Cum va fi noua normă de poluare Euro 7 pentru mașini

Adam Gheorghe Data publicării:
Normele euro 7
Sursa: profimedia.ro

Parlamentul European și Consiliul European au ajuns săptămâna aceasta la un acord provizoriu privind noile norme Euro 7 de reducere a emisiilor generate de transportul rutier pentru autoturisme, camionete, autobuze, camioane și remorci.

Se are în vedere reducerea emisiilor de gaze de eșapament pentru autobuze și camioane, iar ca noutate, se prevede limitarea emisiilor de particule provenite de la pneuri și frâne și creșterea durabilității bateriilor pentru autovehiculele cu motoare electrice.

Per total, noul standard de emisii Euro 7 se va menține, cel puțin pentru autoturisme și camionete, la nivelul Euro 6. Chiar și așa, noile prevederi ar urma să între în vigoare cel mai devreme în 2030 pentru autoturisme, respectiv 2031 pentru autobuze și camioane.

Potrivit celor două instituții, regulamentul privind omologarea de tip de emisii și supravegherea pieței autovehiculelor (Euro 7) vizează sprijinirea tranziției către o mobilitate curată și menținerea prețurilor vehiculelor private și comerciale la prețuri accesibile pentru cetățeni și întreprinderi. Vehiculele trebuie să respecte noile standarde pentru mai mult timp, pe întreaga durată de utilizare.

Limitele actualizate pentru anumite emisii

Pentru autoturisme și camionete, negociatorii au convenit să mențină condițiile actuale de emisii de gaze de eșapament măsurate la nivelul Euro 6. La cererea Parlamentului, numărul de particule de evacuare va fi măsurat la nivelul PN10, în loc de PN23, incluzând astfel particule mai mici.

Pentru autobuze și camioane, textul convenit include limite mai stricte pentru emisiile de gaze de eșapament măsurate în laboratoare (de exemplu, limita NOx de 200 mg/kWh) și în condiții reale de conducere (limita NOx de 260 mg/kWh), menținând în același timp condițiile actuale Euro 6.

Regulamentul stabileşte și limitele emisiilor de particule de frână (PM10) pentru autoturisme şi camionete:

3mg/km pentru vehiculele pur electrice;
7mg/km pentru majoritatea motoarelor cu combustie internă (ICE) şi vehicule hibride electrice și cu pile de combustie;
11 mg/km pentru camionete cu ICE mari.
De asemenea, se introduc cerințe minime de performanță pentru durabilitatea bateriilor:

în cazul mașinilor electrice și hibride: 80% de la începutul duratei de utilizare la cinci ani sau 100.000 km, respectiv 72% până la opt ani de utilizare sau 160.000 km;
camionete: 75% de la începutul duratei de utilizare până la cinci ani sau 100.000 km, respectiv 67% până la opt ani sau 160.000 km.
O mai bună informare a consumatorilor

Textul documentului privind Euro 7 prevede prevede emiterea unui Pașaport de mediu pentru vehicule, care urmează să fie emis pentru fiecare vehicul și care să conțină informații privind performanța sa de mediu la momentul înmatriculării:

limitele emisiilor poluante,
emisiile de CO2,
consumul de combustibil și energie electrică, autonomia electrică,
durabilitatea bateriei.
Utilizatorii vehiculelor vor avea, de asemenea, acces la informații actualizate privind consumul de combustibil, starea bateriilor, emisiile poluante și alte informații relevante generate de sistemele și monitoarele de la bord. În plus, producătorii de automobile trebuie să își proiecteze vehiculele astfel încât să prevină manipularea sistemelor de control al emisiilor prin digitalizarea monitorizării automobilelor.

Ce urmează?

Parlamentul European și Consiliul European trebuie să aprobe în mod oficial acordul înainte de a putea intra în vigoare. Regulamentul se va aplica la 30 de luni de la intrarea sa în vigoare pentru autoturisme și camionete și la 48 de luni pentru autobuze, camioane și remorci.

Drept urmare, pentru vehiculele construite de producători de volume mici, se va aplica cel mai devreme de la 1 iulie 2030 pentru autoturisme și camionete, respectiv de la 1 iulie 2031 pentru autobuze și camioane.