Sari la conținut

Platforma Nokia care bate Google Maps. Hărţile digitale Here, mina de aur a finlandezilor

Vânzarea diviziei de telefonie mobilă a Nokia către Microsoft a fost oficial definitivată, aşa că grupul finlandez trebuie să îşi găsească de lucru. Şi are un proiect uriaş care se poate dovedi salvator: harta digitală a lumii. Google Maps e destul de greu de scos din joc, iar întregul proces de cartografiere mănâncă multe resurse financiare, de care Nokia s-ar putea să nu dispună.

Hărţile digitale în care Nokia investeşte de aproape 30 de ani s-ar putea dovedi o comoară ascunsă. Însă finlandezii se lovesc de un mare zid: Google Maps e singurul nume care le vine în minte utilizatorilor când se gândesc la hărţile digitale. Platforma se bucură de 1 miliard de utilizatori, şi asta doar pe telefoanele inteligente şi tablete.

Pe lângă obişnuinţa consumatorilor de a folosi Google Maps încă dinaintea apariţiei telefoanelor inteligente, platforma mai are un as în mânecă: vine pe toate telefoanele cu Android, adică pe 8 din 10 telefoane inteligente vândute în lume. Platforma de hărţi de la Nokia, Here, are doar 100 de milioane de utilizatori, pentru că soseşte pe telefoanele cu Windows.

Sistemul Here străluceşte însă la un anumit capitol: şi-a găsit de ani buni o nişă care i-ar putea genera câştiguri de miliarde. În lumea auto, hărţile de la Nokia predomină - mai bine de 80% din sistemele de navigare sunt bazate pe sistemul de cartografiere digitală al finlandezilor.

Este domeniul în care Google şi Apple sunt rămaşi atât de tare în urmă încât nu au şanse prea mari să câştige cursa în viitorul apropiat. Secretul succesului celor de la Nokia stă în actualizarea mult mai frecventă a hărţilor, iar Google Maps e în umbră la acest capitol.

Hărţile digitale arată a afacere cu potenţial enorm de creştere. De altfel, şi Apple a încercat sa intre în joc, dar fără prea mult succes. Devin încet, dar sigur, indispensabile în mai toate domeniile de activitate - de la bănci la comercianţi, trecând prin serviciile de curierat.

Însă crearea de hărţi digitale implică eforturi mari şi costuri exorbitante. Numai echipamentele montate pe o singură maşină de cartografiere costă în jur de 80.000 de euro şi e nevoie de multe maşini pentru a putea oferi mereu cele mai recente imagini. 6000 de persoane lucrează la hărţile celor de la Nokia şi e greu de spus dacă eforturile sunt şi răsplătite pe măsură. 11% din mâna de lucru a companiei lucrează la sistemul Here, dar divizia nu a adus decât 7% din veniturile celor de la Nokia. Cifrele i-au făcut pe analişti să se întrebe dacă Nokia are buzunarele îndeajuns de adânci pentru a se afirma cu adevarat în cartografierea digitală.

Când a achiziţionat divizia de telefonie mobilă, Microsoft a încercat să obţina şi platforma Here, însă finlandezii au spus un „nu” răspicat. Sunt puţine servicii de acest gen în lume, motiv pentru care Here e un activ foarte valoros pentru Nokia. Vocile din piaţă estimează că platforma ar costa undeva la 6 miliarde de dolari. Pentru moment însă, cartografierea digitală e un efort financiar colosal pentru finlandezii de la Nokia, şi compania încă nu adună laurii muncii sale. Dar în viitor poate deveni afacerea centrală a grupului care, de-a lungul istoriei, s-a reinventat de mai multe ori.

Business Club

Etichete: Nokia , google maps , cartografiere , nokia here , harti digitale , harti here , apple maps , harta digitala

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale