Sari la conținut

GojdiŞtiinţa, proiectul lecţiilor practice, sprijinit prin Fondul Ştiinţescu

O tornadă creată în sala de curs a transformat o banală lecție într-o încântare pentru elevi. S-a întâmplat la Colegiul Naţional "Emanuil Gojdu", unde școlarii de gimnaziu au învățat cum să aplice cunoștințele teoretice din domeniul meteorologiei. Cu ajutorul profesorilor și colegilor mai mari, ei au măsurat viteza și direcția vântului din Oradea. Totul în cadrul proiectul GojdiŞtiinţa, susținut prin Fondul Ştiinţescu.

Discuţie profesoasă - elevi:
"Profesoară: Noi o să realizăm, o să vedeţi, o tornadă care nu o să ne facă absolut niciun rău, deci vom fi în siguranţă. Ce vedeţi?
Elevi: - Curge foarte greu.
Profesoară: - Foarte greu curge, da. "

"Tornada" creată în sala de clasă le-a captat atenţia elevilor care au asistat la lecţia de meteorologie de la Colegiul Naţional "Emanuil Gojdu".

"Nu este ca la şcoală, când informaţia ni se dă - "Învăţaţi-o!" Aici o putem vedea. Putem învăţa mult mai uşor, mult mai distractiv", spune un elev de clasa a VI-a.

"Experimentul acesta ne ajută şi să observăm şi ce se întâmplă în viaţa de zi cu zi", consideră altul.

Şcolarii au ascultat cu atenţie explicaţiile profesorilor şi au aflat ce este vântul, cum se formează şi cum ne afectează. Pregătiţi cu termometre, busole şi aparate speciale, au ieşit apoi pe malul Crişului Repede ca să măsoare viteza şi direcţia curenţilor de aer. Au fost ajutaţi şi de elevii din clasele mai mari.

"Dacă, de exemplu, vântul bate din nord şi noi ne punem cu faţa către direcţia vântului, spre nord, în dreapta vom avea presiune scăzută şi stânga vom avea presiune ridicată."

"Pot înţelege foarte bine prin experimente. De aceea noi folosim foarte multe experimente şi multe aparate", spune Alex Trandafir, voluntar, elev în clasa a IX-a, CN "Emanuil Gojdu" Oradea.

"Încercăm să le dezvoltăm abilităţi practice pentru viitor şi a înţelege cât de importantă este meteorologia inclusiv în felul în care ne îmbrăcăm, cum ne construim clădirile, cum amplasăm, spre exemplu, o platformă industrială", a explicat Dora Anderson, profesoară de geografie, CN "Emanuil Gojdu" Oradea.

Foarte popular în Statele Unite şi în Occident, acest sistem de studiu interdisciplinar este folosit în cadrul proiectului "GojdiŞtiinţa", adresat elevilor de gimnaziu. El este susţinut prin Fondul Ştiinţescu, realizat prin colaborarea dintre Fundaţia Comunitară Oradea şi Fundaţia Româno-Americană Bucureşti.

"În acest proiect se foloseşte foarte mult investigaţia care este mai puţin abordată în ţara noastră, dar începe să cuprindă o paletă mult mai largă a profesorilor din ţară", a declarat Daniela Berchez , profesorul coordonator al proiectului GojdiŞtiinţa.

"Ideea a pornit de la faptul că, din păcate, resursele din şcolile noastre sunt destul de limitate, iar materiile din domeniul STEM (Ştiinţă-Tehnologie- Inginerie- Matematică) sunt studiate de multe ori doar la nivel teoretic", a susţinut Claudia Abrudan, directorul executiv al Fundaţiei Comunitare Oradea.

Prin Fondul Ştiinţescu sunt finanţate 13 proiecte din Bihor, cu o sumă totală de 113 mii de lei. Jumătate din aceste fonduri sunt asigurate de companii locale din judeţ.

Reporter: Bianca Firezar
Operator: Constantin Gheorghiţă