Cât de adevărată este viața de pe Instagram?

miquela

Sunt un miliard de utilizatori activi pe Instagram în întreaga lume și peste două miliarde pe Facebook. Asta înseamnă că mai bine de un sfert din populatia de pe glob este conectată la ce se întâmplă acum pe rețelele de socializare. Nimeni nu ne poate spune, însă, cu exactitate câte dintre aceste conturi sunt reale. Poate vi s-a întâmplat să dați follow cuiva pe care nu-l cunoașteți personal pentru că vă place cum arată, cum se îmbracă și pentru că se pozează întotdeuna în locuri în care și voi ați vrea să ajungeți. Însă, de multe ori, lucrurile nu sunt ceea ce par. În spatele imaginilor perfecte de pe reţelele de socializare se ascund chiar şi roboţi.

Miquela are 19 ani și este influcencer. Este urmărită de peste un million de oameni pe Instagram și primește zilnic zeci de mii de like-uri și de comentarii la fotografiile sale. Uneori chiar sute de mii. Puțini dintre cei care o urmăresc știu, însă, că este doar un robot. Un personaj care, în realitate, nu există.

Dezvăluirea a fost făcută chiar de ea, la doi ani după ce și-a lansat contul, când deja avea sute de mii de followers.

Miquela este ceea ce specialiștii numesc un CGI - computer generated image - în traducere, o imagine generată de un computer. Creatorii săi sunt niște programatori din California, care au studiat foarte bine piața înainte de a-i crea contul de Instagram. Fiecare dintre postările sale spune o poveste. Miquela empatizează cu cei care o urmăresc și îi îndeamnă chiar să facă fapte bune, prin exemplul personal, pentru că se implică în diverse campanii umanitare.

Dragoş Stanca, Think Digital România: Apariţia acestor personaje fictive în zona de social media nu se deosebeşte prea mult de oamenii care oricum sunt falşi în social media. Mii şi mii şi sute de mii de followeri vin mai ales pentru un aspect fizic plăcut, pentru o ficţiune pe care oamenii aceştia o vând publicului lor. Ne place să visăm, ne place să credem în ficţiune, în frumos.

Victor Kapra, consultant social media: Cei de pe Instagram şi nu numai vor perfecţiune. Perfecţiunea la un om nu există. În schimb, un robot poate fi perfect 24 de ore din 24.

Dragoş Stanca: Faptul că tu ca adolescent în România urmăreşti o vedetă internaţională sau o fată foarte frumoasă, un băiat foarte deștept şi drăgut pe Instagram nu înseamnă că vei avea vreodată posibilitatea să stai cu el la un suc. Prin urmare care e diferenţa dacă urmăreşti un personaj care nu există şi unul la care nu vei ajunge niciodată?

Monica Jitariuc, consultant comunicare online: În Statele Unite, opt din 10 vedete pe care publicul tânăr le cunosc nu au apărut niciodată la televizor. Sunt oameni din online, sunt noii influenceri, care și-au creat puterea pe baza like-urilor, pe baza comunităţilor. Este o zonă foarte interesantă de care vom mai auzi mult timp de acum înainte.

Blawko, Brenn şi Shudu sunt alţi influenceri digitali urmăriţi de sute de mii de oameni pe Instagram. Cum sunt create aceste personaje? Printr-un software numit DAZ - 3D. Un program folosit chiar şi de cei din industria de gaming. Procesul de realizare a personajului este extrem de meticulos. Uneori poate să dureze chiar şi patru zile. Fiecare trăsătură în parte este aleasă cu mare atenţie. La fel se întâmplă cu machiajul şi cu toate celelalte detalii care ajută un astfel de personaj să pară cât mai real.

Dragoş Stanca, Think Digital România: În acest moment majoritatea pozelor, majoritatea selfie-urilor, majoritatea imaginilor pe care oamenii le pun pe Instagram sunt prelucrate. Există filtre, există diverse programe care te fac mai frumos, mai slab...

Monica Jitariuc, consultant comunicare online: Cred că este parte din trendul asta de redefinire a realităţii pe care reţelele sociale au început-o,unde noi am început să redefinim realitatea.

Victor Kapra, consultant social media: Pe viitor în mod sigur vom convieţui cu roboţii.

Modele internaţionale precum Gigi Hadid sau Kendall Jenner sunt comparate acum cu cele 3D. Se vorbeşte despre posibilitatea ca, în viitor, acestea să nu mai fie nevoite să meargă la şedinţe foto. Chiar şi persoanele reale pot fi reproduse acum în animaţii 3D.

Tot ceea ce se întâmplă acum în mediul online s-a transformat într-o adevărată industrie. Tot mai mulţi tineri vor să fie influenceri şi sunt dispuşi să facă orice pentru asta. În Moscova există inclusiv o companie care le închiriază instagrammerilor avioane private şi maşini de lux pentru a-şi impresiona prietenii pe reţelele de socilizare.

Victor Kapra: Pe Facebook şi pe Instagram ne construim de obicei un ideal de viaţă. Cu toţi ne dorim să zburăm cu un avion privat, să purtăm haine scumpe... acceptăm o anumită falsitate.

Monica Jitariuc: Există foarte multe interese şi foarte mult entuziasm în zona asta şi de aceea au apărut şi foarte multe iniţiative care să sprijine business-ul de influenţă şi business-ul de influenţă e ca orice business de comunicare. Unii se pricep şi îşi fac treaba singuri. Alţii apelează la ajutor specializat.

Dragoş Stanca: În social media vrem să părem mai frumoşi, mai fericiţi, mai deştepti decât poate sunteți.

Monica Jitariuc: Noi avem puterea de a urmări sau nu astfel de oameni. Avem puterea de a contribui la educaţia noilor generaţii astfel încât să ştie să discearnă autenticul de neautentic. Crezi că marile vedete de pe vremuri nu adăugau un pic mai mult artificial pentru a avea mai mult succes. Asta se întâmplă şi azi, doar că azi procesul e foarte transparent. Azi aflăm foarte repede că au închiriat un avion. Azi minciuna are picioare mult mai scurte. Cred că în timp lipsa de autenticitate va duce la dărmarea acestor coloşi de carton, dar cred că publicul este ultimul judecător. Atâta timp cât există cerere va exista şi ofertă şi atâta timp cât există cerere de glam, de viaţă minunată şi de vise până la urmă, cineva trebuie să hrănească publicul larg cu aceste vise, iar noi ca analişti nu trebuie să criticăm, trebuie să analizăm obiectiv şi pragmatic.

 

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica de confidenţialitate