Atacurile din Marea Roșie au scăzut cu 42% tranzitul de mărfuri. Întârzieri în livrările de mărfuri şi risc pronunțat de inflaţie

Redacția Digi Economic Data publicării: Data actualizării:
canalul suez marea rosie
sursa: shutterstock.com/

Problemele prelungite de pe rutele comerciale majore întrerup fluxul din lanţurile globale de aprovizionare, fapt ce atrage după sine creşterea costurilor, întârzieri în livrările de mărfuri şi un risc pronunțat de inflaţie, avertizează experții ONU.

Volumul comerţului care trece prin Canalul Suez, ce suferă de pe urma atacurilor rebelilor houthi yemeniţi în Marea Roşie, a scăzut cu 42% în ultimele două luni, potrivit ONU, îngrijorată de repercusiunile asupra întregului comerţ mondial, transmite Agerpres.

"Suntem foarte îngrijoraţi de atacurile asupra transportului maritim din Marea Roşie (...) care exacerbează perturbările comerciale legate de geopolitică şi schimbările climatice", a declarat joi, într-o conferinţă de presă, Jan Hoffmann, un responsabil al organului ONU responsabil pentru comerţ şi dezvoltare (UNCTAD).

Potrivit UNCTAD, din cauza atacurilor houthi care i-au împins pe armatori să suspende tranzitul prin Marea Roşie şi să ocolească Africa, volumul comerţului prin Canalul Suez a scăzut cu 42% în ultimele două luni.

Tranzitul săptămânal al navelor portcontainer a scăzut cu 67% faţă de anul anterior.

"Deoarece cele mai mari nave portcontainer sunt în principal cele care nu mai folosesc Canalul Suez, scăderea cantităţii de containere este şi mai mare", a menţionat Hoffman.

Tranzitul petrolierelor a scăzut cu 18%, cel al cargourilor cu mărfuri vrac (cereale, cărbune etc.) cu 6%, iar transportul de gaze este oprit.

Din luna noiembrie, rebelii yemeniţi houthi au declarat că vizează nave din Marea Roşie şi Golful Aden care au legătură cu Israelul în semn de "solidaritate" cu palestinienii din Fâşia Gaza.

Perturbarea comerţului în Marea Roşie este cu atât mai îngrijorătoare cu cât "peste 80%" din comerţul global cu mărfuri se desfăşoară pe mare şi "alte rute importante sunt deja sub tensiune", a subliniat expertul UNCTAD.