UNESCO cere ca telefoanele inteligente să fie interzise în școli în toată lumea

Data actualizării: Data publicării:
elevi folosesc telefoanele mobile la școală
Franța a interzis în 2018 telefoanele mobile în școli, iar Olanda urmează să adopte măsuri asemănătoare începând din 2024. Foto: Profimedia Images

Smartphone-urile ar trebui interzise în școli pentru a elimina o sursă importantă de întreruperi în timpul cursurilor, pentru a îmbunătăți procesul de învățare și pentru a-i proteja pe copii de hărțuire în mediul online, potrivit unui raport ONU citat de The Guardian.

Unesco, agenția ONU pentru educație, știință și cultură, a spus că există dovezi care demonstrează că folosirea excesivă a telefoanelor mobile contribuie la o performanță școlară redusă și că timpul îndelungat petrecut în fața ecranului are un efect negativ asupra stabilității emoționale a copiilor.

Recomandarea privind interzicerea folosirii smartphone-urilor în școli trimite un mesaj clar despre faptul că tehnologia digitală în ansamblul ei, inclusiv inteligența artificială, ar trebui să fie mereu subordonată unei „viziuni centrate pe om” în educație și nu ar trebui niciodată să înlocuiască interacțiunea față în față cu profesorii, potrivit UNESCO.

„Nu orice schimbare înseamnă progres. Doar pentru că ceva poate fi realizat nu înseamnă și că ar trebui făcut”, se specifică în raportul ONU.

Unesco le cere politicienilor ca, într-o lume în care o parte tot mai mare a educației se mută în mediul online, să nu neglijeze „dimensiunea socială” a educației unde elevii învață în prezența fizică a profesorilor.

„Cei care promovează o individualizare tot mai mare s-ar putea să nu înțeleagă ce înseamnă educația”, se menționează în raport.

„Interacțiunile online nu sunt un substitut pentru interacțiunea umană”

„Revoluția digitală are un potențial incomensurabil, dar, la fel cum au fost emise avertizări despre cum ar trebui reglementate în societate, o atenție asemănătoare ar trebui acordată felului în care este folosită în educație”, a spus directorul general al Unesco, Audrey Azoulay. „Interacțiunile online nu sunt un substitut pentru interacțiunea umană.”

Cu toate că tehnologia ar putea deschide oportunități de studiu pentru milioane de oameni, beneficiile sunt răspândite inegal, o mare parte din populația țărilor mai sărace neputând practic să le acceseze. Infrastructura educației digitale este scumpă, iar consecințele pentru mediu sunt deseori subestimate.

Există foarte puține studii serioase care să demonstreze că tehnologia digitală aduce beneficii reale în educație, potrivit raportului Global Education Monitor al Unesco pentru anul 2023.

O mare parte din studiile efectuate în acest domeniu sunt finanțate de companii private care încearcă să își vândă produsele educaționale. Influența pe care aceste firme o au asupra legilor educației la nivel mondial provoacă „îngrijorări”, potrivit raportului.

China, prezentată ca exemplu pozitiv

Unesco a dat ca exemplu pozitiv China, care a impus limite legate de folosirea aparatelor digitale ca instrumente de predare, limitând utilizarea lor la 30% din timpul alocat studiilor, studenții fiind îndemnați să facă pauze de ecran în mod regulat.

Raportul menționează efectul pozitiv pe care cursurile online l-au avut în timpul pandemiei de Covid-19, dar precizează că milioane de elevi din regiuni defavorizate nu au putut beneficia de pe urma lor din cauză că nu au acces la internet.

Unesco estimează că una din șase țări la nivel mondial a interzis telefoanele inteligente în școli, prin lege sau îndrumare. Printre acestea se numără și Franța, care le-a interzis în 2018, și Olanda, care va introduce restricții începând din 2024.

„Studenții trebuie să se poată concentra și au nevoie să li se ofere oportunitatea de a studia cum trebuie”, a spus ministrul educație din Olanda, Robert Dijkgraaf. „Telefoanele mobile distrag atenția, arată cercetările științifice. Trebuie să îi protejăm pe studenți de asta.”

Cum abordează Marea Britanie problema telefoanelor în școli

În Marea Britanie, fostul secretar pentru educație, Gavin Williamson, a cerut în 2021 interzicerea telefoanelor mobile în școli – o inițiativă ce făcea parte din eforturile autorităților de a combate problemele de disciplină ale elevilor. Sindicatele din învățământ au refuzat, însă, precizând că există politici în vigoare de ani de zile privind folosirea telefoanelor inteligente în școli.

În liceele britanice, directorii de școală decid cum să abordeze problema, dar de obicei telefoanele mobile trebuie să rămână închise și să nu fie ținute la vedere cât timp elevii sunt la școală, acestea putând fi folosite în clasă doar cu permisiunea profesorului. Încălcarea regulilor poate duce la confiscarea telefonului sau a altor aparate digitale și la sancțiuni precum detenția.

„Interzicerea telefoanelor mobile cu totul din incinta școlii ar provoca niște îngrijorări practice, spre exemplu pentru părinții care doresc să își contacteze copii când aceștia călătoresc între școală și casă”, a spus Geoff Barton, secretar general al Asociației Liderilor de Școli și Colegii din Marea Britanie. „Unii elevi folosesc telefoanele și ca metode de plată pentru transportul public.”

„În fapt, folosirea pe scară largă a telefoanelor inteligente este o problemă de societate, iar problemele care rezultă din asta apar cel mai des dincolo de poarta școlii”, a mai spus Barton.

Editor : Raul Nețoiu

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri