plosceanu, a declarat că încredinţarea în mod direct de lucrări către firmele pe care vrea să le înfiinţeze poate fi considerată ajutor de stat.

"În mare măsură, alocările de lucrări şi controlul fluxurilor financiare în sectorul de construcţii a rămas ostatic al mediului politic, ceea ce este o mare problemă. Agresivitatea reprezentanţilor politici în materie de control al fluxurilor financiare se face simţită în continuare. O temă care ne

Primăria Municipiului Bucureşti (PMB) poate acorda firmelor proprii lucrări fără licitaţie, însă trebuie să fundamenteze foarte bine acest lucru, iar nivelul costurilor aferente să fie comparabil cu preţul pieţei, au declarat, pentru AGERPRES, reprezentanţii Consiliului Concurenţei.

Joi, patronatele din construcţii au anunţat că vor sesiza Consiliul Concurenţei şi Comisia Europeană faţă de intenţia Primăriei Municipiului Bucureşti de a încredinţa, în mod direct, lucrări către firmele pe care vrea să le înfiinţeze, susţinând că acest lucru ar putea însemna ajutor de stat.

Reprezentanţii Consiliul Concurenţei au precizat că legislaţia naţională din domeniul achiziţiilor publice şi al concesiunilor de lucrări şi de servicii, care transpune directivele europene în acest domeniu, prevede posibilitatea ca, în anumite condiţii, autorităţile contractante să încredinţeze propriilor companii furnizarea unor servicii/produse ori efectuarea unor lucrări cu resurse proprii pentru uzul intern ori pentru uzul comunităţilor pe care le reprezintă (aşa-numita operare internă).

Prin urmare, în prealabil atribuirii directe a unui contract de achiziţii publice/concesiuni operatorului propriu, este necesar ca autoritatea, respectiv Primăria Bucureşti, să verifice condiţiile prevăzute de legislaţie.

În acelaşi timp, potrivit prevederilor legii administraţiei publice locale 'Consiliile locale şi consiliile judeţene pot hotărî asupra participării cu capital sau cu bunuri, în numele şi în interesul colectivităţilor locale pe care le reprezintă, la înfiinţarea, funcţionarea şi dezvoltarea unor organisme prestatoare de servicii publice şi de utilitate publică de interes local sau judeţean, în condiţiile legii'.

Astfel, statul se poate implica în activităţi de interes public cu caracter economic, în condiţiile în care piaţa nu poate satisface nevoia identificată, respectiv activităţi economice în vederea asigurării nevoilor sale (în calitate de autoritate contractantă) prin
propriile firme, în condiţiile legislaţiei specifice, se mai arată în răspunsul Consiliului Concurenţei.

"În cazul în care Primăria Bucureşti are în vedere atribuirea directă către propriii operatori a unor contracte de servicii sau lucrări, trebuie să fundamenteze foarte bine această măsură, explicând cauzele care au determinat neaplicarea unei proceduri de achiziţie publică (de exemplu, 'eşec de piaţă' ori raţiuni de eficienţă economică, în speţă obţinerea unui raport calitate/preţ mai bun decât cel obţinut ca urmare a atribuirii contractelor prin licitaţie publică unor operatori de drept privat terţi)", spun oficialii autorităţii de concurenţă.

Astfel, din perspectiva Consiliului Concurenţei, în aceste situaţii ar trebui analizat în ce măsură această variantă conduce la minimizarea costurilor pe care le suportă autoritatea locală.

"Riscul este mai mic să fie încălcate regulile de concurenţă dacă acele contracte încredinţate direct firmelor proprii sunt pentru acţiuni reziduale / complementare, ce nu erau acoperite de companiile existente în piaţă, şi astfel nu se produce excluderea actorilor deja existenţi în piaţă. Încredinţarea directă nu ridică probleme din punctul de vedere al ajutorului de stat, dacă nivelul costurilor aferente activităţii încredinţate direct este comparabil cu preţul pieţei (benchmark), astfel încât să nu i se confere un avantaj economic companiei beneficiare", au mai arătat reprezentanţii Concurenţei.

Joi, preşedintele Asociaţiei Române a Antreprenorilor de Construcţii (ARACO), Laurenţiu Plosceanu, a declarat că încredinţarea în mod direct de lucrări către firmele pe care vrea să le înfiinţeze poate fi considerată ajutor de stat.

"În mare măsură, alocările de lucrări şi controlul fluxurilor financiare în sectorul de construcţii a rămas ostatic al mediului politic, ceea ce este o mare problemă. Agresivitatea reprezentanţilor politici în materie de control al fluxurilor financiare se face simţită în continuare. O temă care ne îngrijorează este legată de demersurile de etapizare a unor activităţi de construcţii de către Primăria Municipiului Bucureşti, de către CNAIR (Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii, n.r.). Nu putem să fim de acord ca, pe fonduri publice, Primăria să încredinţeze în mod direct lucrări către firmele pe care a încercat să le construiască pentru aceste servicii. Vom acţiona în acest sens şi la Consiliul Concurenţei, şi la Comisia Europeană. Am avut discuţii cu ANAP (Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice, n.r.). Nu putem opri Primăria să-şi înfiinţeze oricâte societăţi doreşte, dar să evite procedurile de achiziţii publice pentru alocarea de proiecte este un abuz, este o temă care poate duce până la o procedură de infringement, pentru că poate fi citită ca un ajutor de stat pe care o entitate politică o acordă unor companii, cu dedicaţie. Or, noi vrem ca la aceste proceduri de licitaţie să poată participa atât firmele Primăriei, oricâte vor fi ele - zeci, sute, dar şi firmele care s-au specializat în lucrări de construcţii. Nu credem că firmele cu capital privat pot fi discriminate de la competiţia pe fondurile publice", a susţinut, joi, într-o conferinţă de presă, preşedintele Asociaţiei Române a Antreprenorilor de Construcţii (ARACO), Laurenţiu Plosceanu.

Primăria Capitalei a anunţat, în luna ianuarie a acestui an, că Trustul de Clădiri Metropolitane SA este una dintre cele 22 de companii municipale şi va avea ca obiect de activitate construcţia de locuinţe pentru tineri, locuinţe sociale, cămine de studenţi, de bătrâni, extinderi de şcoli etc.

"Având în vedere că adminstraţia locală va exercita un control direct asupra operatorilor serviciilor publice, în totală transparenţă asupra activităţii acestor societăţi, observ că, de la începutul anului trecut, de când s-a anunţat înfiinţarea acestora, au existat o serie de tentative de discreditare a acestui demers, din diverse motive politice sau determinate de faptul că multe firme abonate la contractele cu statul îşi pierd acum contractele încheiate în trecut pe bani grei. Subliniez încă o dată că aceste societăţi comerciale, care alcătuiesc un Holding Municipal, reprezintă un demers conform legii şi model implementat cu succes în alte capitale europene, fapt nemenţionat de niciunul din adversarii acestui demers al Municipalităţii. Mă îndoiesc că holdingul Primăriei Vienei, care are peste 16.000 de angajaţi, a avut contestatari atât de vehemenţi cum avem noi la Bucureşti. Cu certitudine, timpul va demonstra eficienţa clară a acestui demers al actualei Administraţii", a declarat primarul Capitalei, Gabriela Firea, în 26 ianuarie 2018.

Etichete: consiliul concurentei , firma primarie

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale