Cei doi piloni ai reformei economice din Franța

Data publicării:
EU Leaders Meet Before G20 Summit
FOTO: Sean Gallup/Getty Images

Guvernul francez a anunțat recent liniile directoare pentru un nou cod al muncii, prima reformă majoră de stimulare a economiei prin acordarea unei flexibilități sporite companiilor de a se adapta la piață. Urmează reorganizarea statului francez, cea de-a doua reformă majoră dorită de cabinetul președintelui Emmanuel Macron.

EU Leaders Meet Before G20 Summit
BERLIN, GERMANY - JUNE 29: French President Emmanuel Macron and other EU leaders speak to the media following a meeting of European Union leaders at the Chancellery on June 29, 2017 in Berlin, Germany. The leaders are meeting head of the upcoming G20 summit in Hamburg. (Photo by Sean Gallup/Getty Images)

de Benedicte Berner, Philippe Aghion

Modificările codului muncii au patru obiective. În primul rând, negocierea directă între angajați și angajatori în companiile mici și mijlocii (reprezentând 55% din totalul forței de muncă) vor fi facilitate prin permisiunea acordată companiilor de a negocia cu reprezentanți aleși ai lucrătorilor care nu au fost mandatați de sindicate. În al doilea rând, dialogul social din cadrul firmelor mai mari va fi simplificat prin contopirea diferitelor comitete ale lucrătorilor (de igienă, sănătate, protecția muncii etc.) într-un organism unic. În al treilea rând, negocierile colective privitoare la salarii și angajări vor fi descentralizate de la nivel național către nivelul sectorial sau de companie. În ultimul rând, procedurile de concediere se vor simplifica și vor deveni mai predictibile, grație introducerii unor limite superioare și inferioare pentru plățile compensatorii.

Reforma codului muncii va fi urmată curând de reforme ale asigurărilor pentru șomaj și ale sistemelor de formare profesională.  Asigurările pentru șomaj vor fi preluate de guvern de la sindicate pentru a fi extinse la toate categoriile de lucrători, inclusiv la cei independenți și la cei care și-au dat demisia pentru a-și căuta un nou loc de muncă. Costul reformei sistemului asigurărilor pentru șomaj este estimat la 3-5 miliarde de Euro, sumă care s-ar putea dovedi dificil de finanțat în bugetul pe 2018 care prevede tăieri de cheltuieli în valoare de 20 de miliarde de Euro.

Luată în ansamblu, reforma pieței muncii are în intenție să reconcilieze o mai mare flexibilitate pentru firme de a angaja și concedia lucrătorii (lucru de care este nevoie într-o economie în care creșterea se bazează pe inovație și distrugere creativă) cu o îmbunătățire a protecției financiare și a formării profesionale a șomerilor. Piața muncii din Franța suferă în acest moment de o uriașă discrepanță între lucrătorii calificați ce au contracte de muncă pe termen lung și cei necalificați care oscilează constant între șomaj și joburi pe termen scurt. Reforma guvernului este destinată să micșoreze această discrepanță prin creșterea mobilității sociale.

Al doilea pilon al programului economic al lui Macron, reforma statului, are două componente majore: o modernizare a politicii fiscale și o reorganizare a sistemului de cheltuieli publice. Și aici reforma vrea să rezolve două vechi probleme.

În primul rând, veniturile de capital sunt taxate prea mult în Franța față de celelalte țări dezvoltate, ceea ce descurajează inovația și spiritul antreprenorial. În al doilea rând, banii publici nu sunt investiți într-un mod eficient și care să stimuleze creșterea. În al treilea rând, Franța suferă de pe urma multitudinii de niveluri administrative care generează ineficiență și redundanțe în furnizarea serviciilor publice. Și, în ultimul rând, Franța rămâne o țară extrem de corporatistă, cu o multitudine de sisteme de pensii, asigurări de sănătate și subvenții pentru familii. Într-o economie bazată pe inovație, în care schimbarea repetată a locului de muncă sau chiar a sectorului este foarte probabilă pe parcursul vieții indivizilor, acest hățiș birocratic devine o sursă de risc și ineficiență.

În domeniul fiscal, Macron a făcut două mișcări importante. Prima, în domeniul veniturilor, privește taxarea unică a veniturilor de capital cu 30%; anterior, capitalul era taxat mai mult decât munca. Cea de a doua se referă la eliminarea taxei pe avere pentru bunurile ne-imobiliare, o mișcare pentru încurajarea antreprenorilor și inovatorilor.

Guvernul nu s-a decis deocamdată cu privire la modul precis de acțiune în domeniul cheltuielilor publice, deși Macron și echipa sa analizează reformele introduse de Canada și Suedia în anii 90. În special, guvernul ar putea decide să reducă numărul funcționarilor publici prin eliminarea unor niveluri administrative de guvernare regională și locală și prin delegarea unor sarcini administrative către agenții autonome. În plus, guvernul ar putea să comaseze toate tipurile de pensii într-un sigur sistem (așa cum ar trebui și în domeniile asigurărilor sociale, de sănătate și al subvențiilor pentru familii). Aceasta îi va permite guvernului să investească în educație, asigurări pentru șomaj sau inovație și ar respecta în același timp angajamentele bugetare europene.

După deceniile în care Franța a cunoscut o creștere economică scăzută, șomaj ridicat și instituții corporatiste rigide care au blocat orice tentativă de reformă, a apărut o nouă speranță de schimbare. Deciziile luate anul viitor ne vor arăta dacă aceste speranțe vor fi îndeplinite.   

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate