Mersul cu trenul și cu bicicleta vor deveni pilonii mobilității în UE. Ce au decis miniștrii Transporturilor din statele membre

Adam Gheorghe Data publicării: Data actualizării:
bicicleta ue
sursa: DigiEconomic

Sectorul transporturilor este responsabil pentru un sfert din emisiile de gaze cu efect de seră din UE, spun autoritățile de la Bruxelles. Acestea subliniază că obiectivul principal al Europei, prevăzut în Legea europeană a climei și în Acordurile de la Paris, este să devină primul continent neutru din punct de vedere climatic până în 2050. Pentru aceasta, statele membre trebuie să încurajeze puternic transporturile de călători și de mărfuri în UE, precum și mersul cu bicicleta.

Aceste obiective s-au aflat în centrul recentei reuniuni informale a miniștrilor europeni ai transporturilor, organizată de președinția belgiană a Consiliului Uniunii Europene. La sfârșitul reuniunii dedicate mobilității active, conexiunilor feroviare și rezilienței infrastructurilor de transport, președinția belgiană a prezentat o declarație de la Bruxelles, care stabilește orientări clare, dar și ambițioase, pentru următoarea legislatură europeană.

Ministrul federal al mobilității din Belgia a atras atenția că este necesară o reducere cu 90% a emisiilor generate de transporturi până în 2050. Obiectivul este pe cât de ambițios, pe atât de greu de realizat. Transporturile reprezintă singurul sector al economiei UE și europene ale cărui emisii au continuat să crească în ultimii 30 de ani. Poluarea e tot mai mare, în ciuda tuturor eforturilor depuse în ultimele decenii pentru a îmbunătăți performanța vehiculelor și a combustibilului, precum și extinderea pe scară largă a folosirii autovehiculelor electrice.

Oficialul belgian spune că UE trebuie să încurajeze și să sprijine cele mai ecologice moduri de transport, deoarece acestea reprezintă pilonii esențiali pentru reducerea amprentei de carbon a transporturilor.

Pentru călătoriile de scurtă durată, ar trebui dezvoltată mobilitatea activă – în special cu bicicleta – iar pentru călătoriile mai lungi sau transportul de mărfuri, calea ferată ar trebui să devină sistemul de bază al mobilității în Europa.

Reuniunea informală a miniștrilor transporturilor din 3 și 4 aprilie, care a reunit toți miniștrii europeni ai transporturilor, a fost precedată de o reuniune la nivel înalt privind transportul feroviar la 2 aprilie și a avut ca rezultat Declarația de la Bruxelles privind mobilitatea viitorului.
Prin această declarație, miniștrii Transporturilor recomandă statelor membre UE să ia o serie măsuri în cursul următoarei legislaturi.

Transportul feroviar - coloana vertebrală a mobilității europene

Ministrii Transporturilor au în vedere transformarea transferului modal către transportul feroviar într-un obiectiv central al politicii europene de mobilitate. Trebuie stabilite obiective obligatorii pentru sporirea ponderii modale a transportului feroviar de-a lungul coridoarelor transeuropene de transport, iar statele membre ar trebui să raporteze periodic stadiul de realizare a acestor obiective.

De asemenea, este necesar un plan general la nivelul UE pentru a spori oferta de servicii feroviare pentru mărfuri și călători.

Este necesar un nou cadru legal care să asigure că un călător poate compara, rezerva și plăti cu ușurință călătoria cu trenul, inclusiv prin mai multe state europene, fiind în același timp asigurat de continuitatea călătoriei sale, indiferent dacă sunt implicate una sau mai multe companii feroviare.

Ar fi necesară și elaborarea unei strategii specifice pentru serviciile de transport de călători cu trenul de noapte, inclusiv tarife reduse, pentru a oferi o alternativă viabilă la zborurile pe distanțe scurte și medii în Europa.

Prin declarația comună s-au mai stabilit și alte obiective:

  1. Transformarea dezvoltării transportului feroviar de marfă într-o prioritate pentru piața internă a UE, pentru sporirea volumelor de transport până în 2030, respectiv 2050, pentru a dubla, în final, volumul mărfurilor transportate pe calea ferată.
  2. Aplicarea principiului „poluatorul plătește”, pentru a asigura o concurență loială: prețul fiecărui mod de transport trebuie să reflecte toate costurile suportate, inclusiv poluarea, emisiile de CO2.
  3. Creșterea cuantumului finanțării europene oferite pentru transportul feroviar, utilizând toate instrumentele de finanțare disponibile.

Să reînvățăm mersul pe bicicletă și pe jos

Miniștrii Transporturilor au relevat și importanța deplasărilor cu bicicleta, subliniind în declarația comună că fiecare cetățean este un pieton, iar deplasarea cu bicicleta și mobilitatea pietonală trebuie tratate ca moduri de transport de sine stătătoare de către UE.

Drept urmare, statele membre trebuie să își mărească în mod semnificativ infrastructura pentru biciclete, pentru a le permite cetățenilor să se deplaseze în siguranță și în mod eficient la locurile lor de muncă și de studiu sau în scopuri recreative.

Finanțarea infrastructurii pentru biciclete ar trebui să fie acoperită de programele de finanțare existente ale UE.

UE trebuie să își dezvolte și să își protejeze sectorul industrial pentru producția, întreținerea și repararea bicicletelor împotriva concurenței neloiale din partea producătorilor din țări terțe. De exemplu, ar trebui dezvoltat rapid un produs cu eticheta „Made in Europe”.

Pentru a îmbunătăți sustenabilitatea, calitatea vieții și siguranța rutieră în zonele urbane, UE va contribui la dezvoltarea logisticii bicicletelor și, prin urmare, la crearea de locuri de muncă care nu pot fi relocate.

În plus, miniștrii Transporturilor au menționat în declarația comună că, pentru a sprijini politica privind ciclismul în Europa, ar trebui dedicat acestui domeniu un departament specific în cadrul Comisiei.