Sari la conținut

Mai multe medicamente decât oameni

S-a spus de multe ori că România e o ţară bolnavă. Rostită trist, blazat şi înţelept, constatarea a vizat în primul rând maladiile pentru care nu te duci la medic. De la suspicionită la duplicitoză şi de la logoree la caprovecinită (termenul e al lui Dan C. Mihăilescu, pe care îl evoc cu preţuire), catalogul de beteşuguri ale gândului şi vorbei s-a îmbogăţit de la an la an şi de la deceniu la deceniu. Mistici de coafor şi înţelepţi de cârciumă au preluat tema României bolnave şi, de la caz la caz, şi-au căinat ţara, au râs de ea sau au tratat-o cu dispreţ. Au făcut-o de cele mai multe ori la televizor, prin emisiuni moderate discutabil, în tirade ale delirului agramat sau în izbucniri viforoase. Şi, desigur, au avut grijă să se scoată feciorelnic din cauză. De vină pentru bolile României au fost întotdeauna ceilalţi şi niciodată ei.

medicamente 2 - GettyImages - 24 august 15

Foto: Gulliver/GettyImages

Însă dacă se întâmplă să te uiţi la televizor când nu sunt emisiuni, adică în pauzele publicitare, descoperi că sensul figurat al bolilor româneşti păleşte în faţa sensului propriu. România chiar e bolnavă. Sau dacă nu ea, în orice caz locuitorii ei. De ce? Fiindcă majoritatea reclamelor TV sunt la medicamente. E limpede, în aceste condiţii, că publicitatea românească traversează deceniile de după 1990 cu schimbări de cotitură care nu te pot lăsa indiferent. Bascularea se dovedeşte violentă şi totală. Dacă primele două decenii de libertate ideologică şi mediatică au privilegiat reclamele la produse care îţi făceau mai mult bine decât rău, ultimul deceniu e martorul unei veritabile cruciade medical-farmaceutice. Înainte erai invitat să te îmbolnăveşti, acum eşti somat să te faci bine. Înainte ploua cu reclame la ţigări şi ningea cu reclame la băutură, acum pe ecrane se declanşează avalanşe de pilule, seruri, capsule şi supozitoare. Cuvântul de ordine din perioada 1992-2000 părea să fie „deteriorarea”, fie ea tabagică sau etilică. Erai îmbiat să te duci la magazin şi să cumperi baxuri de ţigări şi lăzi de vodcă. Vedetele carpatine ale zilei savurau păhărele de coniac pe terasa unui hotel din Grecia sau sorbeau zdravăn dintr-o sticlă de bere brumată. Cot la cot cu ele, staruri cu profil de Hollywood pufăiau ostăşeşte din tot felul de ţigări şi se uitau complice în cameră. Acum lumea întreagă nu mai e o scenă, ca la Shakespeare, ci o farmacie, iar cei care-i calcă pragul primesc pliante, halate şi zâmbete aseptice. Ca o curiozitate televizuală, kitschul farmaceutic n-a atins apogeul într-o reclamă la un medicament, ci într-un material dedicat unei farmacii. Şi pentru ca melasa să fie atotînecătoare, farmacia e „a inimii”, iar invitaţia la viaţă sănătoasă o formulează doi actori în vârstă, dintre care unul are probleme serioase de sănătate.

Dincolo de frecvenţa asasină a reclamelor TV la medicamente, care se explică în principal prin găleţile de bani plătite de companiile farmaceutice, mai trebuie subliniate câteva lucruri. Unul ţine de sonoritatea vag neplăcută sau derutantă a unor medicamente. E de sperat, de pildă, că nu se aşază nimeni la masă când la televizor rulează o reclamă la fluimucil sau mucosolvan. Pe de altă parte, reclamele la prostamol şi prostenal (ambele difuzate agresiv până la nevroză) nu te trimit cu gândul doar la prostată, ci şi la „prostovan” şi „prostănac”. În fine, „spersalerg” n-are nicio legătură cu enunţul „Sper s-alerg”, fiind doar un medicament prin care se încearcă vindecarea conjunctivitei. În masa informă de reclame la pastile şi supozitoare, una dintre rarele probe de inteligenţă vine de la „hemoroeasy”, care fructifică spiritual coincidenţa de pronunţie cu „hemoroizii” şi provoacă zâmbete prin falsul dezacord „hemoroeasy face bine”.

Un alt lucru care merită remarcat este informaţia precară care însoţeşte diverse reclame, printre care şi dubletul prostamol-prostenal. Un om neavizat şi care nu consultă surse de specialitate le poate lua după ureche, aşteptând aceleaşi efecte. În realitate, unul este un medicament, iar celălalt este un simplu supliment nutritiv, care vine însoţit de promisiuni de ameliorare substanţială a vieţii sexuale şi care, folosit lăutăreşte, poate produce efecte neplăcute, dacă nu grave de-a binelea.

Mai trebuie spus că, în unele cazuri, inteligenţa creatoare a celor care produc reclamele pe care le vedem zi de zi intră pur şi simplu în impas. E momentul când apar formulările şcolăresc-stupide din categoria „Nurofen răceală şi gripă – vindecă gripa şi răceala”. Însă indiferent de apetitul pentru inovaţie şi originalitate al creatorilor de conţinut publicitar, impresia generală este că reclamele la medicamente pe care le difuzează posturile TV au o frecvenţă de-a dreptul abuzivă. Nu va trece mult până când vor fi mai multe medicamente decât oameni în România. Şi singurul lucru pe care ţi-l vei mai putea şopti după ce vei supravieţui rafalelor de flacoane, folii şi pilule va fi „spersalerg”. Pardon. Sper s-alerg.

Etichete: medicamente , radu paraschivescu , publicitate , televiziune , reclame tv , pastile in reclame , reclame cu medicamente , paraschivenia saptamanii

Pe aceeași temă

Kanal şi kanalizare

Pe 4 august 2018, o alcătuire umană definită prin iniţialele G.S., în spatele cărora unii l-ar putea bănui pe George...

Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale