Politico: Motivul pentru care UE îl "iubește" pe Erdogan: "O Turcie democratică ar fi o problemă mult mai importantă pentru Europa"

Data actualizării: Data publicării:
recep tayyip erdogan
Președintele Turciei, Recep Tayyip Erdogan. FOTO: Shutterstock

Există multe motive pentru care liderii occidentali nu îl plac prea mult pe președintele Turciei, Recep Tayyip Erdogan. În cei 20 de ani de conducere a țării sale, președintele turc a arestat jurnaliști și personalități ale opoziției, a reprimat violent protestatarii și a gestionat prost economia, însă cu Erdogan la putere, Uniunea Europeană nu trebuie să se confrunte cu problema aderării Turciei la blocul comunitar, potrivit unei analize Politico.

Pe frontul politicii externe, această personalitate s-a aliat cu Rusia, a lansat o incursiune în Siria și și-a folosit dreptul de veto în NATO pentru a bloca aderarea Suediei într-un moment critic pentru Alianță.

Dar există un motiv pentru care liderii UE, în special, i-ar putea simți lipsa lui Erdogan, în cazul în care acesta ar pierde în fața contracandidatului său Kemal Kilicdaroglu, atunci când turcii vor vota la alegerile prezidențiale din 14 mai. Faptul că Erdogan se află la putere, mai ales că în ultimii ani a luat o turnură din ce în ce mai autoritară, a permis UE să ocolească întrebarea dacă Turcia ar trebui să intre în Uniunea Europeană.

Pentru mulți politicieni europeni, Erdogan a fost util, permițând UE să excludă în mod legitim orice discuție serioasă cu Ankara despre aderare. Comportamentul său a oferit UE acoperirea politică pentru a evita această problemă. O schimbare de regim ar putea modifica, însă, această dinamică.

"Ceea ce am văzut în ultimii ani este că Turcia și UE merg în direcții opuse. Turcia sub Erdogan s-a îndepărtat de valorile europene. Procesul de aderare s-a blocat complet, cu rezultatul că ideea ca Turcia să devină membră a Uniunii Europene nu mai este un obiectiv credibil", a declarat Selim Kuneralp, fost ambasador al Turciei la Uniunea Europeană.

Povestea relațiilor dintre UE și Turcia datează de mai bine de 60 de ani

Povestea relațiilor dintre UE și Turcia datează de mai bine de 60 de ani. În 1959, Turcia a depus o cerere de asociere la Comunitatea Economică Europeană, precursoarea UE, ceea ce a dus la semnarea Acordului de la Ankara în 1963.

În timp ce o serie de lovituri de stat și instabilitatea economică și politică au pus problema integrării Turciei în UE în incertitudine, în anii 1980 procesul de aderare a fost repus pe drumul cel bun. În 1987, Turcia a depus cererea de aderare la CEE. Un deceniu mai târziu, i s-a acordat statutul de candidat, iar țara a început să ia măsuri semnificative pentru a îndeplini criteriile de aderare stabilite de UE.

În această perioadă, Erdogan a ajuns la putere. Atunci, lider reformist al noului Partid al Justiției și Dezvoltării (AKP), acesta a vorbit despre pluralism, democrație și armonie, deschizând chiar discuții de pace cu gruparea kurdă PKK.

El s-a pus pe treabă, introducând reforme care au adus Turcia mai aproape de îndeplinirea criteriilor UE, cum ar fi modificarea legilor privind armata țării, pentru a o supune controlului civil. Deși lăudate de Comisia Europeană la vremea respectivă, aceste schimbări au pregătit de fapt terenul pentru ca Erdogan să preia mai târziu un control mai mare asupra armatei.

După o scurtă perioadă de lună de miere, relațiile cu Bruxelles s-au deteriorat. Erdogan a devenit din ce în ce mai frustrat de ritmul de aderare la UE. Mai multe state membre au arătat clar că nu erau deloc dornice să admită Turcia în blocul comunitar. Această dihotomie a dat startul unei relații din ce în ce mai dificile.

O serie de probleme sunt de vină pentru deteriorarea relațiilor, ambele părți arătându-se cu degetul.

Decizia UE de a admite Cipru în 2004 a fost un punct de fricțiune constant. Turcia ocupă partea de nord a insulei din 1974 - un aspect pe care Nicosia dorește să îl rezolve înainte de a accepta legături mai strânse între UE și Ankara.

Apoi a fost efectul Sarkozy. În 2011, președintele francez a făcut o scurtă vizită de cinci ore în capitala turcă, iar mesajul său a fost clar: aderarea Turciei la UE nu era dorită de Franța. Mai mulți oficiali au declarat pentru POLITICO că această vizită a fost un punct de cotitură pentru Erdogan.

De cealaltă parte a relației, a fost rândul autoritarismului lui Erdogan care a "ucis" perspectivele de aderare ale țării.

