Cât de adevărată este viața de pe Instagram?
Sunt un miliard de utilizatori activi pe Instagram în întreaga lume și peste două miliarde pe Facebook. Asta înseamnă că mai bine de un sfert din populatia de pe glob este conectată la ce se întâmplă acum pe rețelele de socializare. Nimeni nu ne poate spune, însă, cu exactitate câte dintre aceste conturi sunt reale. Poate vi s-a întâmplat să dați follow cuiva pe care nu-l cunoașteți personal pentru că vă place cum arată, cum se îmbracă și pentru că se pozează întotdeuna în locuri în care și voi ați vrea să ajungeți. Însă, de multe ori, lucrurile nu sunt ceea ce par. În spatele imaginilor perfecte de pe reţelele de socializare se ascund chiar şi roboţi.
Filme pentru adulți pe Facebook-ul unei mănăstiri
O nouă metodă de înșelătorie a apărut pe internet
Trucuri pentru poze reușite în social media
Topul vedetelor cu postări scumpe pe Instagram
Un șofer s-a lăudat pe Facebook că s-a urcat băut la volan
Florin Cîțu se crede Superman
Raluca Turcan răspunde criticilor: Nu sunt ruptă de realitate
Bărbatul care a rănit un polițist a transmis incidentul pe Facebook: „Poliția moare stai să vedeți”
Rețea socială cu creștere explozivă
Miquela are 19 ani și este influcencer. Este urmărită de peste un million de oameni pe Instagram și primește zilnic zeci de mii de like-uri și de comentarii la fotografiile sale. Uneori chiar sute de mii. Puțini dintre cei care o urmăresc știu, însă, că este doar un robot. Un personaj care, în realitate, nu există.
Dezvăluirea a fost făcută chiar de ea, la doi ani după ce și-a lansat contul, când deja avea sute de mii de followers.
Miquela este ceea ce specialiștii numesc un CGI - computer generated image - în traducere, o imagine generată de un computer. Creatorii săi sunt niște programatori din California, care au studiat foarte bine piața înainte de a-i crea contul de Instagram. Fiecare dintre postările sale spune o poveste. Miquela empatizează cu cei care o urmăresc și îi îndeamnă chiar să facă fapte bune, prin exemplul personal, pentru că se implică în diverse campanii umanitare.
Dragoş Stanca, Think Digital România: Apariţia acestor personaje fictive în zona de social media nu se deosebeşte prea mult de oamenii care oricum sunt falşi în social media. Mii şi mii şi sute de mii de followeri vin mai ales pentru un aspect fizic plăcut, pentru o ficţiune pe care oamenii aceştia o vând publicului lor. Ne place să visăm, ne place să credem în ficţiune, în frumos.
Victor Kapra, consultant social media: Cei de pe Instagram şi nu numai vor perfecţiune. Perfecţiunea la un om nu există. În schimb, un robot poate fi perfect 24 de ore din 24.
Dragoş Stanca: Faptul că tu ca adolescent în România urmăreşti o vedetă internaţională sau o fată foarte frumoasă, un băiat foarte deștept şi drăgut pe Instagram nu înseamnă că vei avea vreodată posibilitatea să stai cu el la un suc. Prin urmare care e diferenţa dacă urmăreşti un personaj care nu există şi unul la care nu vei ajunge niciodată?
Monica Jitariuc, consultant comunicare online: În Statele Unite, opt din 10 vedete pe care publicul tânăr le cunosc nu au apărut niciodată la televizor. Sunt oameni din online, sunt noii influenceri, care și-au creat puterea pe baza like-urilor, pe baza comunităţilor. Este o zonă foarte interesantă de care vom mai auzi mult timp de acum înainte.
Blawko, Brenn şi Shudu sunt alţi influenceri digitali urmăriţi de sute de mii de oameni pe Instagram. Cum sunt create aceste personaje? Printr-un software numit DAZ - 3D. Un program folosit chiar şi de cei din industria de gaming. Procesul de realizare a personajului este extrem de meticulos. Uneori poate să dureze chiar şi patru zile. Fiecare trăsătură în parte este aleasă cu mare atenţie. La fel se întâmplă cu machiajul şi cu toate celelalte detalii care ajută un astfel de personaj să pară cât mai real.
Dragoş Stanca, Think Digital România: În acest moment majoritatea pozelor, majoritatea selfie-urilor, majoritatea imaginilor pe care oamenii le pun pe Instagram sunt prelucrate. Există filtre, există diverse programe care te fac mai frumos, mai slab...
Monica Jitariuc, consultant comunicare online: Cred că este parte din trendul asta de redefinire a realităţii pe care reţelele sociale au început-o,unde noi am început să redefinim realitatea.
Victor Kapra, consultant social media: Pe viitor în mod sigur vom convieţui cu roboţii.
Modele internaţionale precum Gigi Hadid sau Kendall Jenner sunt comparate acum cu cele 3D. Se vorbeşte despre posibilitatea ca, în viitor, acestea să nu mai fie nevoite să meargă la şedinţe foto. Chiar şi persoanele reale pot fi reproduse acum în animaţii 3D.
Tot ceea ce se întâmplă acum în mediul online s-a transformat într-o adevărată industrie. Tot mai mulţi tineri vor să fie influenceri şi sunt dispuşi să facă orice pentru asta. În Moscova există inclusiv o companie care le închiriază instagrammerilor avioane private şi maşini de lux pentru a-şi impresiona prietenii pe reţelele de socilizare.
Victor Kapra: Pe Facebook şi pe Instagram ne construim de obicei un ideal de viaţă. Cu toţi ne dorim să zburăm cu un avion privat, să purtăm haine scumpe... acceptăm o anumită falsitate.
Monica Jitariuc: Există foarte multe interese şi foarte mult entuziasm în zona asta şi de aceea au apărut şi foarte multe iniţiative care să sprijine business-ul de influenţă şi business-ul de influenţă e ca orice business de comunicare. Unii se pricep şi îşi fac treaba singuri. Alţii apelează la ajutor specializat.
Dragoş Stanca: În social media vrem să părem mai frumoşi, mai fericiţi, mai deştepti decât poate sunteți.
Monica Jitariuc: Noi avem puterea de a urmări sau nu astfel de oameni. Avem puterea de a contribui la educaţia noilor generaţii astfel încât să ştie să discearnă autenticul de neautentic. Crezi că marile vedete de pe vremuri nu adăugau un pic mai mult artificial pentru a avea mai mult succes. Asta se întâmplă şi azi, doar că azi procesul e foarte transparent. Azi aflăm foarte repede că au închiriat un avion. Azi minciuna are picioare mult mai scurte. Cred că în timp lipsa de autenticitate va duce la dărmarea acestor coloşi de carton, dar cred că publicul este ultimul judecător. Atâta timp cât există cerere va exista şi ofertă şi atâta timp cât există cerere de glam, de viaţă minunată şi de vise până la urmă, cineva trebuie să hrănească publicul larg cu aceste vise, iar noi ca analişti nu trebuie să criticăm, trebuie să analizăm obiectiv şi pragmatic.
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News