Live

Autostrada „Unirii”. Iași - Tg.Mureș prin Brașov, variantă agreată de BEI

Data publicării:

Banca Europeană de Investiții (BEI) s-ar opune variantei de autostradă Iași – Tg.Mureș căci aceasta n-ar avea trafic. Varianta aleasă ar fi Bacău – Brașov.

Autostrada Braşov – Bacău (A13) este singura variantă rentabilă de legare a Ardealului de Moldova, potrivit unei analize ce a inclus patru trasee peste Carpaţii Orientali, au spus pentru Economica.net surse oficiale. Potrivit lor, autostrada Târgu Mureş – Iaşi – Ungheni nu ar îndeplini condiţiile pentru obţinerea finanţării europene. Dacă s-ar construi această autostradă, traficul ar fi de doar 3.000 de vehicule medie zilnică anuală, adică un pic mai mult decât cel de pe un drum național secundar.

Studiul menționat de Economica.net ar fi inclus patru trasee, anume Cluj – Bistriţa – Suceava, Târgu Mureş – Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni, Târgu Mureş – Sighişoara – Bacău și Braşov – Bacău.

"Din analiza cost – beneficiu se poate constata că singurul proiect uşor peste limita de rentabilitate este Autostrada Braşov – Bacău", spun sursele Economice care ar cita o analiză a experţilor.

Potrivit lor, varianta Braşov – Bacău se califică pentru fondurile europene, fiind singura care îndeplineşte condiţiile de rentabilitate, cu un coeficient  mai mare de 5%.

Soluția recomandată de BEI pare a fi însă una absurdă. Pentru a ajunge de la Iași la Târgu Mureș, un automobilist ar trebui să o ia mai întâi spre sud, către Bacău și apoi Brașov, pentru a reveni spre nord la Târgu Mureș. Varianta agretaă de BEI (440 kilometri) ar fi mai lungă cu 100 de kilometri decât cea directă, respectiv Iași - Târgu Neamț – Târgu Mureș (318 kilometri).

In plus, grosul cererii de transport vine din nordul țării unde se află mai multe municipii mari precum Iași, Suceava, Botoșani, Târgu Neamț a căror populație este de câteva ori mai mare decât cea a Bacăului, punctul de plecare preferat de către Banca Europeană de Investiții.

Informațiile privind lipsa de rentabilitatre a autostrăzii Târgu Mureș - Iași vin la o zi după ce Comisiile de Transporturi din Parlament au dat aviz pozitiv unei inițiative legislative care impune realizarea autostrăzii Iași - Târgu Mureș.

In luna ianuarie, oficialii BEI au declarat pentru Digi24.ro că atât banca, cât și consultanții acesteia, nu și-au exprimat niciodată opinia privin bancabilitatea sau eligibilitatea autostrăzilor Târgu Mureș - Iași și Bacău - Brașov pentru obținerea finanțărilor necesare construirii oricăreia dintre aceste autostrăzi. Totuși, Economica.net prezintă documente din care rezultă implicarea băncii în proiecte de asistență tehnică privind infrastructura de transport din România.

La nivel de guvern însă, deciziile de construire a unei autostrăzi sau a alteia se iau, aceasta și din punct de vedere legal,  pe baza unor studii de fezabilitate complexe care presupun inclusiv realizarea de foraje geotehnice.

Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Top citite

Digi Sport

Angajata lui Gigi Becali de la FCSB nu s-a mai ferit și a spus totul: ”Era o povară”. Acum vede lucrurile diferit

Descarcă aplicația Digi Sport

Recomandările redacției

Ultimele știri

Citește mai multe

Te-ar putea interesa și

Grindeanu anunță un pas important pentru construcţia unei noi autostrăzi: Alternativa Techirghiol

"Golden Gate de România" are din nou probleme. Pe podul de la Brăila se face a treia asfaltare în doar nouă luni de la inaugurare

VIDEO. CNAIR anunţă că stadiul lucărilor la tronsonul 4 al Drumului Expres Craiova-Piteşti a ajuns la 48%

CNAIR: Drumul expres Brăila-Galați este gata în proporție de 80%. Lucrările ar trebui finalizate până la sfârșitul anului

Partenerii noștri