Sari la conținut

Autorităţile recunosc că nu pot face linia ferată pentru CE de Fotbal. "Dacă dă prost, asta e"

Infrastructura României este la pământ, iar autorităţile se întrec în bâlbe. Fie că în discuţie sunt pistele de pe cel mai mare aeroport al ţării, de autostrăzi, de căile ferate, sau de transportul cu metroul, toate proiectele sunt blocate sau întârziate. Până şi cele făcute deja au nevoie urgentă de reparaţii pentru că sunt căzute.

Ultimul proiect pe care autorităţile au anunţat că nu îl mai pot face este linia de cale ferată care urma să lege Gara de Nord de Aeroportul din Otopeni, pentru Campionatul European de Fotbal de peste doi ani.

Pentru a respecta cerinţele UEFA se ajunge la soluţii de compromis. Suporterii care vor veni la Campionatul European de Fotbal din 2020 vor avea autobuze între aeroport şi halta Otopeni, iar de acolo cu trenul până la gară. Halta va fi modernizată cu scări rulante, spune şeful CFR. Între Gara de Nord şi Otopeni, vor circula două trenuri pe oră, faţă de doar unul acum. Nici măcar planul de a duce trenul până în apropiere de aerogară nu mai este de actualitate - subtraversarea DN1 nu mai este posibilă din cauza primăriei din Otopeni care a cerut un nou plan urbanistic. Iar pentru un nou PUZ, CFR ar avea nevoie de cel puţin un an, spune şeful companiei.

Ion Gavrilă, director general CFR SA: „Am avut o tentativă să discutăm despre autorizaţie, am înţeles că ne trimit la PUZ. Sigur nu o să reuşim. Dacă dă prost, asta este, dar eu vă spun ce am discutat şi ce a rămas pe hârtie!”

La aeroport sunt însă alte probleme. Ministrul Transporturilor a fost deranjat de declaraţia şefului TAROM pe tema gropilor de pe piste.

Werner Wolff - directorul general TAROM: „Pe noi, pe moment, nu ne încurcă decât gropile din calea de rulare şi care ne taie de fapt roţile avioanelor şi pe care le schimbăm în mod halucinant. Care sunt costuri masive pentru noi. Şi cele care sunt tăiate sunt cel puţin 3, 4, 5 pe săptămână”.

Lucian Şova, ministrul Transporturilor: „Mă întrebaţi dacă am fost pe pistă... cred că e interzis pietonilor să meargă pe pista avioanelor. Mă voi grăbi să ajung la minister şi să-i cer o situaţie cu privire la numărul de anvelope noi schimbate în primele 7 zile sau 15 zile de utilizare pentru a avea o măsură mai clară asupra a ceea ce a afirmat”.

Un raport al corpului de control al premierului de anul trecut arată starea jalnică a celor două piste de la Otopeni. Cea principală nu asigură condiţii eficiente de aterizare şi decolare. Cea de-a doua este operaţională pe o lungime de doar 2.237 m din 3.500 m. Pe timp de noapte nu se poate opera făăr lumini, fapt pentru care piloţii consideră periculoasă utilizarea ei. Anul trecut Compania Aeroporturi Bucureşti a avut un profit estimat de aproape 390 milioane lei. Ca şi celelalte companii de stat este obligată să dea 90% din câştig sub formă de dividende către acţionari, cu toate că are nevoie mare de investiţii”.

În plus, există riscul să nu se mai construiască în viitorul apropiat un nou terminal, atât de necesar din cauza creşterii numărului de pasageri. Şi asta pentru că va expira Planul urbanistic zonal.

Compania care administrează aeroportul avea în plan un nou terminal, însă construcţia ar începe cel mai devreme în 2022. Costul estimat este substanţial- 820 de milioane de euro.

Şi lucrările la autostrăzi avansează cu viteza melcului. Autorităţile au promis 60 de kilometri noi de autostradă, însă multe proiecte nu vor fi gata la timp, spune seful CNAIR, din cauza calităţii construcţiilor.

Ştefan Ioniţă, director general CNAIR: „Automat apar extensiile de timp şi ne mirăm de ce durează mai mult. Un contract care ar trebui să dureze 2 ani, durează 4-5 ani2.

Valentin Stoica, vicepreşedinte ARACO: „Vedem cum în 2017 statul a investit 26 de miliarde de lei faţă de 41 de miliarde în 2015. Păi nu putem să ne supărăm numai pe constructori, nu vă supăraţi!”

Nici subdimensiunarea metroului bucureştean în staţii precum Piaţa Victoriei, Piaţa Unirii sau Pipera nu are o rezolvare la Ministerul Transporturilor.

Lucian Şova, ministrul Transporturilor: „Nu cred că aş putea da o lege sau un ordin de ministru să mai micşorăm fluxul de pasageri sau să mărim staţiile”

Inaugurarea magistralei de metrou către Drumul Taberei a fost amânată până în 2019, deşi termenul iniţial era 2015.