Reconstrucția podului din Baltimore va dura ani. Nota de plată uriașă pune presiune pe guvernul american

Alexandru Gologan Data publicării: Data actualizării:
Francis Scott Key Bridge in US collapses after cargo ship collision
sursa: profimediaimages.ro/

Accidentul produs în urmă cu două zile în Baltimore a lăsat o comunitate izolată după ce nava cargo „Dali” a pierdut controlul și a intrat într-un stâlp de susținere al podului Francis Scott Key. Costul reconstrucției pune presiune pe guvernul american, însă problema reală care apasă pe umerii autorităților este închiderea comerțului într-unul ditre cele mai mari porturi din SUA.

Podul Francis Scott Key a fost deschis în 1977 după cinci ani de lucrări, a costat 60.3 milioane de dolari, echivalentul a 316 milioane de dolari astăzi și era responsabil pentru tranzitul a peste 30.000 de vehicule zilnic.

Odată cu prăbușirea sa în râul Patapsco din cauza accidentului provocat de cargobotul „Dali”, aproximativ 50.000 de locuri de muncă de care depinde activitatea portului Baltimore sunt în pericol. Perioada de inactivitate cât va dura curățarea zonei pentru redeschiderea traficului maritim afectează comerțul SUA.

„Logistica și transportul se vor muta temporar într-un alt port din SUA. Cu toate acestea, dacă portul Baltimore ar fi închis doar pentru 30 de zile, statul ar urma să piardă aproximativ un miliard de dolari din valoarea totală a bunurilor și serviciilor tranzitate”, susțin analiștii de la Freigtht Waves.

Baltimore este al nouălea port ca mărime din Statele Unite, iar 70% din marfa importată este compusă din automobile și utilaje de construcții/agricole. Totodată, aproximativ 20% din exporturile de cărbune ale țării trec prin acest port. În total, un record de 11.7 milioane de tone de mărfuri au fost operate anul trecut și au generat un venit de aproape 3.3 miliarde de dolari. Peste 50 de transportatori efectuează aproape 1.800 de escale anuale în port, relatează Associated Press.

Biden promite, Congresul nu consimte

Imediat după producerea accidentului, președintele Joe Biden a dat asigurări că podul va fi reconstruit, dar nu a oferit și un termen.

„Intenția mea este ca guvernul federal să plătească pentru întregul cost al reconstrucției acestui pod. Și mă aștept ca Congresul să-mi susțină efortul. Portul Baltimore este unul dintre cele mai mari centre maritime ale națiunii. Anul trecut a gestionat o cantitate record de mărfuri. Aproximativ 850.000 de automobile trec prin acel port în fiecare an și îl vom pune în funcțiune cât mai curând posibil”, a declarat Biden pentru USA Today.

După unele estimări, costul reconstrucției ar putea fi oriunde între 350 de milioane și 2 miliarde de dolari, iar ca durată între patru și zece ani. Experții sugerează că transportul naval va fi reluat peste trei luni după ce structura prăbușită va fi scoasă din apă.

Deși majoritatea politicienilor din Congres s-au arătat în favoarea refacerii podului, accelerarea finanțării pentru situații de urgență este o chestiune de durată.

„Președintele a spus foarte clar că fiecare instrument al guvernului federal trebuie pus la dispoziția guvernatorului Wes Moore, deoarece statul Maryland conduce lucrările la pod și port. Trebuie să ne asigurăm că nu există bariere administrative care să fie un obstacol în calea finanțării. Avem aproximativ 950 de milioane de dolari blocați într-un fond de urgență, așteptăm aprobarea Congresului pentru alocare. Reconstrucția nu va fi rapidă, ușoară sau ieftină”, a declarat secretarul pentru Transporturi, Pete Buttigieg.

Încă nu se știe dacă operatorul vaporului va plăti daune pentru pagubele produse. O anchetă care investighează cauzele producerii accidentului este în curs. Nava care a prăbușit podul a mai fost implicată într-un incident din 2016 în portul Anvers, potrivit Digi24.

Filmul complet al dezastrului:

Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media