Mii de elevi nu s-au înscris la Bacalaureat de frica unui eșec

Data publicării:
Rezultate bacalaureat-Mfax

15 minute au la dispoziţie liceenii pentru a susţine examenul oral în limba română, timp în care trebuie să dea dovadă de imaginaţie şi creativitate la analiza pe text. Intrarea în săli se face în ordine alfabetică şi în funcţie de ora la care au fost repartizaţi candidaţii. Vor trebui să renunţe însă la orice sursă de inspiraţie cum ar fi: manuale, dicţionare, notiţe, însemnări, care ar ajuta la rezolvarea subiectelor.

Aceeşi regulă este valabilă pentru telefoanele mobile sau orice alt mijloc de comunicare, iar cei care nu respectă aceste indicaţii vor fi daţi afară din examenul de Bacalaureat.

Mai mult, elevii care vor fi eliminaţi din sesiune nu mai au voie să participe la probe timp de doi ani. În 2012, peste 400 de liceeni au fost prinşi copiind.

Probele orale de examen vor putea fi ocolite doar de cei care deţin certificate de competenţe naţionale sau internaţionale. Cei care nu reuşesc să treacă de seiunea de vară vor mai avea o şansă în toamnă, iar înscrierile încep din 15 iulie.

În ultimii doi ani, nici jumătate dintre liceeni nu au reuşit să treacă în prima sesiune. Doar 45% au luat media 6 la examen anul trecut, nota care le asigură o diplomă după absolvirea liceului. În 2011, din 200.000 de candidaţi, mai puţin de jumătate au promovat. La aceştia se adaugă şi cei care au terminat în alţi ani, care au scăzut şi mult rata de trecere a examenelor.

Una dintre explicaţii ar fi că elevii nu au mai reuşit să copieze din cauza montării camerelor de supraveghere în sălile de examen. Astfel că, anul acesta aproape 20.000 de elevi nu au avut curaj să se înscrie la sesiunea din vară. Pe de altă parte, rezultatele de la simulări prefigurează că şi în acest an vor fi note mici la examene.

Este interzis accesul în sala de examen cu:

- manuale

- dicţionare

- notiţe, însemnări

- telefoane mobile

- calculator sau alt mijloc de comunicare

Calendarul examenelor de la Bacalureat 2013, sesiunea din vară:

10 - 12 iunie 2013 - Limba română oral

12 - 14 iunie 2013 - Limba maternă oral

17 - 21 iunie 2013 - Competenţe digitale

25 - 28 iunie 2013 - Competenţe lingvistice - limbi străine

1 iulie 2013 - Limba şi literatura română - proba scrisă

2 iulie 2013 - Limba şi literatura maternă proba scrisă

3 iulie 2013 Proba obligatorie a profilului - proba scrisă

5 iulie 2013 - Proba la alegere a profilului şi specializări- proba scrisă

8 iulie 2013 - Afişarea rezultatelor

12 iulie 2013 - Afişarea rezultatelor finale

Promovabilitatea la Bacalaureat în ultimii 3 ani, promoţia curentă

2010 - 69,30 %

2011 - 45,73 %

2012 - 44,41%

În urmă cu patru ani, notele de la probele orale ale Bacalaureatului erau salvarea elevilor

Acum, aceste probe nu mai au o miză atât de mare. Calificativele stabilesc doar nivelul elevului, în materie de competenţe de comunicare în limba română sau într o limbă străină, dar şi cele de calculator. Ţinuta relaxată la examen influenţează însă profesorul, care, cu cât vede un elev mai emotiv, cu atât îi adresează mai multe întrebări.

Un elev sigur pe el, căruia nu îi este teamă să poarte un dialog cu profesorul are mai multe şanse să convingă comisia de examinatori. Contează şi mimica feţei, astfel încât elevul trebuie să se uite în ochii profesorului. Alegerea unui al doilea bilet cu subiecte, înseamnă pentru elev 2 puncte scăzute, dar este şi un semn pentru profesor, că elevul nu este bine pregătit.

Probele orale se punctează cu patru calificative: cel mai slab este de începător. Mediu înseamnă că elevul are cunoştinţe minime de comunicare, avansat, că elevul are câteva dificultăţi de comunicare şi nivelul experimentat este cel mai mare calificativ acordat de profesorii examinatori.

Calificativele de la probele orale:

- începător

- mediu

- avansat

- experimentat

Sunt unii profesori care iau in considerare ideile originale, dar sunt și profesori care sunt stricţi în privinţa informaţiilor din manuale. Astfel că, elevul trebuie să îmbine elementele studiate în cei patru ani de liceu, cu creativitatea lui pe marginea textului dat.

De exemplu, dacă pe bilet apare un text argumentativ, cel mai des folosit la subiectele de limba română, atât orale, cât şi scrise, elevul trebuie să specifice dacă textul este ştiinţific, juridic, dacă aprţine stilului publicistic, memorialistic sau artistic. Dacă textul este unul narativ, candidatul trebuie să observe abundenţa verbelor de mişcare din text. Iar dacă este un text artistic, accentul se pune pe expresiviatea personajelor şi pe ambiguitate. Textul descriptiv abundă de substantive, adjective sau verbe statice.

Examinatorii ţin cont de felul, în care elevul îşi adaptează registrul stilistic la comunicarea cu profesorul, emoţiiile, starea de nervozitate, explicaţiile inutile, care de multe ori duc la greşeli.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri