Un pilot rus a încercat să doboare un avion NATO deasupra Mării Negre. Incidentul a fost descris de ruși ca o "defecțiune tehnică"

Data publicării:
avion RC-135 Rivet Joint
Comunicațiile rusești interceptate de aeronava RAF RC-135 Rivet Joint oferă o relatare foarte diferită față de versiunea oficială. Imagine cu caracter ilustrativ. Sursa foto: Profimedia Images

Un pilot rus a încercat să doboare un avion de supraveghere Royal Air Force (RAF) după ce a crezut că are permisiunea de a trage. Pilotul a tras două rachete asupra avionului NATO, care n-au ajuns la țintă, iar rușii au explicat incidentul ca fiind o defecțiune tehnică, informează BBC.

Pilotul a tras două rachete, dintre care prima a ratat mai degrabă, decât a funcționat defectuos, așa cum se pretindea la acea vreme. Rusia a susținut că incidentul din septembrie trecut a fost cauzat de o „defecțiune tehnică”. Ministerul Apărării din Marea Britanie a acceptat public atunci explicația rușilor. Dar, acum, trei surse de vârf din apărare care cunosc incidentul, au declarat pentru BBC că transmisiile rusești interceptate de aeronava RAF RC-135 Rivet Joint oferă o relatare foarte diferită față de versiunea oficială.

Avionul Royal Air Force (RAF), cu un echipaj de până la 30 de persoane, efectua o misiune de supraveghere deasupra Mării Negre în spațiul aerian internațional pe 29 septembrie anul trecut, când a întâlnit două avioane de luptă rusești SU-27.

Comunicațiile interceptate arată că unul dintre piloții ruși a crezut că i s-a dat permisiunea de a viza aeronava britanică, în urma unei comenzi ambigue de la o stație terestră rusă.

Cu toate acestea, al doilea pilot rus nu a făcut-o. El i-a adresat reproșuri și și-a înjurat colegul când a tras prima rachetă.

Avionul RC-135W Rivet Joint este echipat cu senzori pentru a intercepta comunicațiile. Echipajul RAF a auzit incidentul, care ar fi putut duce la propria lor moarte.

Ministerul Apărării din Regatul Unit nu va publica detalii despre aceste comunicări. Răspunzând acestor noi dezvăluiri, un purtător de cuvânt al ministerului a spus: „Intenția noastră a fost întotdeauna să protejăm siguranța operațiunilor noastre, să evităm escaladarea inutilă și să informăm publicul și comunitatea internațională”.

Cum au decurs evenimentele

În timp ce cele două SU-27 rusești se apropiau de avionul spion al RAF, au primit o comunicare de la controlorul stației de la sol.

O sursă occidentală a declarat pentru BBC că li s-ar transmis ordine în sensul „aveți ținta”. Acest limbaj ambiguu a fost interpretat de unul dintre piloții ruși ca permisiune de a trage.

Limbajul liber pare să fi arătat un grad ridicat de neprofesionalism din partea celor implicați, au spus surse. În schimb, piloții NATO folosesc un limbaj foarte precis atunci când cer și primesc permisiunea de a trage.

Pilotul rus a lansat o rachetă aer-aer, care a fost lansată cu succes, dar nu a reușit să-și blocheze ținta, s-a spus pentru BBC. A fost o greșeală, nu o defecțiune.

Surse din apărare au declarat pentru BBC că atunci a izbucnit o ceartă între cei doi piloți ruși. Pilotul celui de-al doilea SU-27 nu credea că li s-a dat permisiunea să tragă.

Se spune că l-a înjurat pe tovarășul său, întrebându-l ce e în capul lui, ce crede că face. Cu toate acestea, primul pilot a mai lansat o rachetă. A doua rachetă a căzut pur și simplu din aripă, sugerând fie că arma a funcționat defectuos, fie că lansarea a fost întreruptă.

Trei săptămâni mai târziu, guvernul Regatului Unit a confirmat că incidentul a avut loc, după ce o explicație din partea Ministerului rus al Apărării a numit evenimentul ca fiind o „defecțiune tehnică”.

Într-o declarație adresată parlamentarilor din 20 octombrie, secretarul de atunci al Apărării, Ben Wallace, a spus despre incident că a fost o „angajare potențial periculoasă”.

Dar el a acceptat explicația rusă, spunând: „Nu considerăm acest incident ca fiind o escaladare deliberată din partea rușilor, iar analiza noastră a ajuns la concluzia că s-a datorat unei defecțiuni”.

Armata americană a vorbit despre ceea ce s-a întâmplat în termeni foarte categorici

Într-o serie de documente, publicate online de aviatorul american Jack Teixera, același incident a fost descris drept „aproape o doborâre”.

„Incidentul a fost mult mai grav decât a fost portretizat inițial și ar fi putut echivala cu un act de război”, a raportat și New York Times.

Potrivit a doi oficiali americani ai apărării, a spus ziarul, pilotul rus a interpretat greșit un ordin de la sol. Pilotul rus „care își blocase ținta pe aeronava britanică, a tras, dar racheta nu s-a lansat corect”. Ziarul a citat, de asemenea, un oficial american al apărării, fără să îi dezvăluie numele, care descrie incidentul „ca fiind cu adevărat, foarte înfricoșător”.

Ca răspuns la raportul scurs despre o „aproape doborâre”, Ministerul Apărării din Regatul Unit a emis o altă declarație care a adăugat mai multă incertitudine decât claritate. Ministerul a susținut că „o proporție semnificativă din conținutul acestor rapoarte din documente este neadevărată, manipulată sau ambele”.

Motivele pentru care Ministerul Apărării din Regatul Unit a fost reticent în a oferi detaliile complete

În primul rând, Regatul Unit nu ar dori să facă publice amploarea culegerii sale de informații și detaliile comunicațiilor interceptate. Mai important, niciuna dintre părți nu a dorit o escaladare, una care ar putea atrage un membru NATO într-o confruntare militară cu Rusia.

Dar incidentul arată, încă o dată, cum o greșeală a unui individ ar putea declanșa un conflict mai larg.

Ministerul Apărării a declarat acum pentru BBC că „acest incident amintește fără doar și poate de potențialele consecințe ale invaziei barbare a Ucrainei de către Putin”.

Nu este prima dată când un pilot rus țintește nesăbuit o aeronavă NATO în spațiul aerian internațional

La începutul acestui an, în martie, un avion rusesc a doborât o dronă de supraveghere fără pilot american, zburând tot deasupra Mării Negre. În acel incident, pilotului rus i s-a acordat o medalie, dar cei mai mulți experți sunt de acord că s-a datorat mai degrabă norocului decât aptitudinii sau judecății.

Aceste întâmplări pun întrebări serioase despre disciplina și profesionalismul forțelor aeriene ruse.

În ciuda a ceea ce putea să ducă la prăbușirea unui avion, RAF a continuat să efectueze zboruri de supraveghere deasupra Mării Negre, o dovadă a curajului echipajelor care au evitat la limită un dezastru. De la acest incident, zborurile de supraveghere RAF au fost escortate de avioane de luptă Typhoon înarmate cu rachete aer-aer.

Regatul Unit este singurul aliat al NATO care conduce misiuni cu echipaj peste Marea Neagră.

Editor : M.I.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri