Teoria lui Einstein, confirmată. Alexandru Mironov: E o descoperire comparabilă cu cea a lui Galileo Galilei

unde gravitationale captura 2

Toți știm că gravitația există, că Luna se învârte în jurul Pământului, noi în jurul Soarelui. Nimeni nu știa, nu pusese mâna pe firele astea invizibile care se cheamă gravitație. Newton însuși, care a scos legea gravitației, își manifesta uimirea într-o scrisoare adresată lui Leibniz: mie totuși nu-mi vine să cred, spunea descoperitorul legii, că între două obiecte atât de îndepărtate poate să existe o influență cât de cât. Hulea el însuși legea pe care o găsise”, spune Alexandru Mironov.

El a explicat și cum a fost posibilă observarea directă a undelor gravitaționale: „Sunt momente în care undele gravitaționale se bulucesc și atunci devin sesizabile, citibile. În Louisiana, în SUA, există un interferometru cu laser. O rază laser e trimisă către o oglindă, de acolo spre o altă oglindă. Raza asta laser e tulburată atunci când zguduirea asta a spațiu-timpului, a universului, e prea puternică. Și atunci e sesizată”.

Alexandru Mironov mai spune că undele gravitaționale au fost sesizabile pentru o perioadă extrem de scurtă de timp - „câteva, 20 de mili-micro-mili-micro-secunde”, dar a fost suficient pentru cercetători. Cu atât mai mult cu cât evenimentul care a generat aceste unde s-a petrecut acum 1,3 miliarde de ani și a avut o anvergură extraordinară.

În opinia sa, această descoperire este comparabilă descoperirea lui Galileo Galilei și că cercetătorii de la LIGO ar putea lua un premiu Nobel.

Ce sunt undele gravitaționale

O descoperire epocală. Aşa caracterizează oamenii de ştiinţă anunţul cercetătorilor americani ce confirmă teoria lui Albert Einstein din 1916. Aceea că dacă două obiecte masive se ciocnesc, spațiul și timpul se contorsionează atât de mult încât emit unde de șoc. Acestea sunt undele gravitaţionale, pe care savanţii încearcă să ni le explice simplu.

„Undele gravitaţionale sunt foarte asemănătoare cu acest lucru. În acest caz, piatra este reprezentată de un obiect masiv în mişcare accelerată, iar suprafaţa iazului este spaţiul. Este ceva asemănător undelor dintr-un iaz, dar în acest caz, undele sunt în spaţiu”, spune David Reitze, om de ştiinţă.

Descoperirea undelor gravitaţionale oferă informaţii noi despre cum s-a format Universul, confirmă o parte din Teoria Relativităţii şi poate da explicaţii despre evenimente cosmice inclusiv ciocnirea găurilor negre.

„Descoperirea undelor gravitaţionale ne oferă o perspectivă complet nouă asupra Universului. Abilitatea de a le descoperi poate revoluţiona astronomia”, spune Stephen Hawking, om de ştiinţă.

Undele gravitaționale sunt, însă, vibrații minuscule și călătoresc cu viteza luminii, aşa că este nevoie de instrumente extrem de precise pentru a le identifica. Tocmai de aceea, descoperirea a fost posibilă doar datorită a două uriaşe detectoare cu laser, amplasate la trei mii de kilometri distanţă, în statele americane Louisiana şi Washington.

„Nu este doar o realizare din domeniul tehnologiei şi nu confirmă doar ceea ce spunea Einstein. Înseamnă că acum ştim ceva ce nu ştiam până despre astronomie. Este spectaculos!”, spune John Mather, cercetător NASA.

Dovada existenței undelor gravitaționale ar putea deschide o nouă eră pentru fizica şi astronomie. Este echivalentul descoperirii ADN-ului sau particula lui Dumnezeu, recompensate cu Premii Nobel, spun savanţii. Aşa se face că cercetătorii care au mers pe urmele lui Einstein ar putea primi şi ei distincţia.