Platforma Nokia care bate Google Maps. Hărţile digitale Here, mina de aur a finlandezilor

Data publicării:
here

Vânzarea diviziei de telefonie mobilă a Nokia către Microsoft a fost oficial definitivată, aşa că grupul finlandez trebuie să îşi găsească de lucru. Şi are un proiect uriaş care se poate dovedi salvator: harta digitală a lumii. Google Maps e destul de greu de scos din joc, iar întregul proces de cartografiere mănâncă multe resurse financiare, de care Nokia s-ar putea să nu dispună.

Hărţile digitale în care Nokia investeşte de aproape 30 de ani s-ar putea dovedi o comoară ascunsă. Însă finlandezii se lovesc de un mare zid: Google Maps e singurul nume care le vine în minte utilizatorilor când se gândesc la hărţile digitale. Platforma se bucură de 1 miliard de utilizatori, şi asta doar pe telefoanele inteligente şi tablete.

Pe lângă obişnuinţa consumatorilor de a folosi Google Maps încă dinaintea apariţiei telefoanelor inteligente, platforma mai are un as în mânecă: vine pe toate telefoanele cu Android, adică pe 8 din 10 telefoane inteligente vândute în lume. Platforma de hărţi de la Nokia, Here, are doar 100 de milioane de utilizatori, pentru că soseşte pe telefoanele cu Windows.

Sistemul Here străluceşte însă la un anumit capitol: şi-a găsit de ani buni o nişă care i-ar putea genera câştiguri de miliarde. În lumea auto, hărţile de la Nokia predomină - mai bine de 80% din sistemele de navigare sunt bazate pe sistemul de cartografiere digitală al finlandezilor.

Este domeniul în care Google şi Apple sunt rămaşi atât de tare în urmă încât nu au şanse prea mari să câştige cursa în viitorul apropiat. Secretul succesului celor de la Nokia stă în actualizarea mult mai frecventă a hărţilor, iar Google Maps e în umbră la acest capitol.

Hărţile digitale arată a afacere cu potenţial enorm de creştere. De altfel, şi Apple a încercat sa intre în joc, dar fără prea mult succes. Devin încet, dar sigur, indispensabile în mai toate domeniile de activitate - de la bănci la comercianţi, trecând prin serviciile de curierat.

Însă crearea de hărţi digitale implică eforturi mari şi costuri exorbitante. Numai echipamentele montate pe o singură maşină de cartografiere costă în jur de 80.000 de euro şi e nevoie de multe maşini pentru a putea oferi mereu cele mai recente imagini. 6000 de persoane lucrează la hărţile celor de la Nokia şi e greu de spus dacă eforturile sunt şi răsplătite pe măsură. 11% din mâna de lucru a companiei lucrează la sistemul Here, dar divizia nu a adus decât 7% din veniturile celor de la Nokia. Cifrele i-au făcut pe analişti să se întrebe dacă Nokia are buzunarele îndeajuns de adânci pentru a se afirma cu adevarat în cartografierea digitală.

Când a achiziţionat divizia de telefonie mobilă, Microsoft a încercat să obţina şi platforma Here, însă finlandezii au spus un „nu” răspicat. Sunt puţine servicii de acest gen în lume, motiv pentru care Here e un activ foarte valoros pentru Nokia. Vocile din piaţă estimează că platforma ar costa undeva la 6 miliarde de dolari. Pentru moment însă, cartografierea digitală e un efort financiar colosal pentru finlandezii de la Nokia, şi compania încă nu adună laurii muncii sale. Dar în viitor poate deveni afacerea centrală a grupului care, de-a lungul istoriei, s-a reinventat de mai multe ori.

Business Club

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri