Sari la conținut
News Alert

Samsung vrea să fie low-cost, dar nu poate

Dorinţa Samsung de a domina ţările în dezvoltare i-ar putea face mai mult rău decât bine. Frustrările îi stau în cifre. În ultimii doi ani a pierdut locul 1 atât în China cât şi în India şi Indonezia. A fost detronat de mărci precum Huawei sau Micromax care au lansat telefoane low-cost cu capabilităţi tehnice decente.

Exact asta vrea să aducă şi Samsung pe piaţă doar că nu e programat genetic pentru un război low-cost. Huawei are o structură care-i permite reduceri masive de costuri, pe când configuraţia Samsung obligă firma să împrumute tehnologiile de la telefoanele sale mai scumpe şi să le aducă pe cele ieftine.

Iar asta nu face decât să-i erodeze marjele de profit. Deja între 2015 şi 2013 marja i-a scăzut de la aproape 20% la nici 9% - asta în condiţiile în care Apple rămâne cu 40% din preţul de vânzare. Sunt date care arată cât de sustenabil e modelul fiecăruia, cât de rezistent e la şocuri şi cât de solid e ca afacere. Cu marje de patru ori mai mici decât Apple, Samsung riscă să se împuşte în picior pe piaţa premium doar de dragul de a câştiga pieţele în dezvoltare.

La o privire îngustă, doar pe Asia, strategia funcţionează. Linii de telefoane low-cost inspirate din seria Galaxy S au recâştigat cota de piaţă în India, unde în efect, şeful Micromax a fost dat afară fiindcă a pierdut teren atât de repede. Şforţările Samsung zguduie pământul de sub picioarelor brandurilor ieftine, doar că s-ar să poarte războiul greşit.

În ultimii cinci ani preţul mediu la care se vinde un telefon Samsung a scăzut de la 500 de dolari la nici 350. Aşa se face că numai în ultimii doi ani profitul operaţional a coborât 60 de procente.

Reacţia mărcilor ieftine e să stea cuminţi şi să aştepte.

În faţa presei, preşedintele Xiaomi a declarat că pe termen lung Samsung nu poate face faţă competiţiei cu brandurile locale şi acum câştigă câteva bătălii exclusiv pe seama profiturilor sale.

Mai mult, analiştii spun că războiul purtat de Samsung îi va eroda telefoanele high-end. În final, dacă dau înainte cu preţurile mici vor trebui să vândă şi Galaxy S-ul mai ieftin decât un iPhone, iar asta nu le va mai lăsa nicio nişa pe care să facă profit.