Reprimarea brutală a protestelor din Parcul Gezi din 2013 a prevestit un răspuns și mai draconic la o tentativă eșuată de lovitură de stat în 2016. Erdogan a închis zeci de mii de persoane, apoi și-a consolidat puterea în cadrul unui referendum constituțional în 2017, eliminând perspectivele de aderare a țării la UE.

Mai exact, a încălcat criteriile de la Copenhaga, condițiile pe care trebuie să le îndeplinească orice țară care dorește să adere la UE și care includ garanții privind statul de drept, drepturile omului și protecția minorităților.

Până în 2018, liderii UE s-au săturat. O declarație a Consiliului European din acel an a fost formulată fără menajamente: Negocierile de aderare a Turciei "au intrat în impas".

Marea întrebare care planează asupra relațiilor UE-Turcia este dacă acest lucru se va schimba după ce turcii se vor prezenta la urne duminică.

O schimbare de guvern ar putea aduce o nouă perspectivă în parteneriatul dintre Turcia și Occident

O schimbare de guvern ar putea aduce o nouă perspectivă în parteneriatul dintre Turcia și Occident. Kilicdaroglu a declarat că dorește să repornească procesul de aderare la UE și că va angaja Turcia să respecte deciziile Curții Europene a Drepturilor Omului, o altă diferență față de Erdogan.

Dar perspectiva unei noi conduceri în Turcia ar putea să nu elimine multe dintre cauzele care stau la baza divergențelor.

"Provocările interne vor rămâne aceleași, indiferent cine se află la putere. Există o criză economică profundă, iar actualul guvern oferă tot felul de măsuri populiste pentru a atenua criza actuală înainte de alegeri", a declarat Gallia Lindenstrauss, cercetător senior la Institutul pentru Studii de Securitate Națională. 

Washingtonul nu și-a ascuns prea mult dorința de a schimba guvernul în Turcia, un membru important al NATO. În 2019, Joe Biden, pe atunci candidat la președinție, a declarat că SUA ar trebui să sprijine liderii opoziției turce "pentru a-l înfrunta și învinge pe Erdogan".

"El trebuie să plătească un preț pentru autoritarismul său", a declarat viitorul președinte american într-un interviu, comentarii care au înfuriat guvernul turc.

Lindenstrauss a prezis o "atmosferă mai bună" între Bruxelles și Ankara, în cazul în care Kilicdaroglu va ajunge la putere. Blocul de opoziție format din șase partide a semnalat că dorește să reseteze relațiile cu UE și va acționa pentru a anula unele dintre măsurile lui Erdogan care au încălcat criteriile de la Copenhaga, cum ar fi revenirea la un sistem parlamentar în locul celui prezidențial.

Dar problemele de bază vor face ca puține state din Europa să se grăbească să deschidă ușa Turciei. Deși puțini o vor spune public, multe țări sunt, de asemenea, reticente în a permite aderarea unei țări majoritar musulmane, precum Turcia.

"Nu există nicio posibilitate ca statele membre ale UE să se gândească la aderarea Turciei la UE", a declarat un diplomat european de rang înalt de la Bruxelles.

Lindenstrauss a spus că își poate imagina progrese în chestiuni precum liberalizarea vizelor sau o actualizare a uniunii vamale dintre UE și Turcia, care există din 1995, dar cam atât.

"Mă alătur scepticilor spunând că eu cred că problemele legate de aderarea Turciei la UE existau înainte de virajul autocratic al lui Erdogan", a spus ea.

Modernizarea acordului de asociere dintre cele UE și Turcia ar putea fi o modalitate de revitalizare a relațiilor

Ilke Toygur, specialist politic la Centrul pentru Studii Strategice și Internaționale, a declarat că modernizarea acordului de asociere dintre cele două părți este o modalitate de revitalizare a relațiilor.

"În schimb, factorii de decizie politică din UE ar trebui să adopte un cadru instituțional mai adecvat", a spus ea. Ea a sugerat că cele două părți ar putea beneficia de un acord de asociere precum cele pe care UE le are cu alte țări, care au început procesul de aderare de curând.

Un acord reînnoit ar putea acoperi aspecte precum acțiunile privind clima, migrația și comerțul și ar îmbunătăți relația cu Bruxelles-ul, facilitând astfel drumul atunci când vine vorba de problema mai dificilă a aderării.

Alții au fost mai sceptici și au sugerat că nu toată lumea din Europa ar sărbători neapărat o înfrângere a lui Erdogan.

"Pentru unii din UE ar putea fi mai bine să aibă un lider autoritar alături și o relație mai mult tranzacțională cu Turcia, decât să se ocupe serios de problema aderării. O Turcie democratică ar reprezenta o problemă mult mai importantă pentru Europa", a declarat Galip Dalay, specialist politic în Turcia.

Editor : Bianca Chirilă

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri