Porturile la Dunăre, între ruină şi faliment. Descentralizarea nu este văzută de toţi drept o soluţie viabilă

Data publicării:
24386105-1

Altadată, în porturile de la Dunăre erau descărcate milioane de tone de mărfuri. Acum lucrurile s-au schimbat. La Cernavodă, de exemplu, se descarcă în special produse metalurgice, dar şi cereale. Cantitatea medie anuală pentru cele două tipuri de mărfuri depăşeşte cu puţin 340.000 de tone, adica nici măcar un sfert din mărfurile descărcate în portul Constanţa.

Multe alte porturi se luptă să supravieţuiască. Potrivit preşedintelui CJ Dolj, Ion Prioteasa, Bechetul este într-o situaţie absolut specială. După ce s-a deschis podul de la Calafat a pierdut 80% din traficul care mergea cu bacul spre Oreahovo.

Pentru revitalizarea porturilor, Liviu Dragnea propune trecerea acestora de la Ministerul Transporturilor în grija autorităţilor locale. 25 de porturi la Dunăre şi 6 puncte de lucru ar putea avea această soartă. Aproape jumătate din ele vor ajunge pe mâna autorităţilor locale din Mehedinţi şi Tulcea, care îşi fac deja calcule legate de viitoarele câştiguri.

"Taxele pe operaţiunile care se desfăşoară în porturile respective vor reveni parţial sau în totalitate autorităţilor locale respective, care ştiu cel mai bine ce trebuie făcut acolo şi pe plan investiţional şi pe plan administrativ”, susţine Vasile Strat, vicepreşedintele CJ Tulcea.

Pe venituri mai mari mizează şi edilii din Bechet, deşi încasările portului s-au redus simţitor de la inaugurarea podului care leagă Calafatul de Vidin, în iunie. La bugetul primăriei fiecare şofer de TIR lasă câte doi euro. Cu trafic în scadere, cel mai probabil portul va ajunge o povară pentru săraca visterie locală, mai ales că are nevoie de investiţii de milioane de euro.

Descentralizarea e o discuţie mai veche, nu de acum, şi apare sistematic o dată la patru ani, de câte ori sunt alegeri. Însă trebuie văzut dacă administraţiile locale au fonduri pentru a susţine un port, pentru că, indiferent că e mare sau mic, sunt nişte cheltuieli”, spune Cristian Matei, director general Compania Naţională Administraţia Porturilor Dunării Fluviale.

Aceste cheltuieli depăşesc sumele strânse din taxe. O realitate de care autorităţile locale din Tulcea s-au convins în urmă cu 2-3 ani, când au înapoiat portul Ministerului Transporturilor.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri